مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اعلام‌کرد: ذخایر کنونی سدهای این استان در مقایسه با زمان مشابه پارسال کاهش یافته و توجه کشاورزان به مصرف صحیح و بهینه منابع آب ضروری است.
کد خبر: ۳۹۵۲۹۳

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، مهندس علیرضا عامری گفت: بارندگی‌های پراکنده در استان ذخایر سدها را افزایش نداده است و کشاورزان باید با مدیریت کشت، برنامه‌ریزی لازم برای استفاده بهینه از منابع آب موجود را انجام دهند.

وی مجموع حجم آب موجود در مخازن سدهای خراسان شمالی را حدود 115 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: مقایسه ذخایر آب سدهای استان در پایان سال 89 با مقدار ذخایر در زمان مشابه سال پیش از آن، بیش از شش میلیون متر مکعب کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: پارسال 78 میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای استان شده و در این مدت 67 میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی و محیط زیست از سدهای استان رها شده است.

عامری تصریح کرد: در سد شیرین دره با رها سازی بیش از 42 میلیون مترمکعب آب، بیشترین حجم خروجی آب از سدهای استان در سال گذشته به ثبت رسیده است.

وی گفت: از هریک از سدهای اسفراین و شیروان نیز به ترتیب 13 و 10 میلیون متر مکعب آب در سال گذشته رها شده است که در این میان سد شیروان در مقایسه با سال گذشته کاهش محسوسی در حجم آب ذخیره شده داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی توان تنظیم پنج سد ساخته شده در خراسان شمالی را حدود 165 میلیون متر مکعب ذکر و تصریح کرد: ذخایر آب سدهای شیروان، اسفراین و چری در این استان در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: کشاورزان باید از کشت محصولاتی که نیاز به آب فراوان دارند، خودداری کنند تا در زمان اوج نیاز آبی با کمبود آب مواجه نشوند.

عامری، نقش بهره برداران از منابع آب سطحی استان را مهم خواند و گفت: کشاورزان و بهره‌برداران باید با مدیریت درست و هدفمند، از منابع آبی استان به صورت بهینه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقوله کمبود آب افزون بر کشاورزان باید دغدغه تمام مسوولان نیز باشد بنابراین این کمبود باید به صورت جدی و با همکاری بهره‌برداران و مسوولان مرتبط مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تاکید کرد: تدوین برنامه‌های زراعی سالانه با توجه به کمبود و مقدار منابع آب بیش از پیش ضرورت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها