توسط محققان کشورمان انجام شد

ساخت کنتور هوشمند کاهش‌مصرف آب

کارشناسان فنی پارک فناوری تهران موفق به ساخت کنتورهای هوشمندی با قابلیت امکان کنترل میزان برداشت از چاه آب و امکان قرائت کنتور از راه دور شدند که قادر است تا 80 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند.
کد خبر: ۳۸۶۵۵۶

علی معاضدی کارشناس فنی شرکت تولید کننده کنتورهای هوشمند در پارک فناوری تهران روز شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: در این نوع کنتور 80 درصد مصرف آب مصرفی چاه‌های آب مورد مصرف کشاورزان صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان و چاه های آب کشاورزی در زمره پرمصرف ترین مشترکان آب های زیر زمینی قرار دارند و ایران در زمره مناطق خشک جهان است و در برخی از مناطق کشور با بحران منابع آب زیرزمینی مواجه است ، گفت: این اختراع موجب می شود تا از هدر رفت آب در بسیاری از مناطق کشور کاسته شود.

معاضدی درباره تفاوت کنتورهای هوشمند با کنتورهای سنتی به ایرنا گفت: برخلاف کنتورهای سنتی که برسر راه جریان آب ورودی قرار دارد، در این نوع کنتورهای هیچ ارتباطی میان جریان آب و کنتور وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این کنتور قادر است به صورت همزمان آب برداشت شده از سطح چاه ها و نیز برق مصرف شده برای کشیدن آب را به طور همزمان محاسبه کند.

این کارشناس فنی اظهار داشت: روش های قدیمی مانند آلتراسونیک دارای فرسایش زیاد است، چراکه آب چاه ها و منابع آب زیرزمینی پراملاح است و موجب فرسایش زودهنگام کنتورها می شود.

معاضدی خاطرنشان کرد: این کنتورها مجهز به ابزارهای کنترلی است که می تواند برداشت آب از آب‌های زیرزمینی توسط کشاورزان را محدود کند. درصورتی که از آب های زیر زمینی بیش از میزان تعیین شده برداشت شود، پمپ تعبیه شده در این کنتورها مانع برداشت بیشتر خواهد شد.

معاضدی «امکان قرائت از راه دور» را از دیگر ویژگی های کنتور هوشمند برشمرد و افزود: چاه های آب در مناطق کشاورزی در فواصل دور از یکدیگر قرار دارند و قراعت مصرف این چاه ها،‌ کار دشواری است که این کنتور این کار را ساده می کند. امکان قرائت از راه دور، بستر را برای اجرای طرح «شبکه هوشمند» کنتور آماده می کند.

وی گفت: در کنتورهای معمولی اندازه گیری میزان مصرف آب چاه های کشاورزی، کنتور روی منبع آب قرار می گیردو مانند یک مسافت سنج میزان آبی را که برداشت می شود محاسبه می کند ؛ این درحالی است که هر چاه کشاورزی که آب را بالا می برد، پمپ به کار برده شده با برق کار می کند.

عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افزود : 35 درصد از برق مصرفی کل کشور مربوط به پمپ های آب چاه های کشاورزی است ، این مقدار بیش از یک سوم برق تولیدی کشوراست که صرف استخراج منابع آب زیرزمینی و همچنین دامن زدن به بحران آب های زیرزمینی و از بین رفتن منابع تجدید ناپذیر طبیعی کشور می شود.

واعظی گفت: استفاده از این کنتورهای هوشمند ، کشاورز را ملزم به استفاده از سیستم های نوین آبیاری و سیستم های الگوی کشت پیشرفته خواهد کرد. سیستم اندازه گیری هوشمند شامل مجموعه ای از کنتورهای هوشمند و ماژول های مخابراتی شبکه LAN است . در این سیستم داده های WAN جمع آوری می شود و شبکه NMS مدیریت می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها