مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس با تشریح دلایل تاخیر 800 روزه در راه اندازی چاههای فاز 9 و 10 پارس جنوبی از وجود افت فشار و استخراج آب نمک در برخی از چاههای این میدان مشترک خبر داد و گفت: قرار نبود امسال تولید گاز از فاز 15 و 16 پارس جنوبی آغاز شود.
کد خبر: ۴۰۶۵۷۱

سوری در گفتگو با مهر درباره دلایل 800 روز تاخیر در راه اندازی چاههای فازهای 9 و 10 پارس جنوبی و عدم النفع چند میلیارد دلاری عدم برداشت گاز از این دو فاز مشترک، گفت: هم اکنون تعداد هفت حلقه چاه با ظرفیت تولید 18 میلیون متر مکعب گاز از مجموع 24 چاه گازی فاز 9 و 10 پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه به زودی هفت حلقه چاه جدید گازی در مدار بهره برداری قرار می گیرد، تصریح کرد: مطابق با برنامه زمان بندی تا پایان آذر ماه امسال تمامی چاههای گازی این دو فاز مشترک با قطر به طور کامل راه اندازی خواهند شد.
 
این مقام مسئول درباره دلایل این تاخیر، توضیح داد: باید در راه اندازی طرحهای مختلف صنعت نفت به ویژه فازهای پارس جنوبی شرایط بین المللی را درک کنیم زیرا در شرایط فعلی بسیاری از شرکتهای خارجی به تعهدات خود در قبال قراردادهای نفت و گاز با ایران عمل نمی کنند.
 
وی با اعلام اینکه تاخیر به وجود آمده در این دو فاز مشترک گازی را قبول داریم، اظهار داشت: اما با تلاش متخصصان داخلی سعی در کاهش زمان راه اندازی فازهای مختلف پارس جنوبی داریم.
 
بهره برداری از طرح توسعه فاز 9 و 10 میدان پارس جنوبی 23 اسفند ماه سال 1387 در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) مورد افتتاح رسمی قرار گرفته بود.
 
پیش بینی می شود با بهره برداری از پالایشگاههای خشکی و چاههای دریایی در مجموع روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز از این دو فاز مشترک استخراج شود که تاکنون راه اندازی 70 درصد چاههای فاز 9 و 10 پارس جنوبی به طور کامل عملیاتی نشده است.

بومی سازی کالاهای غیر اقتصادی به دلیل تحریم

سوری در پاسخ به سئوالی که مسئولان مختلف وزارت نفت تاکنون اعلام کرده اند که تحریمهای بین المللی هیچ گونه تاثیری در ساخت و بهره برداری از طرحهای مختلف نفت و گاز کشور نداشته است، بیان کرد: مطالعات اقتصادی که در سطح صنعت نفت، گاز و پتروشیمی انجام شده نشان می دهد که تحریم در اجرای پروژه های مختلف تاثیر گذار بوده است.
 
وی با یادآوری اینکه هم اکنون میزان آثار تحریم در صنعت پتروشیمی حدود 9 درصد برآورد شده است، یادآور شد: در بخش صنایع نفت و گاز هم تحریمهای بین المللی 15 درصد اثر گذار بوده است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه تاکنون تحریم در ساخت کالاهای عمومی صنعت نفت و گاز کشور هیچ اثری نداشته است، گفت: اما در ساخت برخی از کالاهای خاص این تحریمها اثر گذار بوده است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه تا پیش از افزایش شدت تحریمها نیازی به بومی سازی تمامی کالاهای غیر اقتصادی نبود، ادامه داد: بر این اساس منافع ملی و اقتصادی ایجاب می کرد که این کالاها از طریق واردات از خارج کشور تامین شود.
 
وی، افزود: اما با افزایش فشارهای خاصی به ناچار بومی سازی برخی از کالاها و تجهیزات صنعت نفت آغاز شده است و این در حالی است که برخی از طرفهای خارجی می خواهند جلوی برداشت گاز ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی را بگیرند.

افت فشار گاز در پارس جنوبی

وی در پاسخ سئوال دیگری مبنی بر افت فشار گاز در برخی از چاههای پارس جنوبی، تصریح کرد: هر میدان نفت و گاز دارای یک چرخه عمر طبیعی است و قطعا با گذشت زمان با افت فشار مواجه می شود.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه این افت فشار در بلند مدت منجر به توقف تولید نفت و گاز خواهد شد، تبیین کرد: این در حالی است که باید با تولید ثانویه و تزریق آب و گاز مانع افت تولید شد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون در نقاط مرزی میدان پارس جنوبی برداشت گاز ایران و قطر شتاب گرفته است، اظهار داشت: در این نقاط با افت فشار گار روبرو هستیم که این کاهش تولید برای هر دو طرف است.
 
سوری با اعلام اینکه قطعا با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی میزان این افت فشار گاز مخزن مشترک تشدید خواهد شد، تاکید کرد: حتی در برخی از چاهها امکان برداشت میعانات گازی به دلیل این افت فشار وجود ندارد.

دلایل برداشت آب نمک در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس در پاسخ به این سئوال که در برخی از چاههای پارس جنوبی افزایش برداشت آب نمک گزارش شده است، بیان کرد: این موضع تنها در یک چاه گازی گزارش شده است که موضوع را باید " مسبوق به سابقه" اعلام کرد.
 
سوری با بیان اینکه افزایش برداشت آب نمک در این چاه گازی موضوعی غیر طبیعی نیست، تبیین کرد: به زودی با تکمیل مطالعات دلایل استخراج آب نمک به طور رسمی اعلام خواهد شد.
 
میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.
 
مساحت این میدان گازی حدود 9 هزار و 700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

وعده راه اندازی چاههای گاز فاز 15 و 16 را نداده بودیم

موسی سوری در پاسخ سئوال دیگری که آیا امسال امکان تولید گاز طبیعی در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی فراهم می شود؟ گفت: قطعا راه اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی از اهداف برنامه امسال بوده و پیمانکاران مطابق با قرارداد باید این فازها را امسال راه اندازی می کرردند.
 
به گفته وی وجود برخی از مشکلات همچون عدم تحویل برخی از کالاها توسط شرکتهای خارجی و مشکلات مالی مانع راه اندازی کامل فاز 15 و 16 پارس جنوبی می شود.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در سالهای 1387 و 88 تزریق منابع مالی به این دو فاز مشترک گازی با بحران روبرو بوده است، بیان کرد: اما سال گذشته 11 میلیارد دلار برای توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی جذب شده است که این موضع منجر به شتاب در ساخت فازهای 15 و 16 هم شده است.
 
مدیرعامل شرکت نفت گاز پارس با اعلام اینکه امسال وعده ای برای راه اندازی و آغاز تولید گاز از چاههای این دو فاز مشترک گازی نداده بودیم، بیان کرد: در مجموع پیش بینی می شود تا پایان سالجاری واحد شیرین سازی گاز این دو فاز مشترک با تحویل گاز از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی راه اندازی شود.
 
وی با تاکید بر اینکه چاههای دریایی و کل فاز 15 و 16 تا سال 1391 راه اندازی خواهند شد، تبیین کرد: هم اکنون نصب و راه اندازی خطوط لوله، سکوها و پایه سکوهای این دو فاز در خلیج فارس آغاز شده است.
 
عملیات اجرایی فاز 15 و 16 پارس جنوبی تیر ماه سال 1386 با حضور رئیس جمهوری در عسلویه آغاز شد که با گذشت نزدیک به یکهزار و 400 روز میزان پیشرفت اجرایی این دو فاز مشترک به 70 درصد رسیده است.
 
سال گذشته مسئولان مختلف شرکت ملی نفت ایران از راه اندازی و آغاز تولید زودهنگام گاز در فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی در سال 1390 خبر داده بودند.
 
هدف‌ از طرح توسعه هر یک از فازهای 15 ، 16 ، 17 و 18 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال.پی.جی) یک میلیون تن اتان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها