نیازهای نوزاد خود را بهتر بشناسید

مراقبت از غنچه‌های تازه شکفته

مراقبت از یک نوزاد تازه متولد شده می‌تواند کاری بسیار طاقت‌فرسا باشد بخصوص برای افرادی که هرگز چنین مسوولیت‌هایی را بر عهده نداشته‌اند. ورود یک نوزاد به زندگی شما، رضایت و شعفی را درونتان ایجاد می‌کند که قابل مقایسه با هیچ لحظه دیگری نخواهد بود. هنگامی که برای اولین‌بار نوزاد را در آغوش می‌گیرید و نیاز شدید او را برای جستجوی کسی که بتواند از او حمایت کند، احساس می‌کنید، غریزه‌تان با تمام وجود می‌خواهد که در کنارش بمانید و از او در برابر هر خطری محافظت کنید.
کد خبر: ۴۰۵۹۹۰

 اما اطمینان از درست مراقبت کردن از نوزاد تازه متولد شده، پس از مدتی می‌تواند به کاری طاقت‌فرسا برای پدر و مادر بدل شود. آگاهی از این موضوع که نوزاد برای تمام نیازها و خواسته‌هایش کاملا به شما وابسته است، باعث می‌شود تا فراهم کردن تمامی نیازهای او به بهترین شکل ممکن، تنها فکری باشد که از ذهنتان می‌گذرد. در چنین حالتی، مطمئنا داشتن راهنمایی برای چگونگی مراقبت از نوزاد تازه متولد شده می‌تواند ضمن آموزش درست، اساس آرامش را به مادر و پدر منتقل کند.

این مورد از آنجا اهمیت می‌یابد که در منابع مختلف معمولا نکات بسیار زیادی را درباره چگونگی مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خواهید یافت وبستگان و آشنایان تان نیز مواردی را در رابطه با این‌که چه باید انجام دهید و چه نباید انجام دهید، به شما گوشزد می‌کنند و یا به شما فهرستی از ضروریات مورد نیاز نوزادتان می‌دهند.

بهداشت را رعایت کنید، هرگز از این مورد غفلت نکنید! بهداشت شخصی، بهداشت نوزاد و روی هم رفته بهداشت، مهم‌ترین چیزی است که درباره نوزاد تازه متولد شده باید به آن توجه کرد. سیستم دفاعی بدن نوزاد هنوز کاملا رشد نکرده و به همین دلیل است که حتی کمی بی‌دقتی می‌تواند به عفونت یا بیماری جدی در نوزاد منجر شود. قبل از دست زدن و بغل کردن کودک، دست‌ها و پاهای خود را بشویید و مطمئن شوید لباس، ملحفه و دیگر وسایل مورد استفاده نوزاد، کاملا تمیز و مطابق اصول بهداشتی هستند. در ضمن حتما ناخن‌های نوزاد را با ناخن‌گیر مخصوص گرفته تا از جمع شدن آلودگی و در نتیجه ابتلا کودک به عفونت جلوگیری کنید. در کنار این موارد، استریل کردن شیشه شیر نوزاد نیز بسیار مهم است.

عوض کردن به موقع پوشک ضروری است

عوض کردن پوشک نوزاد کاری است که باید دائما انجام دهید، بنابراین درست انجام دادن این کار بسیار اهمیت دارد. تمام پوشک‌ها باید تمیز و مطابق اصول بهداشتی باشند. پس از آن‌که نوزادتان پوشک را آلوده کرد، پوشک را بردارید و نوزاد را با گلوله‌های پنبه‌ای آغشته به آب گرم تمیز کنید. سپس پوشکی جدید به نوزاد ببندید. در نوزادان تازه متولد شده، زدن بثورات پوشکی (دانه‌های پوستی) بسیار معمول است. در این صورت، می‌توان از پمادی مناسب برای درمان استفاده کرد. این موضوع در واقع گامی مهم در مراقبت از پوست کودک است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

نوزاد را با احتیاط بغل کنید

یک نوزاد تازه متولد شده، قادر به نگهداشتن سر خود نیست؛ زیرا گردنش هنوز به اندازه کافی رشد نکرده و قوی نشده است. همواره به خاطر داشته باشید هنگامی که کودک را بلند می‌کنید، با دست از گردنش محافظت کنید. در ضمن نوزاد بسیار ظریف است و براحتی آسیب می‌بیند، بنابراین از انجام هر حرکت شدید و ناگهانی مانند تکان دادن نوزاد یا بازی با او خودداری کنید.

هنگامی که نوزاد را خواباندید، مطمئن شوید که او را به پشت و نه بر روی شکم در رختخواب قرار داده‌اید. سر او را هر شب به تناوب از چپ به راست و بالعکس جا به جا کنید تا هیچ بخشی از سرش مسطح نشود. همچنین سعی کنید تا حدامکان نوزادی که خواب است را بغل نکنید، تا به این ترتیب حداقل در ساعات خواب که برای نوزادان در حدود 16 ساعت است وضعیت بدنی و استخوانی‌اش در حالت استراحت قرار گیرد.

به تغذیه نوزاد دقت کنید

بهتر است نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنید تا آنکه از غذای کمکی استفاده کنید. این کار پیوند شما را با نوزاد افزایش می‌دهد و در ضمن مانع بروز بیماری‌های متعدد می‌شود. در ضمن بهتر این است که به نوزاد هر زمانی که گرسنه است غذا دهید و به آنچه که کتاب‌ها می‌گویند توجه نکنید.

نوزاد باید 8 تا 10 بار در روز شیر بخورد. برنامه غذایی نوزاد را به دقت کنترل کنید و اگر دیدید که تمایلی به غذا خوردن ندارد، حتما با پزشک تماس بگیرد. نوزادی که خوب غذا می‌خورد، باید به طور منظم افزایش وزن داشته باشد. در ضمن از آنجایی که آروغ پس از شیر خوردن بسیار مهم است و از نفخ معده نوزاد و دل درد او جلوگیری می‌کند، نوزاد را از شکم بر روی شانه خود قرار دهید و در حالی که مراقبت گردنش هستید، به آرامی به پشتش بزنید. این کار را ادامه دهید تا نوزاد آروغ بزند.

درست است که مراقبت از نوزاد تازه متولد شده بسیار سخت و اضطراب‌آور است، اما رعایت برخی نکات کلیدی می‌تواند مراقبت از او را کمی آسان‌تر ‌کند.

راه‌های آرام کردن نوزادتان را بیاموزید

نوزاد تازه متولد شده زیاد گریه می‌کند؛ زیرا این تنها راهی است که می‌تواند اعلام کند چه نیازی دارد و یا حرکتی یا چیزی اشتباه است. در این مواقع کودک شما می‌خواهد که به صورت فیزیکی در کنارش باشید و با گریه کردن می‌خواهد مطمئن شود که این نیازش را اجابت می‌کنید. هر دو والد حتما باید نوزاد را بغل کنند و وقتی را برای نوازش کردن و صحبت کردن با او اختصاص دهند. نوزادان بخوبی به صداها پاسخ می‌دهند، بنابراین به صدایی آهسته با او صحبت کنید. البته برقراری پیوند با کودک باید از زمانی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد، آغاز شود. تحقیقات ثابت کرده‌اند، نوزادان تازه متولد شده به صداهای آرامی که در رحم مادر شنیده‌اند پاسخ می‌دهند. برای مثال، در صورتی که در زمان بارداری آهنگ خاصی را با خود زمزمه می‌کردید یا به آهنگی خاص گوش می‌دادید، اگر زمانی که نوزاد گریه می‌کند آن آهنگ خاص را دوباره بخوانید، امکان این‌که بتوانید فورا نوزاد را آرام کنید وجود دارد. دلیل این امر، آشنا بودن آهنگ و شناختن آن است و این آشنا بودن به او آرامش می‌دهد. همه والدین جدید سبک خاص خود را برای آرام کردن کودک توسعه می‌دهند، سبکی که از ترکیب صداهای آرام و شیوه‌های گوناگون بغل کردن بوجود می‌آید. با گذشت چند روز، شما هم سبک خود را خواهید یافت. یکی از روش‌های آرام کردن نوزاد که به نظر موثر است، قنداق کردن نوزاد است. چرا که این شیوه برای نوزاد یادآور امنیتی است که در رحم از آن برخوردار بوده است. به همین دلیل، یادگیری چگونگی قنداق کردن نوزاد بسیار مهم است.

مترجم: رقیه بهشتی

منبع: Buzzle

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها