معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از موافقت این سازمان با افزایش قیمت روغن نباتی و پودر شوینده خبرداد و گفت: این افزایش قیمت به دلیل اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نبوده و مربوط به افزایش قیمت جهانی مواد اولیه است.
کد خبر: ۴۰۱۸۰۹

محمد قبله در گفتگو با مهر درباره افزایش قیمت روغن‌نباتی و پودر شوینده گفت: افزایش قیمت بر اثر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از هیچ واحد تولیدی پذیرفته شده نیست و بر این اساس، قرارداد نانوشته‌ای میان وزارت بازرگانی و واحدهای تولیدی وجود دارد که دوران تخصیص انرژی ارزان‌قیمت به اتمام رسیده و باید زمینه‌ای فراهم شود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در جریان قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، با بهره‌وری و به کار بستن تکنیک‌های کاهش قیمت تمام‌شده جبران شود.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: با توجه به اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همواره علاوه بر حمایت از مصرف‌کننده به تولیدکننده نیز توجه داشته و شرایط تولید را نیز در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ می‌کند، این بار نیز اجازه داده به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه برخی کالاها در دنیا، تولیدکنندگان تغییرات قیمتی با هماهنگی سازمان حمایت داشته باشند.

وی تصریح کرد: بیشتر کالاهای مصرفی ایران وابسته به مواد اولیه وارداتی هستند و حتی در برخی موارد، 60 تا 70 درصد بهای تمام شده یک کالا، مربوط به ماده اولیه است؛ بنابراین زمانی که قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی به شدت افزایش می‌یابد، سازمان حمایت مجبور است که این افزایش قیمت مواد اولیه را در بهای تمام شده کالا بررسی کرده و درخواست منطقی تولیدکنندگان را برای افزایش معقول قیمت بپذیرد.

به گفته قبله، مواد اولیه مورد نیاز کشور در اکثر کالاهای مصرفی تابع شرایط جهانی بوده و به خاطر عدم رقابت تولیدات داخلی و یا بالابودن بهای تمام شده تولید نسبت به کالاهای مشابه خارجی نیست، در این میان به طور مثال برای روغن نباتی یا کره، 90 درصد نیاز تولید روغن ساخته شده مستلزم واردات است و وقتی قیمت روغن خام افزایش یافته است، بنابراین تحت تاثیر قیمت جهانی، قیمت داخلی نیز باید افزایش یابد، در غیر این صورت تولید متوقف و باز هم مصرف‌کننده با کمبود کالا و گرانی مضاعف به خاطر بر هم خوردن عرضه و تقاضا مواجه می‌شود.

وی اظهار داشت: در مورد شوینده‌ها نیز با مصوبه عرضه محصولات پتروشیمی در بازار بورس به قیمت فوب خلیج فارس، پتروشیمی با قیمت جهانی گره زده شده است.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضوابطی دارد که بر اساس آن، اجازه هیچگونه افزایش قیمتی به دلیل افزایش نرخ سوخت داده نمی‌شود و حتی اگر فشار زیادی به برخی تولیدکنندگان از این ناحیه وارد شود، موضوع بعد از کار کارشناسی به کارگروه هدفمندکردن یارانه ها ارجاع داده می‌شود.

وی تاکید کرد:سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت این دو کالا به دلیل افزایش قیمتهای جهانی موافقت کرده است. به نحوی که نمایندگان این تولیدکنندگان از سازمان حمایت مصرف کنندگان درخواست بررسی افزایش قیمت داشته اند و آنالیز تاثیر افزایش قیمتهای جهانی بر تولیدات خود را بررسی کرده اند، البته به میزانی که آنها برای افزایش قیمت درخواست کرده بودند، پذیرفته نشده است ولی اجازه داده شده تا 10 تا 15 درصد با هماهنگی سازمان، قیمتها افزایش یابد.

به گفته قبله، در مورد پودر شوینده نیز توافق سازمان حمایت مبنی بر افزایش 10 درصدی قیمت بوده است و 4 درصد مابقی مربوط به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است که از بهمن ماه سال گذشته باید روی فاکتور مصرف کنندگان اعمال می‌شده است اما به دلیل اجرای فاز اول قانون هدفمندکدرن یارانه ها این کار عملیاتی نشد.

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، قرار شد مالیات روی فاکتور از مصرف کننده اخذ شود. از ابتدای بهمن ماه سال گذشته دستورالعملی ارایه شده است که این مالیات بر ارزش افزوده در بهای درج کالا بیاید و مشمول مالیات می شوند روی قیمت مصرف کننده این میزان مالیات اضافه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها