برگزاری چند تظاهرات گسترده در پایتخت‌های عربی روز جمعه گذشته نشان داد که خیزش‌های مردمی در این کشورها نه‌تنها فروکش نکرده بلکه در حال افزایش است.
کد خبر: ۳۸۸۳۴۱

در اردن ده‌ها هزار نفر با برگزاری راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز بعد از نماز جمعه در «امان»، پایتخت این کشور و دیگر شهرها، اصلاحات سیاسی و اقتصادی را خواستار شدند. به گزارش ایرنا، گروه‌های مخالف نظام حاکم اردن خواستار برگزاری تظاهرات مشابهی روز جمعه آینده به منظور تحقق مطالبات برحق خود شدند. مطالبات مردم بر انحلال پارلمان کنونی، تصویب قانون انتخابات دموکراتیک، تشکیل دولت نجات ملی، برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و اتخاذ اقدامات اقتصادی لازم برای رویارویی با فقر و بیکاری، متمرکز است. این بزرگ‏ترین تظاهرات ضددولتی از آغاز تظاهرات شهروندان از ماه ژانویه بود و مهم‌ترین نکته‌ای که علاوه بر تعداد بسیار معترضان، این تظاهرات را از اعتراضات گذشته متمایز می‏کند، درخواست شهروندان اردنی مبنی بر واگذاری وظیفه انتخاب نخست‌وزیر از پادشاه به مردم یا نمایندگان آنان بود.به گزارش فارس، در بحرین نیز بیش از 250 هزار نفر در تظاهرات منامه شرکت کردند.

این راهپیمایی که به درخواست علمای بزرگ بحرین صورت گرفته بود، به منظور حضور تمامی اقشار مردم این کشور و اعلام حمایت از تجمع‌کنندگان در میدان لؤلؤ منامه صورت گرفت. قرار شد روز سه‌شنبه آتی نیز تظاهرات گسترده‌ای در بحرین برگزار شود. به دنبال شدت گرفتن اعتراضات خیابانی به رژیم حاکم بر بحرین، شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، شاه این کشور دستور برکناری 4 وزیر را صادر کرد. بر اساس بیانیه‌ای که بامداد شنبه توسط دیوان شاهی بحرین صادر شد، به دستور شاه این کشور وزرای امور نخست وزیری، بهداشت، آب و برق و مسکن برکنار شده‌اند.

در عراق نیز تظاهرات پراکنده‌ای شکل گرفت که در شهر موصل به خشونت کشیده شد. به گزارش فارس، در متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان عراقی در منطقه کردستان عراق نیز 7 نفر کشته و تعداد دیگری از معترضان زخمی شدند. همچنین رسانه‌های خبری از کشته و زخمی شدن تعدادی تظاهرکننده در شهرهای مختلف دیگر از جمله بغداد خبر دادند، اما دولت نوری مالکی این خبرها را رد می‌کند. آیت‌الله سیدعلی سیستانی با تقدیر از تظاهرات مردم عراق در بیانیه‌ای نسبت به ادامه شیوه کنونی دولت عراق در اداره کشور هشدار داد. در یمن نیز تظاهرات ضددولتی به خشونت کشیده شد و یورش نیروهای‌ امنیتی به تظاهرات‌کنندگان در استان عدن در جنوب یمن 4 کشته و دست‌کم 34 زخمی برجای گذاشت. صنعا، پایتخت یمن نیز شاهد تظاهرات علیه رژیم حاکم بود و طرفداران علی عبدالله صالح نیز تظاهراتی را در تایید شخص او و برای مقابله با خشم مردم یمن انجام دادند. صدها تن از جوانان موریتانی نیز در میدان بلوکات در مرکز نواکیشوت علیه نظام موریتانی دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان خواستار اصلاح نظام حاکم و در نهایت براندازی آن شدند. در مصر نیز تظاهرکنندگان با جمع‌شدن در میدان التحریر، خواستار محاکمه مبارک و برکناری احمد شفیق، نخست‌وزیر و سایر مقامات دولت پیشین شدند. ‌‌/‌‌ خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها