وزیر ارشاد دیروز تاکید کرد امکان افزایش اعضای شورای عالی سینما وجود دارد

حسینی: شنونده ‌نظرات همه سینماگران هستیم

«به نظر می‌رسد توضیح‌‌های داده شده درخصوص شورای عالی سینما کافی نبوده است». این جمله‌ای است که روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت‌های خود را با آن آغاز کرد. دکتر حسینی در نشستی که با موضوع «شورای عالی سینما» برگزار شد، با طرح این مطلب که «فصل جدیدی در معاونت سینمایی آغاز شده و همه باید این فرصت را مغتنم بشمارند»، گفت: «سینماگران به جای تشکیک در اهداف این شورا باید با بهره‌گیری از این فرصت، وارد میدان شوند و ما هم از همه پیشنهادهای خوب در این خصوص استقبال می‌کنیم. ضمن آن که دولت خودش را محدود به نظرهای تعداد اندکی از سینماگران نمی‌کند و از همه نظرها استفاده خواهد کرد.»
کد خبر: ۳۷۷۵۳۲

اقدامی بزرگ چون هدفمندی یارانه‌ها

در نشست خبری روز گذشته حسینی بعد از صحبت‌های کوتاهی که در مدت زمان حدودا 20 دقیقه بیان کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاران به کار کارشناسی صورت گرفته در 15 ماه گذشته برای تشکیل جلسات این شورا اشاره کرد و گفت: «سینماگران حاضر در این جلسه با اشاره به اقدام‌های مثبت و بزرگ دولت در عرصه‌های دیگر همچون طرح هدفمندی یارانه‌ها درخواست کردند چنین اقدامات بزرگی در عرصه سینما هم انجام شود.»

سوال دیگری که حسینی به آن پاسخ داد، درخصوص «محدود بودن سینماگران حاضر در جلسه و نبودن نماینده خانه سینما» بود. وزیر ارشاد گفت: «اگر اهالی خانه سینما در این خصوص نظری دارند بیان کنند و ما هم این نظرها را می‌شنویم؛ ضمن آن‌که تعداد افراد حاضر در جلسه نیز به لحاظ حقیقی و حقوقی قابل افزایش است و ممکن است در آینده از دستگاه‌های دیگر برای حضور در جلسه دعوت کنیم».

در ادامه جلسه، حسینی درخصوص مبنای انتخاب کارگردان‌هایی همچون داوود میرباقری و مسعود جعفری‌جوزانی- که در 10 سال گذشته فقط در تلویزیون فعالیت داشته‌اند- برای حضور در این جلسات گفت: «هدف ما انتخاب افرادی که فقط زینت‌المجالس باشند، نیست و به افرادی نیاز داشتیم که جامعه هنری را خوب بشناسند، ضمن آن که کار سینما و تلویزیون از جهات متعددی مشابه است و با هم تفاوت ندارد».

وی سپس به حضور جمال شورجه در این جلسه به نمایندگی از انجمن سینمای دفاع مقدس، جامعه اسلامی هنرمندان مسلمان و سندیکای بازیگران و نیز حضور محسن علی‌اکبری به نمایندگی از هیات موسس صنف واحد تهیه‌کنندگان اشاره کرد و در پاسخ به خبرنگاری که گفت فعالیت‌های صنفی و تشکیلاتی به دانش و سابقه‌ای نیاز دارد که اغلب سینماگران حاضر در جلسه از آن بهره‌‌ای ندارند. اعلام کرد: «بنا نیست سینماگران حاضر در این نشست کار اجرایی انجام دهند و فعالیت‌های اجرایی همچون، ساخت سالن‌های سینما یا شهرک سینمایی توسط معاونت سینمایی انجام خواهد شد. این جمع حکم اتاق فکر را دارند و به دلیل تجربه‌های خود بر کار اشراف دارند و بیشتر مطالب مهم و اساسی را بیان خواهند کرد.»

چهره‌های محدود معاونت سینمایی

حسینی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص محدود شدن تیم معاونت سینمایی به چهره‌های خاص و عدم حضور طیف‌های مختلف سینماگران در تصمیم‌گیری‌ها، این نکته را یکی از ویژگی‌های مثبت تیم معاونت سینمایی دانست و گفت: «معاونت سینمایی در تصمیم‌سازی به دنبال گرفتن نظرهای مختلف و متفاوت از افراد گوناگون است، اما در اجرای این تصمیم‌ها باید یک مجموعه منسجم مسوول این کار باشد و این همدلی نقطه قوت کار است و اگر تفرقه‌ای در کار باشد، باعث بروز مشکل می‌شود.»

خبرنگار دیگری از حسینی پرسید آیا این جلسه مصوبه‌ای داشته است؟ وزیر ارشاد پاسخ داد: «در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد، اما رئیس جمهور ترجیح داد جلسه به مباحث خاصی محدود نشود و همه امکان اظهارنظر داشته باشند، اما جلسه پربار و منتج به نتیجه شد و امیدواریم افراد در اظهارنظرهای خود به گونه‌ای عمل نکنند که جلسه زیرسوال برود».

حسینی درخصوص تاسیس سازمان سینمایی نیز با اشاره به وجود سازمان‌هایی همچون حج و اوقاف، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و خبرگزاری ایرنا، این اقدام را مقدمه‌ساز چابکی و سرعت عمل بیشتر بخش سینمایی کشور دانست و گفت: «معاونت‌های تابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید طبق قانون به 5 معاونت کاهش یابد که در حال حاضر یک معاونت دیگر باید به سازمان تبدیل شود.»

در ادامه‌ این نشست حسینی خاطرنشان کرد: ما می‌بایست معاونت‌های خود را از7 مورد به 5 مورد کاهش می‌دادیم که تاکنون یکی از این موارد صورت گرفته و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به 6 نفر رسیده‌اند و پس از این در پی تشکیل سازمان سینمایی نیاز به معاونت سینمایی هم مرتفع خواهد شد.

واکنش به احکام دادگاه‌ها

خبرنگاری از ژاپن درخصوص ساخت فیلم درخصوص فتنه سال گذشته سوال کرد. وزیر با طبیعی دانستن تولید فیلم درخصوص چنین موضوع‌هایی گفت: «طبیعی است وقتی اتفاقی همچون 9 دی در کشور رخ می‌دهد، هنرمندان نیز درخصوص آن واکنش‌ نشان می‌دهند و در حال حاضر نیز علاوه بر ساخت فیلم، نمایشگاه عکس، انتشار کتاب و... در این خصوص در حال انجام است».

حسینی در بخش دیگری از این جلسه از حکم صادره برای مدیر مسوول روزنامه ایران ابراز تاسف و ابراز امیدواری کرد تا با رایزنی دولت و قوه قضاییه، این مشکل حل شود. او درخصوص حکم صادره برای جعفر پناهی و محمد رسول‌اف نیز گفت: «اگر کسی جرمی مرتکب شود مشمول حمایت نمی‌شود، اما اگر جایی برای جبران وجود داشت و خود فرد نیز تمایلی به جبران داشته باشد، بهتر است با رافت اسلامی برخورد شود.»

حسینی در پایان از رسانه‌ها به دلیل پرداختن به حماسه 9 دی تشکر کرد.

رضا استادی‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها