کارکنان بخش‌های مختلف دولتی از صبح چهارشنبه بار دیگر در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت سوسیالیست یونان دست به اعتصاب سراسری زدنــد. به گزارش ایرنا، بر اثر این اعتصاب سراسری که براساس اعلام سندیکاها و اتحادیه‌ها به مدت 24 ساعت ادامه خواهد یافت، همه فعالیت‌های ادارات، خطوط حمل و نقل عمومی و کشتیرانی در یونان متوقف شده است. اعتصاب سراسری دیروز در یونان به ابتکار اتحادیه سراسری کارگری (یسه)، اتحادیه کارگران مبارزه (پامه) و اتحادیه سراسری کارمندان (اد.دی) صورت گرفت.
کد خبر: ۳۷۴۹۶۰

بر اثر این اعتصاب 24 ساعته تمامی وسایل نقلیه عمومی، وسایل نقلیه برون‌شهری و کشتی‌ها در سراسر یونان متوقف شده‌اند. با شرکت پزشکان در این اعتصاب اعتراض‌آمیز، برای مدت 24 ساعت بیمارستان‌ها فقط بیماران اورژانسی را مداوا می‌کنند. بر اثر این اعتصاب سراسری، بانک‌ها، اداره پست، اداره مالیات، مرکز مخابرات، کارکنان شهرداری‌ها و دیگر ادارات دولتی نیز تعطیل شده‌اند.

سیاست‌های ناکارآمد

براساس بیانیه اخیر اتحادیه و سندیکاهای کشور، معترضان به سیاست‌های ناکارآمد اقتصادی دولت سوسیالیست پاسوک دست به یک راهپیمایی گسترده خواهند زد. کارکنان ادارات دولتی و بخش‌های خصوصی یونان از مدت‌ها پیش نسبت به طرح جدید ساختار کاری، شرایط استخدامی، یکسان‌سازی حقوق کارمندان دولتی، کاهش حقوق و مزایا، واگذاری تعدادی از شرکت‌ها به بخش خصوصی، افزایش مالیات‌ها و افزایش بی رویه قیمت اجناس و خدمات دولتی، هماهنگی دولت با خواسته‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و بانک اتحادیه اروپا اعتراض دارند. تظاهرات روز چهارشنبه در یونان در حالی برگزارمی شد که کارکنان شهرداری آتن پایتخت یونان نیز از چند روز پیش دست به اعتصاب زده‌اند. براساس گزارش خبرنگار ایرنا در آتن، دانش‌آموزان، دانشجویان و استادان یونانی نیز به سیاست و عملکرد دولت در قبال مراکز آموزشی کشور معترض هستند و به همین دلیل بیش از 80 درصد از مدارس و دانشگاه‌های کشور در این اعتصابات حضور فعال دارند. همچنین تعداد زیادی از مراکز آموزشی تاکنون به اشغال تحصیل کنندگان درآمده است.

یونان بالغ بر 300 میلیارد یورو بدهی خارجی دارد و برای دریافت وام 110 میلیارد یورویی از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و بانک اتحادیه اروپا پذیرفته تا هزینه‌های خدمات اداری کشور را تا حدود 35 درصد کاهش دهد. دولت سوسیالیست پاسوک یونان از آغاز سال جاری میلادی براساس درخواست بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و بانک اتحادیه اروپا، سیاست ریاضت اقتصادی را در دستور کار خود قرارداد. سوسیالیست‌های حاکم بر یونان اخیرا در انتخابات شهرداری در دو شهر بزرگ پیروز شدند و این امر دستاورد‌ بزرگی برای آنان به حساب می‌آمد. جورج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان با تقدیر از نتایج انتخابات ،آن را رای اعتمادی به برنامه‌های سختگیرانه خود در آستانه بازرسی مقامات اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول در خصوص اجرای توافق نامه وام 110 میلیارد یورویی (150 میلیارد دلار) که اقتصاد یونان را نجات می‌دهد، توصیف کرد. 2 ماه پیش نیز مردم یونان در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت دست به اعتراض زدند که پلیس یونان با استفاده از گاز اشک‌آور، معترضان را متفرق کرد. دولت یونان در ماه می‌در آستانه ورشکستگی کامل قرار داشت و تنها با کمک 130 میلیارد دلاری کشورهای اروپایی و صندوق بین‌المللی پول از سقوط نجات یافت. پس از آن دولت سوسیالیستی این کشور اقدامات اقتصادی سختگیرانه را به اجرا گذاشت.

ادامه اعتراضات در اروپا

موج تازه تظاهرات واعتراضات در یونان در حالی جریان می‌یابد که سایر کشورهای اروپایی نیز کم و بیش درگیر پیامد اتخاذ سیاست‌های ریاضت کشانه هستند. ایتالیا یکی از این کشورهاست که علاوه بر بحران اقتصادی به خاطر فساد گسترده در دولت برلوسکنی، درگیر تنش و اعتراضات روزمره است. روزگذشته دولت ایتالیا تصمیم داشت لایحه جنجالی اصلاحات آموزشی را به تصویب سنا برساند. درهمین رابطه گروه‌های دانشجویی ایتالیا برای برگزاری تظاهرات گسترده در پایتخت و سایر شهرهای این کشور فراخوان دادند. لایحه اصلاحات آموزشی هفته گذشته با وجود اعتراضات گسترده دانشجویان، دانش‌آموزان و دانشگاهیان در مجلس نمایندگان ایتالیا به تصویب رسیده و با تصویب نهایی در سنا به قانون تبدیل خواهد شد. در تظاهرات هفته گذشته در رم که به درگیری شدید میان پلیس و معترضان کشیده شد، حدود 20 میلیون یورو خسارت به شهر رم وارد شد و بیش از 100 نفر مجروح و حدود 40 نفر بازداشت شدند. نیمه دوم سال جاری میلادی اکثر کشورهای اروپایی درگیر تظاهرات و آشوب‌های خیابانی در اعتراض به سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت‌ها برای برون‌رفت از رکود اقتصادی بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها