رئیس سازمان راهداری:

2500 مینی‌بوس فرسوده نوسازی می‌شود

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اعلام کرد: امسال 2 هزار و 500 مینی‌بوس فرسوده نوسازی می‌شود.
کد خبر: ۴۰۸۸۴۷

به گزارش فارس، افندی‌زاده در مراسم جشن خروج یک میلیون خودروی فرسوده اعلام کرد: سواری‌های برون شهری حدود 33 هزار دستگاه هستند که عمر متوسطشان 7 سال است که در این زمینه خوشبختانه موفقیت خوبی را به دست آورده‌ایم.

وی گفت: قیمت اتوبوس‌های برون‌شهری از 135 میلیون تومان تا 240 میلیون تومان است در این زمینه ایجاد شرکت محوری در اتوبوس‌رانی بسیار حائز اهمیت است.

افندی‌زاده بیان کرد: در سال 90 حدود یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس نوسازی می‌شود. همچنین به ازای هر اتوبوس 150 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌شود و شرکت‌ها نیز به صورت لیزینگ و اقساط تسهیلاتی را ارائه می‌کند.

رئیس سازمان راهداری بیان کرد: امیدواریم در پایان سال 90 عمر ناوگان اتوبوسرانی به 12 سال و در برنامه پنجم توسعه به 10 سال برسد.

وی افزود: نوسازی ناوگان باری یکی از دغدغه‌های چند سال اخیر بوده است. در سال 87 مقدمات طرح آماده شد و در سال 88 به تصویب رسید تا طی 5 سال عمر ناوگان را به 10 سال برسانیم اما در این میان یکی از مشکلات در بخش حمل و نقل کالاها این است که بیش از 90 درصد کامیون‌ها مالکیت فردی دارد.

افندی‌زاده اضافه کرد: با توجه به این شرایط ارائه تسهیلات بیشتر برای در اختیار قرار دادن به صاحبان خودروهای فرسوده ضروری است تا امکانات فراهم نشود کاری صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه عمر دستگاه ناوگان 15 سال است گفت: کامیون‌های سبک عمر را کمتر و کامیون‌های سنگین عمر بیشتری دارد.

رئیس سازمان راهداری کشور و معاون وزیر راه اظهار داشت: با اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها ، تحریمی وجود ندارد و امر نوسازی برون ‌شهری خصوصا کامیون‌ ها تلاش جدی لازم است. یک کامیون با عمر 50 سال در هر 100 کیلومتر 70 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند در حالی که یک کامیون نو 30 لیتر گازوئیل در هر 100 کیلومتر مصرف دارد.

وی با اشاره به طرح مشترک وزارت راه، وزارت بازرگانی و ستاد حمل و نقل سوخت در زمینه خروج 20 هزار کامیون فرسوده گفت: در ستاد مصوب شد که 50 درصد از هزینه‌های خروج این تعداد کامیون از طریق صندوق توسعه ملی صورت گیرد. به طوری که 20 درصد توسط صاحبان خودرو 30 درصد از طریق شرکت‌های خودرو‌ساز و 50 درصد نیز از طریق صندوق توسعه ملی تأمین شود. باید 100 هزار کامیون فرسوده در 5 سال آینده از رده خارج شوند.

افندی‌زاده همچنین به خروج 2 هزار و 500 مینی‌بوس فرسوده اشاره کرد و گفت: در سال 90 این تعداد مینی‌بوس فرسوده نوسازی می‌شود که 80 میلیون ریال کمک بلاعوض 30 میلیون ریال ارزش اسقاط و 200 میلیون ریال ارزش اقتصادی ارائه می‌شود. امیدواریم تا پایان سال 90 عمر ناوگان مینی‌بوس‌ها به 18 سال و تا پایان برنامه پنجم به 10 سال برسد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور افزود: در بخش حمل و نقل برون شهری باید توانمندی ایجاد کنیم. ایجاد شرکت‌های توانمند در بخش حمل و نقل برون‌شهری طرح مشترک از طریق صندوق توسعه ملی و ترکیبی از تولیدات داخلی و وارداتی در بسته‌هایی ویژه برای طرح‌های جایگزینی همچنین ارائه خدمات پس از فروش از طریق صنایع داخلی از دیگر محورهایی است که باید در برنامه‌های آتی مورد توجه قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها