جاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که به نمایندگی از اتحادیه آفریقا و به منظور پایان درگیری‌ها در لیبی و مذاکره با قذافی وارد طرابلس شده بود، بدون حصول هیچ نتیجه‌ای این کشور را ترک کرد. به گزارش ایسنا، وی پس از دیدار با قذافی در منطقه باب العزیزیه، اعلام کرد: معمر قذافی در صورتی آماده برقراری آتش‌بس است که حملات ناتو به این کشور پایان یابد. رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد: قذافی بر این موضوع تاکید کرد که باید به مردم لیبی این فرصت داده شود تا در مورد آینده‌ خود تصمیم‌گیری کنند. زوما به این موضوع اشاره نکرد که آیا قذافی آماده کناره‌گیری از قدرت هست یا خیر. این در حالی است که درخواست اصلی انقلابیون، کناره‌گیری قذافی از قدرت است. زوما در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از ناتو پرداخت و گفت: ادامه حملات هوایی ناتو در طرابلس این مذاکرات را به شکست رساند. وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که اجازه گرفتن اتحادیه آفریقا از ناتو برای دیدار با قذافی باعث خدشه‌دار شدن وجهه بین‌المللی این اتحادیه شده است.
کد خبر: ۴۰۷۱۷۳

در واکنش به سخنان قذافی در این مذاکرات، نیروهای انقلابی بسرعت شروط دیکتاتور لیبی را رد کردند. فتحی باجا، وزیر خارجه انقلابیون گفت: ما به طور کامل این طرح را نمی‌پذیریم و از آن به عنوان یک ابتکار عمل سیاسی یاد نمی‌کنیم. رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی به این دلیل اکنون در طرابلس است که در مورد یک استراتژی خروج برای قذافی مذاکراتی را انجام دهد. وزیرخارجه انقلابیون تصریح کرد که نیروهای انقلابی قرار است بزودی حمله‌ای علیه نیروهای وفادار به قذافی انجام دهند.

ادامه درگیری‌ها

سفر رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی به لیبی در حالی انجام شد که حملات ناتو به مواضع قذافی و درگیری انقلابیون با نظامیان حامی رهبر لیبی بدون توقف ادامه دارد. به گزارش فارس، نیروهای ناتو بامداد دیروز بمباران شماری از مواضع قذافی در شهر طرابلس پایتخت لیبی را از سرگرفتند که به گفته منابع رسمی، خسارت‌ها و تلفات جانی برجای گذاشته است. از شهر بی ولید در جنوب شرقی طرابلس نیز خبر می‌رسد که درگیری‌ها بین نیروهای مخالف و گردان‌های قذافی باعث کشته شدن 13 نفر از این نیروها و 3 نفر از اعضای گردان‌های قذافی شده است. از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع در نیروهای مخالف که خواست نامش فاش نشود، گفت: گردان‌های قذافی شهر الزنتان را از منطقه اریاینه با موشک‌های گراد و دوربرد هدف قرار دادند. یک پزشک بیمارستان الهلال در شهر مصراته نیز گفت: مجروحان درگیری‌ها بین گردان‌های قذافی در منطقه الدافنیه در نزدیک شهر مصراته به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

جدا شدن 120 افسر

در یک تحول دیگر مسوول اطلاع‌رسانی شورای ملی انتقالی لیبی از جدایی 8 افسر عالیرتبه از نظام معمر قذافی و رفتن آنها به رم پایتخت ایتالیا خبر داد. 8 افسر جدا شده در یک کنفرانس خبری حاضر شدند و گفتند جزو گروه 120 نفری از مسوولان نظامی و سربازانی هستند که اخیرا از لیبی خارج شده‌اند. این هشت افسر که بین آنها یک سرلشکر و 2 سرهنگ نیز حضور دارند، در کنفرانس خبری خود به بیان کشتار و تجاوزات ارتش قذافی پرداختند.

یکی از افسران که خود را سر لشکر عون علی عون معرفی کرد، گفت‌: آنچه برای ملت لیبی رخ داد و همچنان نیز ادامه دارد، افسران را وادار به این تصمیم کرد. وی افزود: عملیات کشتار دسته‌جمعی‌، قتل و خشونت علیه زنان در حد گسترده در میان نیروهای قذافی مشاهده می‌شود. یک افسر دیگر به‌نام سرلشکر صلاح احمد تصریح کرد: ارتش قذافی هر روز ضعیف‌تر می‌شود و هم‌اکنون قدرتش به 20 درصد رسیده است و قذافی مدت زیادی دوام نمی‌آورد.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی المحیط گزارش داد: شورای ملی انتقالی لیبی به طور رسمی نیروهای وابسته به خود را که با نیروهای قذافی می‌جنگند، به نام ارتش آزادی بخش ملی نامگذاری کرد. شورای ملی انتقالی لیبی در بیانیه‌ای تاکید کرد: شورا امیدوار است که این نام موقت بهتر بتواند مسوولیت انقلابیون و همبستگی نظامی آنها را تا زمان براندازی نظام قذافی بیان کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها