عدم مدیریت کشت طرح استمرار پیاز برای تولید محصول خارج از فصل موجب افت شدید قیمت پیاز در جنوب کرمان، ضرر کشاورزان و سود هفت برابری دلالان شده است.
کد خبر: ۳۹۵۶۶۹

به گزارش مهر در کرمان، در پی بروز مشکلاتی برای گوجه کاران رودباری بدلیل عدم مدیریت میزان کشت محصول و دلال بازی در مزارع این بار اشک پیاز کاران جنوب کرمان بدلیل افت شدید قیمت در آمد.

این درحالی است که پیاز در جنوب کرمان در قالب طرح استمرار و برای تامین پیاز بازار مصرف داخل کشور و جلوگیری از افزایش شدید قیمت محصول انجام می شود اما کشت بیش از حد محصول و در کنار آن واردات پیاز و تعرفه بسیار بالای صادرات پیاز موجب شده است ضمن اشباع بازار مصرف در بازارهای بومی دلالان در این عرصه نیز وارد شوند و سود تلاش چند ماه کشاورزان را در چند روز به جیب بزنند.

طبق بررسی های صورت گرفته هم اکنون پیاز در مزارع جنوب کرمان با قیمت کمتر از 100 تومان برای هر کیلو خریداری می شود و در نهایت تنها چند کیلومتر دورتر از مزرعه و در جیرفت و کهنوج 750 تومان فروخته می شود.

عدم مدیریت کشت در جنوب مشکل ساز شده است

این قیمت در کرمان و بازارهای مصرف بزرگتر از جمله تهران چند برابر سر مزرعه است و این تفاوت قیمت تنها به جیب دلالان محصول پیاز می رود.

دلیل اصلی بروز این مشکل نیز کشت بیش از حد پیاز در طرح استمرار در جنوب کرمان است و این درحالی است که طی سالهای گذشته این معضل تنها در خصوص محصولاتی از جمله گوجه فرنگی و خیار سبز رخ می داد.

قصه تکراری حضور دلالان در مزارع کرمان

این درحالی است که بالا بودن بیش از حد تعرفه صادراتی محصول موجب شده است عملا صادرات محصول هم برای کشاورزان سود آور نباشد و انگیزه ای برای این مسئله نیز وجود نداشته باشد هر چند که طی روزهای اخیر مسئولان استان کرمان از صفر شدن تعرفه صادراتی خبر داده اند اما هر سال شاهد تکرار این قصه تکراری برای محصولات مختلف هستیم.

محمد سلیمانی، یکی از کشاورزان جنوب کرمان اظهارداشت: هر سال کشاورزان منطقه به کشت یک محصول خاص روی می آوردند و دلیل آن هم این است که تنها محصولاتی که در این فصل سال برای کشت معرفی شده اند و کشاورزان عادت به کشت آنها دارند همین محصولات محدود است.

محصولات جدید برای کشت باید جایگزین شوند

وی ادامه داد: در این زمینه باید کارشناسان وارد شوند و کشت محصولات جایگزین را به کشاورزان پیشنهاد کنند در غیر این صورت به جز کشت پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی و خیار سبز آن هم در مزارع وسیع منطقه چاره ای دیگر نداریم.
 
وی گفت: در جنوب کرمان مزارع وسیع کشاورزی وجود دارد و باید برای کشت در این مزارع مدیریت علمی وجود داشته باشد.

دلالان خلاء را پر می کنند

علی زارع دیگر کشاورز کرمانی تصریح کرد: وجود دلالان مهمترین مشکلی است که کشاورزان جنوب کرمان دارند و چاره ای نیز جز فروش محصول به این افراد نداریم زیرا در واقع خلا در راستای فروش محصول وجود دارد و این خلا نیز تنها با وجود دلالان درحال حاضر برطرف می شود.
 
وی از مسئولان خواست در راستای برطرف کردن این خلا اقدام کنند زیرا هم اکنون سود دلالان از زحمت کشاورزان تامین می شود.
 
 
زارع خاطر نشان کرد: هم اکنون پیاز در مزارعه در بالاترین قیمت با نرخ 100 تومان فروخته می شود و این درشرایطی است که بسیاری از کشاورزان برای کشت اقدام به اجاره زمین های کشاورزی و گرفتن وام از بانکها کرده اند.
 
این کشاورز جنوب کرمان اضافه کرد: از سوی دیگر نهادهای کشاورزی هم شاهد رشد قیمت هستند در این میان بخصوص خرده کشاورزان با مشکلات زیادتری مواجه هستند.

تعرفه صادرات پیاز صفر شد

استاندار کرمان در خصوص حل مشکلات کشاورزان جنوب کرمان گفت: تغییرات اقلیمی موجب کمبود آب در کرمان شده است و باید برای استفاده بهینه از آب موجود الگوی کشت در کرمان را تغییر دهیم.
 
اسماعیل نجار افزود: باید از کشت محصولاتی که نیاز به آب فراوان دارند به سمت محصولاتی برویم که سود زیاد دارند و از سوی دیگر به آب کمتر نیاز دارند.
 
وی به مشکل کشاورزان جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: میزان کشت هم باید مدیریت شود و به یکباره میزان زیادی مزرعه به کشت محصول خاص اختصاص نیابد زیرا درنهایت با اشباع بازار قیمت کاهش می یابد.
 
وی در خصوص کمبود کامیون هم گفت: در دولت تصمیمی در خصوص افزایش کامیون در جنوب کرمان برای حمل محصول گرفته شده است ضمن اینکه تعرفه صادرات محصول نیز صفر در نظر گرفته شده و محصول اضافه برنیاز بازار داخلی صادر شود.

مسئولان مشکل حمل و نقل را حل کنند

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهارداشت: هفت هزار و 500 هکتار زمین در جنوب کرمان به کشت پیاز اختصاص یافته است و 360 هزار تن پیاز از این مزارع برداشت می شود.
 
وی تصریح کرد: با پیگیریهای انجام شده مشکل تعرفه صادرات برطرف شده است و امیدواریم طی روزهای آینده مشکل پیاز کاران حل شود.
 
مجید درینی گفت: افت شدید قیمت محصول مهمترین مشکل کشاورزان پیاز کاران در جنوب کرمان است که یکی از مشکلات آن کشت محصول در ابعاد زیاد است.
 
وی ادامه داد: مشکل دیگر کشاورزان در خصوص حمل محصولات جنوب کرمان به بازار است و محدودیت در این زمینه مشکل ساز شده است و از سوی دیگر کرایه حمل محصول نیز بالا است.
 
وی خواستار نظارت بیشتر دستگاه متولی حمل و نقل در این خصوص شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها