حزب عدالت و توسعه در آستانه پیروزی

میلیون‌ها شهروند ترکیه دیروز برای انتخاب 550 نماینده پارلمان در مناطق مختلف این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. به گزارش ایسنا، حوزه‌های رای‌گیری در شرق ترکیه از 7 صبح به وقت محلی (‌٤ به وقت گرینویچ) و در مناطق غربی از ‌٨ صبح آغاز به کار کردند که شامل آنکارا و استانبول می‌شود. بیش از ‌٥٠ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند.
کد خبر: ۴۰۹۴۷۳

با توجه به آن که هر حزب برای ورود به پارلمان باید 10 درصد آرا را به خود اختصاص دهد، تنها احزاب جمهوریخواه خلق و حرکت ملی شانس ورود به مجلس ترکیه را خواهند داشت. برای انتخابات دیروز حدود 199 هزار صندوق رای در نقاط مختلف این کشور در نظر گرفته شده بود.

با اصلاحات گسترده اقتصادی که اردوغان ‌٥٧ ساله در دوران نخست‌وزیری خود انجام داد، مردم ترکیه از عملکرد وی راضی هستند، بنابراین احتمال پیروزی وی در انتخابات زیاد است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه متعلق به رجب طیب اردوغان پیروز این انتخابات خواهد بود و 4سال دیگر سکان هدایت کشور را به دست می‌گیرد و شاید بتواند قانون اساسی را به دست خود بازنویسی کند، زیرا برای تحقق این امر، حزب حاکم نیاز به 367 کرسی پارلمان دارد.

اردوغان مقبولیت مردمی خود را در وهله اول به خاطر شکوفایی اقتصادی ترکیه دارد، زیرا اقتصاد ترکیه به هفدهمین اقتصاد جهان تبدیل شده است و رشد اقتصادی این کشور در مسیر رشد اقتصادی چین حرکت می‌کند به گونه‌ای که درصد این رشد در سال 2010 میلادی به 9‌/‌8 درصد رسید. عضویت ترکیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ارتقای جایگاه دیپلماتیک این کشور در منطقه، تقویت‌اقتصاد و توسعه عرصه دموکراسی در این کشور با خارج کردن آن از قبضه ارتش از دیگر موفقیت‌های اردوغان در طول دوره زمامداری‌اش است. اردوغان که صبح دیروز برای رای دادن در استانبول حضور داشت، گفت: ما حرف‌های خود را زده‌ایم، امروز نوبت مردم است که صحبت کنند. مردم بدانند که در هرصورت به تک‌تک نظرات آنها احترام می‌گذاریم.

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه خلق که مهم‌ترین حزب مخالف دولت به حساب می‌‌آید در شهر آنکارا رای خود را به صندوق انداخت. وی خطاب به مردم اظهار کرد: ما آمده‌ایم تا به این ماراتن طولانی پایان دهیم. امروز زمان تصمیم شماست و ما به آن احترام می‌گذاریم. شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که هیچ رسانه‌ای تا ساعت 9 دیشب حق گزارش در مورد نتایج این انتخابات را نداشته است. تحلیلگران معتقدند در اولین نگاه به انتخابات پارلمانی ترکیه این طور به نظر می‌رسد که تداوم همان مسیر و روش‌های قبلی پیش روی این کشور خواهد بود تا یک شروع جدید. اگرچه بسیاری حزب حاکم را پیروز این انتخابات می‌دانند، اما با این حال این انتخابات نقطه عطفی در ترکیه به حساب می‌آید. / خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها