نوروز سال 90 با اتفاقات خوشایندی همراه بود. در این میان برگزاری جشن جهانی نوروز در کشورمان با حضور روسای جمهور کشورهای منطقه، کاهش تصادفات رانندگی نسبت به نوروز گذشته و افزایش آمار سفرهای داخلی با وجود اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و... را باید به فال نیک گرفت وانتظار سالی پر بار را داشت. به‌رغم گمانه‌زنی برخی کارشناسان که از احتمال کاهش سفرهای نوروزی پس از سهمیه‌بندی بنزین و اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌دادند، ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی از افزایش سفرهای داخلی خبر داده است.
کد خبر: ۳۹۳۱۹۴

رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور از ثبت 149 میلیون نفر سفر تا پایان 12 فروردین 90 خبر داد و گفت: استان قم همچنان رکورددار سفرهای نوروزی در کشور است.

شهباز یزدانی در گفت‌وگو با فارس افزود: از پایان 27 اسفند تا پایان 12 فروردین امسال 149 میلیون و 532 هزار نفر سفر در کشور به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل که بیش از 115 میلیون و 959 هزار نفر سفر بوده شاهد رشد 29 درصدی هستیم.

وی اظهار کرد: بیشترین مسافران نوروزی به ترتیب به استان‌های قم، مازندران، اصفهان، فارس و بوشهر سفر کرده‌اند.

رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور درباره اقامت‌های شبانه مسافران نوروزی نیز تصریح کرد: بیش از 50 میلیون و 563 هزار نفر شب اقامت در استان‌های مختلف کشور داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که رقمی معادل بیش از 39 میلیون و 610 هزار نفر شب اقامت بوده، شاهد رشد 6/27 درصدی هستیم.

یزدانی افزود: در بخش اقامت‌های شبانه به ترتیب استان‌های مازندران، فارس، گیلان، بوشهر و خراسان رضوی رکورددار هستند.

در این زمینه حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش گفت: بیش از 9 میلیون هزار نفر روز مسافر، در قالب 850 هزار خانوار با جمعیت بیش از 4 میلیون نفر در ستادهای نوروزی فرهنگیان اسکان یافتند.

کاهش 24 درصدی شکایات مردمی

وی درباره میزان شکایت‌های مردمی افزود: با توجه به افزایش نظارت‌های ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شاهد کاهش 24 درصدی شکایات مردمی از خدمات گردشگری بودیم.

رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور ادامه داد: میزان تعطیلی و تعلیق مراکز خدمات گردشگری نسبت به سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است، به طوری که در سال گذشته 26 مرکز اقامتی، یک دفتر خدمات گردشگری و 39مرکز پذیرایی و امسال 27 مرکز اقامتی، 5 دفتر خدمات گردشگری و 26 مرکز پذیرایی به حالت تعلیق یا تعطیل درآمده‌اند.

معاون گردشگری کشورمان افزود: در بخش اخطارهای کتبی 4/51 درصد رشد، در بخش تذکرها 76 درصد رشد و در میزان تشویق‌ها 24 درصد افزایش داشته‌ایم.

یزدانی درباره سفره‌های هفت سینی که توسط مردم در سراسر استان‌های کشور برپا شد، اظهار کرد: برخی از این سفره‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص مورد تشویق قرار گرفته‌اند، به طوری که بزرگ‌ترین سفره کشور به‌طول 1700 متر در استان فارس، سفره هفت‌سین قرآنی در خراسان شمالی و سفره هفت‌سین اقوام در استان گلستان مورد تشویق قرار گرفته‌اند.

ثبت بیش از 10 میلیون نفر - سفر برای نوروز پایتخت

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز از ثبت بیش از 10 میلیون نفر - سفر برای نوروز 90 در تهران خبر داد.

محمدابراهیم لاریجانی گفت: از 27 اسفند تا اواسط روز 13 فروردین مجموع ورود به استان تهران بیش از 10میلیون نفر - سفر بوده است که از این میزان 53 درصد مسافران با خودروهای شخصی، 40درصد با اتوبوس، 4درصد با قطار و 3 درصد به صورت هوایی وارد تهران شده‌اند.

وی درباره اقامت‌های شبانه نیز گفت: 550 هزار نفر - شب اقامت در مراکز اقامتی، کمپ‌ها، زائرسراها و... داشته‌ایم که 5 درصد آنها در هتل‌ها بوده است، یک درصد در هتل‌آپارتمان‌ها، 5 درصد در مهمانپذیرها، حدود 10 درصد در مدارس و 80 درصد باقی‌مانده در چادرهای مسافرتی، مهمانسراها، پارک‌ها و پارک‌های جنگلی‌ بوده است.

10مورد تعطیلی و لغو پروانه آژانس‌های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران افزود: 1600 مورد بازدید از مراکز اقامتی، رستوران‌ها، دفاتر خدماتی و کمپ‌های موقت داشته‌ایم که 150 مورد تشویق، 260 مورد تذکر، 20مورد اخطار کتبی و 10مورد تعطیلی، تعلیق یا لغو پروانه دفاتر مسافرتی (آژانس‌های گردشگری) داشته‌ایم.

به گفته لاریجانی، 20مورد اخطار کتبی عمدتا به بین‌راهی‌ها و اقامتگاه‌ها بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تصریح کرد: اگر مسافرانی که پس از پایان نوروز نیز شکایاتی از بخش‌های مرتبط با گردشگری داشته باشند و به ما اطلاع دهند، متعهد هستیم که تا پایان فروردین به شکایات آنها رسیدگی کنیم.

مردم به گران‌فروشی تورها اعتراض داشته‌اند

لاریجانی درباره موضوعات شکایت‌های مردمی نیز گفت: اغلب شکایات مردم مربوط به دفاتر آژانس‌های گردشگری در فروش تورها بوده است، بخشی به علت گران‌فروشی تورها و بخشی به علت عدم کیفیت مرکز اقامتی مورد نظر بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با اشاره به عدم تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر میزان سفرهای نوروزی مردم تأکید کرد: امروز سفر به یک نیاز اصلی خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است، به‌طوری که آنها حاضرند در فرصت تعطیلات نوروزی هزینه‌های آن را متقبل شوند و به سفر بپردازند. از سوی دیگر سفر ریشه فرهنگی - مذهبی دارد و بسیاری از مسافران به قصد دیدن اقوام به سفر می‌روند.

لاریجانی اضافه کرد: هدفمندی یارانه‌ها موجب حرفه‌ای شدن گردشگری شد، چون خانواده‌ها را تشویق می‌کند با وسایل حمل و نقل عمومی و تور سفر کنند، چرا که هزینه‌های آن ارزان‌تر می‌شود،‌ از سوی دیگر نیز به مقاصد کم‌سفر که ارزان‌تر هم هست سفر داشته باشند.

کاهش 15 درصدی تصادفات در نوروز امسال

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی هم از کاهش 15 درصدی تصادفات در نوروز امسال خبر داده است.

سردار اسکندر مومنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که تخلف «سرعت غیرمجاز» در نوروز امسال 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، از ابطال گواهینامه رانندگان متخلف در ایام نوروز که بیش از 170 کیلومتر بر ساعت سرعت داشتند، خبر داد و گفت: براساس آمارهای موجود بیش از 30 درصد تصادفات فوتی و جرحی در نوروز امسال از نوع واژگونی بوده که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان بوده است.

وی با اشاره به افزایش تصادفات اتوبوس‌ها در نیمه اول نوروز امسال، گفت: خوشبختانه با اجرای طرح تشدید برخورد با رانندگان متخلف ناوگان بار و مسافر در نیمه دوم تعطیلات نوروز شاهد کاهش چشمگیر تصادفات این دسته از وسایل نقلیه بوده‌ایم.

بیشترین تخلفات رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا سرعت و سبقت غیرمجاز و صحبت با تلفن همراه را بیشترین تخلفات نوروزی امسال عنوان و تصریح کرد: در عین حال به کارگیری بازرسان نامحسوس در ناوگان عمومی مسافربری همراه 6 میلیون همیار پلیس توانست نقش موثری در کاهش تصادفات نوروز امسال ایفا کند.

وی یکی از تلخ‌ترین حوادث نوروز امسال را غرق شدن یک خانواده‌ 5 نفره بر اثر سقوط خودروی آنها در جاده رشت بعد از امامزاده هاشم به داخل یک مرداب عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل نبود گاردریل در این مسیر و لغزندگی جاده در کنار سرعت غیرمجاز راننده این خودروی پژو آردی، خودرو واژگون و تمامی سرنشینان آن در مردابی غرق شدند که در این خصوص موضوع ناایمن بودن راه نیز برای پیگیری مراجع قضایی در کروکی تصادف درج شده است.

290 کشته و 4715 مجروح

جمعیت هلال احمر هم اعلام کرد: حوادث نوروزی در کشور از 25 اسفند تا صبح 13فروردین امسال290نفر کشته و 4715 مجروح به جا گذاشته است.

به گفته این نهاد امدادی، از آغاز طرح ملی امداد و نجات نوروزی سال 90 از 25 اسفند 89 تا صبح روز 13فروردین بالغ بر 1887 عملیات امدادی توسط امدادگران جمعیت هلال احمر در سراسر کشور انجام شد و امدادگران جمعیت هلال احمر تا صبح 13 فروردین 6806 نفر را که بر اثر حوادث مختلف دچار مشکل شده بودند، نجات دادند.

جشنی جهانی برای نوروز ایرانیان

جشن جهانی نوروز با حضور سران 5 کشور ایران، تاجیکستان، عراق، افغانستان و ترکمنستان که نوروز را آیین ملی خودشان می‌پندارند، 7 فروردین در محل ساختمان حافظیه مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران برگزار شد.

احمدی‌نژاد نخستین رئیس‌جمهور سخنران در جشن جهانی نوروز بود و در سخنرانی خود پیشنهاد کرد که این مراسم هر سال در یکی از کشورها برگزار شود.

شهردار تهران، رئیس اجلاس شهرداران آسیایی

حضور ایران در اجلاس شهرداران آسیایی به ریاست قالیباف، شهردار پایتخت نیز از رخدادهای نوروز سال 90 بود.

قالیباف در مراسم افتتاحیه این اجلاس در استانبول ترکیه با بیان این‌که شهرهای بزرگ جهان مظهر شکوه و بالندگی ملت‌ها و تجلیگاه اصلی و بلافصل بحران‌ها و ناکارآمدی‌ سیستم‌های اقتصادی است، گفت: براساس برخی آمارهای بین‌المللی، اکنون 75 درصد انرژی جهان در20 شهر بزرگ دنیا مصرف می‌شود و حدود نیمی از مردم جهان اکنون در شهرها زندگی می‌کنند، ولی گویی این روند غیرقابل بازگشت در حال سرعت گرفتن است.

هم اکنون بزرگ‌ترین جابه‌جایی جمعیتی جهان در راه است و اگر قرار باشد خطای مداخلات دولت‌های مرکزی را مجددا تکرار نکنیم، باید به منابع مالی مستقل و مدیریت کاراتر منطقی مدیریت شهری بیشتر از پیش بیندیشیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: باید بیش از پیش خود را برای قبول مسوولیت‌های توسعه‌ای فردا آماده کنیم و از 3 عنصر طراحی ایده‌های خلاقانه‌تر مدیریت شهری در شرایط نوین، همکاری نزدیک‌تر در سطح ملی و محلی و آمادگی و علاقه برای بسط همکاری‌های مجمع در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، در ایجاد ظرفیت‌های لازم برای استفاده از شرایط، زمینه‌ها و فرصت‌های منحصر به فرد ایجاد شده در آسیا و پاسخگویی مطمئن به چالش‌های پیش رو و مشارکت در مدیریت فردای جهان، کمک بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها