اعلام جریمه‌های گرانفروشی و کم‌فروشی

اقتصاد ایران «هدفمندی یارانه‌ها» ‌را هضم کرد

با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، واکنش مردم به این طرح بزرگ و بی‌سابقه اقتصادی کاملا عادی و طبیعی بوده و به نظر می‌رسد که این طرح بزرگ و تاریخی در اقتصاد ایران هضم شده است. به گزارش «جام‌جم»، کمتر کسی تصور می‌کرد افزایش چند برابری نرخ حامل‌های انرژی، به این سرعت از سوی مردم پذیرفته شود. این در حالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی ده‌ها سال به انرژی ارزان خو گرفته بودند و طبیعی بود ترک عادت چند ده ساله با دشواری‌هایی همراه باشد که مردم با تمام وجود این دشواری‌ها را به جان خریدند چرا که این اواخر دیگر همه می‌دانستند که ادامه شرایط سابق برای کشور امکان‌پذیر نبود.
کد خبر: ۳۷۵۴۴۲

در مصارف صنعتی و تولیدی انرژی نیز در شرایطی که دنیا هر روز به سمت رقابتی شدن و مصرف بهینه انرژی حرکت می‌کرد، آن دسته از صاحبان ایرانی کسب و کار که محصولشان را به روش غیربهینه و با صرف انرژی زیاد و البته ارزان تولید می‌کردند، می‌دانستند که دیگر نمی‌توانند به رویکرد سابق خود ادامه دهند. ادامه روند سابق به معنای شکست در رقابت‌پذیری و از دست دادن بازارهای جهانی برای بنگاه‌های اقتصادی ایرانی بود.

این گزارش می‌افزاید: تقریبا تمام پیش‌بینی‌هایی که از واکنش منفی بخشی از مردم به این تصمیم بزرگ حکایت داشت، غلط از آب درآمد. باوجود پیش‌بینی‌ها، از ازدحام در بانک‌ها برای دریافت یارانه نقدی خبری نبود.

البته مصادف شدن زمان اصلاح قیمت‌ها با روزهای پایانی ماه گذشته و موعد پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان تا حدودی زحمت کارمندان بانک را بیشتر کرد، اما مراجعه مردم برای دریافت یارانه نقدی بسیار کمتر از آن چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد.

در این میان البته نباید از نقش و تلاش رسانه‌ها بویژه رسانه ملی غافل ماند؛ امری که رئیس‌جمهور نیز صراحتا به آن اشاره و از رسانه ملی تقدیر کرد. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های منتهی به زمان اصلاح قیمت‌ها با ساخت برنامه‌ها و گزارش‌های متعدد، زمینه را برای اجرای بزرگ‌ترین طرح اقتصادی کشور فراهم کرد و پس از اجرای قانون نیز بیشترین همراهی و هماهنگی را در اجرای طرح ملی هدفمندسازی یارانه‌ها از خود نشان داد.

اکنون باید منتظر چیدن میوه‌های قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بود؛ میوه‌هایی که شکوفه‌های آن با کاهش مصرف انواع انرژی در حال جوانه زدن است.

زمستان امسال دولت نفس راحتی می‌کشد

در حالی که کم‌کم به سردترین روزهای سال نزدیک می‌شویم، اجرای مرحله نهایی قانون هدفمند کردن یارانه و اصلاح قیمت حامل‌های انر‍ژی از هفته گذشته، بخشی از مدیریت مصرف انرژی را به درون خانوارها منتقل کرده و تا حدودی از دغدغه دولت در این زمینه کاسته است.

به گزارش جام‌جم، هر سال در آستانه زمستان و فرارسیدن فصل سرما، نگرانی از تامین انرژی بویژه گاز طبیعی مصرفی خانوارها دولت را فرا می‌گرفت چراکه با کاهش دمای هوا، مصرف گاز در کشور بشدت افزایش پیدا می‌کرد به‌طوری که گاه دولت برای تامین گاز در برخی استان‌های شمالی کشور با مشکل مواجه می‌شد ضمن آن‌که افزایش شدید مصرف خانوارها، عرضه گاز طبیعی به عنوان سوخت نیروگاه‌ها را نیز بشدت محدود می‌ساخت و نیروگاه‌ها ناچار بودند صرفا از سوخت مایع یا جامد برای تولید برق استفاده کنند. این امر علاوه بر افزایش آلایندگی نیروگاه‌ها در صورت مدت‌دار شدن می‌توانست، تولید برق نیروگاه‌ها را نیز با مشکل مواجه سازد؛ درست مانند همان اتفاقی که در زمستان سال 86 در حال وقوع بود.

اما امسال با اصلاح قیمت گاز طبیعی این نگرانی تقریبا از بین رفته چراکه با افزایش قیمت گاز مردم مصرف خود را مدیریت خواهند کرد. طبق پیش‌بینی مقامات مسوول شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز خانگی در زمستان امسال حدود 25 درصد کاهش خواهد یافت. اگر مصرف روزانه گاز خانگی در فصل سرما 320 میلیون مترمکعب باشد، کاهش 25 درصدی آن به معنای صرفه‌جویی روزانه 80 میلیون متر مکعبی در مصرف گاز کشور خواهد بود که این رقم خود معادل تولید روزانه بیش از 3 فاز میدان گازی پارس جنوبی است.

تمهیدات تامین گاز زمستان

در همین حال، قائم‌مقام شرکت ملی گاز نیز از تمهیدات تامین گاز برای خانگی و نیروگاهی در زمستان سال جاری خبر داده است.

مصطفی کشکولی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: همه پیش‌بینی‌ها چه در بخش تولید و بالادست و چه در بخش افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال گاز جدید و تقویت پایداری شبکه‌های گازرسانی برای تامین گاز زمستانی انجام شده است.

وی افزود: نسبت به سال‌های قبل وضعیت پایداری داریم و امیدواریم مشکلی در خصوص تامین گاز زمستانی نداشته باشیم ضمن این‌که همواره گفته‌ایم یک طرف ماجرا به مدیریت مصرف بخصوص مصرف بخش خانگی که رقم آن در زمستان بسیار بالا است بازمی‌گردد؛ امیدواریم با اقداماتی که انجام شده و صرفه‌جویی مردم مشکلی نداشته باشیم.

قائم‌مقام شرکت ملی گاز اضافه کرد: تنها طی 4 یا 5 سال گذشته 13 تا 14 هزار کیلومتر خط انتقال گاز در کشور ایجاد شده و در حال حاضر ظرفیت مازاد برای انتقال گاز در کشور وجود دارد چنان‌که به هر میزان گاز تولید شود ما توان دریافت آن را داریم.

پیش‌بینی کاهش ‌15درصدی مصرف گازوئیل

با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، 15 درصد در مصرف گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود؛ ضمن این‌که از واردات این فرآورده نیز بی‌نیاز می‌شویم.

به گزارش ایسنا، علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش‌وپخش فرآورده‌های نفتی، ضمن اعلام مطلب بالا، گفت: واردات گازوئیل ما در سراسر سال فقط در فصل زمستان آن هم به میزان 3 میلیون لیتر در روز است.

او با اشاره به این‌که پیش از سهمیه‌بندی، میزان قاچاق فرآورده‌های نفتی بالا بود، اما با شروع سهمیه‌بندی بنزین، قاچاق این فرآورده کاهش یافته است، گفت: قبل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، قاچاق سوخت بیشتر مربوط به گازوئیل به دلیل قیمت پایین آن بود که با اجرای این قانون، قاچاق این فرآورده نیز کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: طبق برنامه، پروژه‌های بنزین‌سازی و بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها باید در سال 1389 افتتاح می‌شد، اما به دلیل تحریم‌ها تعدادی در بهمن‌ماه امسال و باقی آنها در بهار سال آینده (1390) افتتاح خواهند شد که در این صورت تولید فرآورده‌های نفتی از 225 میلیون لیتر به 550 میلیون لیتر خواهد رسید.

او با بیان این‌که پیش از تحریم، روزانه 22 میلیون لیتر بنزین سوپر برای افزایش اکتان بنزین تولیدی وارد کشور می‌شد، گفت: با اعمال تحریم‌ها، بنزین مورد نیاز از طریق پتروشیمی‌ها تامین شد و اکنون واردات بنزین به حداقل رسیده است.

کاهش 3 درصدی مصرف برق تهران

در همین حال قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران گفت: آغاز هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش 2 تا 3 درصدی مصرف برق در تهران شد که بیشترین کاهش مربوط به جنوب و شمال تهران بود.

علیرضا حدادی در گفت‌وگو با فارس افزود:از تمام مشترکان تشکر می‌کنیم که در روزهای نخست هدفمندی یارانه‌ها حداکثر همکاری را در رعایت مصرف انرژی با صنعت برق داشته‌اند. وی تاکید کرد: در مقایسه‌ای که انجام شد مصرف برق شهر تهران در 28 آذر سال گذشته 51 هزار و 249 مگاوات ساعت بود که در اولین روز هدفمندی یارانه‌ها این عدد در همان روز به 49 هزار و 515 مگاوات ساعت رسید که در حقیقت 38/3 درصد کاهش مصرف را در پی داشته است.

اعلام جریمه‌های جدید گرانفروشی و کم‌فروشی

وزیران عضو کارگروه کنترل بازار جرایم مربوط به گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب و همچنین عدم درج قیمت و صدور صورتحساب را تعیین کردند.

به گزارش مهر، وزیران عضو کارگروه کنترل بازار به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کردند: میزان جرایم تخلفات مندرج در فصل هشتم قانون نظام صنفی ـ مصوب1382ـ به شرح زیر که به مهر «دفتر هیات دولت» تأیید شده است، تعیین می‌شود.

جزئیات جریمه‌ها به شرح زیر است:

نوع جریمه مبلغ جریمه (ریال)

حداقل میزان جریمه گرانفروشی 000‌/‌100

حداقل میزان جریمه کم‌فروشی 000‌/‌200

حداقل میزان جریمه تقلب (بار اول) 000‌/‌200

حداقل میزان جریمه تقلب (بار دوم) 000‌/‌400

حداقل میزان جریمه تقلب (بار سوم) 000‌/‌500‌/‌2

جریمه عدم درج قیمت 00‌/‌400

جریمه عدم صدور صورتحساب هر مرتبه 000‌/‌35

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها