برای نخستین بار در تاریخ فیزیک صورت گرفت:

ذخیره اتم‌های ضدماده برای بیش از 16 دقیقه

تیم محققان بین المللی «آلفا» در سرن موفق شده اند که تعداد 309 اتم آنتی‌هیدروژن را ساخته و تا بیش از 1000 ثانیه (حدود17 دقیقه) ذخیره کنند.
کد خبر: ۴۰۷۶۵۹

به گزارش ایسنا، تیم همکاری آلفا که گروهی از دانشمندان فعال در سازمان اروپایی تحقیقات اتمی (سرن) در ژنو هستند، در ماه نوامبر 2010 اعلام کردند که توانسته‌اند برای اولین بار 38 اتم آنتی‌ هیدروژن را گرفته و هر کدام را تا یک ششم ثانیه ذخیره کنند.

در هفته‌های بعد این جریان، تیم آلفا به کار خود در جمع‌آوری آنتی‌اتم ها ادامه داده و مدت زمان ذخیره آنها را افزایش دادند.

دانشمندان آزمایشگاه برکلی و دانشگاه کالیفرنیا از جمله «یوئیل فاجانز» و «جاناتان وورتلهف» اساتید فیزیک دانشگاه کالیفرنیا اعضای تشکیل دهنده این تیم هستد.

فاجانز اظهار کرد: شاید مهمترین جنبه این نتایج این باشد که بعد از تنها یک ثانیه این اتم های ضد‌هیدروژن مطمئنا به حالت اولیه تجزیه می‌شوند. این اتم‌ها احتمالا اولین ضدماده‌های حالت اولیه هستند که تاکنون ساخته‌ شده‌اند.

از آنجایی که تمام اندازه‌گیری‌های دقیق نیازمند اتم‌ها در حالت اولیه هستند، این دستاورد آلفا می‌تواند راهی جدید را به آزمایش‌های تازه‌تر و بهتر با ضدماده باز کند.

مولفه اصلی تله اتمی آلفا یک آهن‌ربای ابررسانای چهارگانه بوده که در آزمایشگاه برکلی طراحی و ساخته شده است. ساخت و جمع‌آوری اتم های آنتی‌هیدروژن در تله مغناطیسی برای تیم آلفا حدود 15 دقیقه به طول انجامید.

به گفته فاجانز، تاکنون تنها راه شناخته شده برای درک در دام افتادن یک ضدماده، خاموش کردن آهن‌ربا بوده است. هنگامی که ضد ماده به دیواره تله برخورد می‌کند، از بین می‌رود.

در ابتدا، این دانشمندان تله مغناطیسی خود را هرچه سریعتر پس از هر تلاش برای ساخت ضدماده خاموش کرده تا آنها را از دست ندهند.

این دانشمندان ابتدا در پی نمایش توانایی به تله انداختن آنتی‌هیدروژن بودند. پس از اثبات این موضوع آنها به بهینه سازی این سیستم و پیشرفت سریع پرداختند.

تیم آلفا، نه تنها موفق به ساخت و ذخیره اتم های آنتی‌هیدروژن با طول عمر بالا شده، بلکه توانستند میزان توزیع انرژی آنها را نیز اندازه‌گیری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها