اکرامی‌فر در نشست خبری:

شعر دفاع مقدس پارادوکس دارد

محمود اکرامی‌فر معتقد است که شعر دفاع مقدس خواه ناخوه با یک پارادوکس مواجه است که فرم و محتوای آن را شکل می‌دهد.
کد خبر: ۳۸۵۴۷۷

به گزارش مهر، نشست خبری نوزدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس ظهر امروز با حضور سرهنگ پاسدار حسن رسولی معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، محمود اکرامی‌فر دبیر علمی و حبیب‌الله رزمجویی دبیر اجرایی این کنگره در ستاد راهیان نور برگزار شد.

اکرامی‌فر در این نشست با اشاره به اینکه از یک سو دفاع مقدس یک حقیقت و از سوی دیگر اصل شعر تخیل است، گفت: چاره‌ای به جز این باقی نمی‌ماند که در برخی موارد حقیقت را فدای تخیل یا بالعکس کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط وقتی نام دفاع مقدس به میان می‌آید مشخص است که به طور قطع باید تخیل فدای حقیقت شود، افزود: شعر با توجه به این مسئله از فرم خود خارج نشده است و در عوض فرم و محتوای خود را پیدا کرده است.

این مقام مسئول اظهارکرد: تحصیلات کمترین شاعران دفاع مقدس دانشجو است و حتی ما شاعران دکتر و مهندس هم داریم و حتی روحانی هم داریم پس این افراد بی‌سواد نیستند که نتوانند حقیقت و تخیل را در کنارهم  داشته باشند.

وی بیان کرد:‌ البته قبول دارم که این افراد ممکن است دفاع مقدس را ندیده باشند و نیاز به کمی مطالعه و جلسات نقد و بررسی دارند اما باید اعتراف کرد شعر دفاع مقدس امروز بیشتر از فرم‌گرا بودن ، محتوا گراست.

اکرامی‌فر با اشاره به اینکه در حال حاضر شعر دفاع مقدس در مرحله شعر معرفتی و اجتماعی قرار گرفته، ادامه داد: آثار و نتایج دفاع مقدس در زندگی مردم به طور کامل مشهود است و این نشان می‌دهد شعر دفاع مقدس با زندگی مردم پیوند خورده است.

وی در ادامه سخنانش درباره برگزاری نوزدهمین کنگره شعر دفاع مقدس اضافه کرد: این جشنواره روزهای پایانی خود را طی می‌کند و زحماتی که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رسانه‌ها در این دوره کشید‌ند قابل اعتنا و احترام است.

دبیر علمی این کنگره با اشاره به برنامه‌های آیین اختتامیه گفت: شعرخوانی، نقل خاطره، سخنرانی، نقد شعر و دیگر برنامه‌های جانبی در این آیین برگزار می‌شود.

وی افزود: شعرهای ارسالی به کنگره بسیار خوب بود و بعد از ویرایش آنها 15 ویژگی خاص را پیدا کردم که در مقدمه کتاب آمده است.

اکرامی‌فر با اشاره به اینکه برخی از این ویژگی‌ها شامل روایت افقی و عمودی در شعر، فردیت و گستره زبانی است ، گفت: شاعران امروز از نظر گستره زبانی بسیار جلو رفته‌اند و دیگر خمپاره، جنگ و خون بیشترین بسامد را در شعرها ندارد و واژگان دیگری وارد شعر شد‌ه است.

وی بیان کرد:‌ رویکرد طنز، انتقاد و اعتراض نیز در شعرها به چشم می‌خورد که بسیار حایز اهمیت است.

دبیر علمی نوزدهمین کنگره شعر دفاع مقدس ،  شعر این عرصه را به چهار دسته تهییجی، توصیفی، تبیینی و معرفتی تقسیم کرد و گفت: هم‌اکنون این شعرها نیاز به تحلیل محتوا دارد. در یک دوره فقط شعر تولید می‌شد و نیازهای جبهه پاسخ داده می‌شد اما هم‌اکنون تولیدات به اندازه‌ای است که این شعرها را تحلیل کنیم.
 
اکرامی‌فر اضافه کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان دیروز استادهای دانشگاه‌های امروز هستند و می‌توانیم از آنها برای تحلیل و و نظریه استفاده کنیم.

وی درباره آثار ارسال شده به این کنگره اظهارکرد: 12 هزار اثر با محتوای شعر دفاع مقدس از 31 استان به همراه تهران و دو شهر اقماری آن به جشنواره‌های استانی ارسال شده که در نهایت در دو مرحله داوری شده است.
 
اکرامی‌فر اضافه کرد: هر یک از این جشنواره‌های استانی دبیر و داوران مجزا داشتند و هم‌اکنون یک هزار و 506 اثر به مرحله کشوری رسید. اگر این تعداد را تقسیم  کنیم و برای هر شاعر دو یا سه شعر در نظر بگیریم حدود 4 هزار شاعر با کنگره همکاری داشته‌اند که رقم کمی نیست.
 
این مقام مسئول افزود:‌ 51 درصد از آثار رسیده در رابطه با دفاع مقدس، 20 درصد از آثار درباره دفاع مقدس و مقاومت ملل، 19 درصد دفاع مقدس با رویکرد عاشورایی و 10 درصد شعر دفاع مقدس و کودک و نوجوان است.
 
وی با اشاره به اینکه آثار داوری شده و نتایج معلوم هستند، بیان کرد: اما نتایج و داوران تا روز اختتامیه اعلام نمی‌شود.
 
اکرامی‌فر یکی از برنامه‌های این کنگره را نشر و توزیع 2 کتاب از شعرهای برگزیده در کنگره اعلام کرد و گفت: کتاب اول  شامل شعرهای سه بخش جشنواره یعنی دفاع مقدس، عاشورایی و ملل است و کتاب دوم هم با کوشش جواد محقق تالیف می‌شود به شعرهای کودک و نوجوان سه جشنواره اخیر اختصاص دارد.
 
دبیر علمی جشنواره همچنین درباره برگزیده‌ها و جوایز جشنواره گفت: در تمامی بخش‌ها نفرات اول و سوم داریم و در مجموع 22 نفر برگزیده در 4 محور انتخاب شده‌اند. جوایز هم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

نفرات اول نوزدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس 4 سکه، نفرات دوم 3 سکه، نفرات سوم 2 سکه و تقدیر‌ی‌ها یک سکه جایزه دریافت خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها