نخستین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 که از ظهر روز گذشته به وقت ایران آغاز شده بود، در حالی به پایان رسید که نماینده ایران در این نشست، صحبت‌های خودرا با انتقاد شدید نسبت به ترور اساتید هسته‌ای کشورمان آغاز کرد. به گزارش واحدمرکزی خبر، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان 5+1، ضمن گرامیداشت و یاد شهید شهریاری، اقدام تروریستی علیه وی و دیگر استاد دانشگاه شهید بهشتی را شدیدا محکوم کرد.
کد خبر: ۳۷۱۹۰۸

البته بعد از پایان نشست، هیچ‌یک از طرفین اشاره‌ای به جزئیات بیشتری از مطالب مطرح شده در این نشست نکردند و فقط گزارش داده شد که جلیلی با ابراز تاسف از شهادت دکتر شهریاری، این شهید را از قربانیان مبارزه با تفکر قرون وسطی در قرن 21 دانست.سعید جلیلی، رئیس هیات مذاکره‌کننده ایرانی در دور اول مذاکرات با 5+1 با اشاره به این‌که «هفته قبل همین روز و همین ساعت 2 دانشمند ایرانی در تهران هدف ترور قرار گرفتند و یکی از آنها به شهادت رسید»، گفت: «2 دانشمند ترور شده ایرانی متخصصان بسیار برجسته‌ای در جهان علم بودند و معضل امروز جهان کسانی هستند که وقتی از حیث توان استدلال و بحث منطقی به بن‌بست می‌خورند، به اقدامات تروریستی روی می‌آورند.»

جلیلی با بیان این‌که «ملت ایران تا امروز بزرگ‌ترین قربانی تروریسم بوده» گفت: « ایران تاکنون 13 هزار نفر از شهروندان خود را در اثر حملات تروریستی گروه منافقین که مورد حمایت غرب است از دست داده است و این بار هم همان روند در حال تکرار است.»

به گزارش ایلنا، دکتر جلیلی در ادامه سخنان خود خطاب به کاترین اشتون اظهار کرد: «با این حال ترور اخیر 2 دانشمند هسته‌ای ایران یک نمونه متفاوت است؛ چرا که یکی از این دو نفر در فهرست تحریم قطعنامه شورای امنیت قرار داشته است و دیگری هم جزو دانشمندان هسته‌ای شناخته شده ایران بوده است.» جلیلی تاکید کرد: «جان ساورز، رئیس سرویس اطلاعات خارجی انگلیس چند هفته قبل از ترور بصراحت اظهارات خاصی در مورد انجام عملیات اطلاعاتی در ایران بر زبان آورده بود و پس از انجام ترور هم سایت رسمی وزارت خارجه اسرائیل در مقاله‌ای رسمی نوشت؛ این ترور با هدف ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از اتمی شدن ایران انجام شده است.»

جلیلی با بیان این‌که «این سخنان مفهوم کاملا خاصی دارد»، سوال کرد که چرا دنیا در مقابل اقدام تروریستی و اعتراف صریح برخی کشورها به مشارکت در آن سکوت کرده است و چرا 5+1 این اقدام را محکوم نکرد؟

جلیلی خطاب به اشتون اضافه کرد: «دست زدن به اقدامات تروریستی با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به علم تلفیقی از روحیه فاشیستی و روحیه قرون وسطایی است که بی‌شک مستحق محکومیت است، اما این اقدامی است که تا به حال انجام نشده است.»

جلیلی در بخشی از این جلسه برای احترام به روح بلند شهید شهریاری برای دقایقی سکوت و سپس تاکید کرد که باید در قرن 21 کسی مانند دکتر شهریاری را شهید راه مبارزه با تفکر قرون وسطایی دانست که غرب حامی آن است.

از سوی دیگر خبرگزاری‌های غربی نیز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در ژنو، فضای مذاکرات را فراتر از حد انتظار توصیف کردند.به گفته رویترز، فضای مذاکرات مثبت بوده است. در همین باره منبعی آگاه نزدیک به گفت‌وگوهای ژنو با اعلام این‌که فضای حاکم بر گفت‌وگوها مثبت و خوشایند بوده است، گفت که کشورهای عضو گروه 5+1 در یک ساعت نخست مذاکرات این مساله را مطرح کردند که به چه دلیل باید درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو شود و انتظار می‌رود طرف ایرانی بعد از آن مواضع خود را بیان کند.

همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی هیات مذاکره‌کننده ایرانی درباره چگونگی شروع مذاکرات دور اول دیروز گفت:‌ کاترین اشتون به محل استقرار هیات ایرانی آمد و به جلیلی خوشامد گفت. طرف اروپایی در آغاز مذاکرات آرزو کرد مذاکرات خوب جلو برود و بعد مذاکرات آغاز شد.

این مذاکرات از ساعت 30/12 به وقت تهران آغاز شد و دور دوم آن حدود ساعت 19 به وقت تهران از سر گرفته شد. جلیلی را در سفر به ژنو، ابوالفضل ظهره‌وند و باقری معاونین شورای عالی امنیت ملی و علی آهنی معاون اروپای وزارت خارجه همراهی می‌کردند.

در طرف مقابل نیز کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه معاونان وزارت خارجه کشورهای آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس حضور داشتند.

دیدارهای دوجانبه

این مذاکرات که حدود ساعت 5 بعد از ظهر به پایان رسید، امروز نیز ادامه می‌یابد. همچنین قرار شد بعد از پایان نشست دور اول، ادامه گفت‌وگوها در ساعات آتی پیگیری شود.

این در حالی بود که دیدارهای دوجانبه‌ای نیز برای سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بین جلسه صبح و عصر دیروز، برنامه‌ریزی شده بود. در همین ارتباط، هیات روسی و چینی با جلیلی دیدار کردند.

البته این تنها درخواست کشورهای حاضر در این نشست برای دیدار و گفت‌وگو با نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای نبود و شامگاه یکشنبه نیز درخواست‌های ملاقاتی از سوی نمایندگان هیات روسیه و انگلیس در گروه 5+1 برای دیدار با سعید جلیلی ارائه شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان آن را نپذیرفت.به گزارش ایلنا، دلیل این موضوع نیز خودداری دبیر شورای عالی امنیت ملی از ملاقات با مقامات سطح پایین‌تر بوده است. به همین خاطر معاون امور بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی ایران با رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه در گروه 5+1 دیدار می‌کند.

براساس این گزارش، ریابکوف نماینده روسیه در گروه 5+1 با مراجعه به محل اقامت هیات ایرانی در ژنو به همراه بقیه اعضای آن تیم، درخواست ملاقات با سعید جلیلی را مطرح کرد که وی نپذیرفت لذا دیداری میان علی باقری، معاون امور بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی و ریابکوف برگزار شد.

همچنین در این دیدار به طرف روس تاکید شد که مبنای مذاکرات نامه 15 تیر جلیلی به اشتون است و نیز گروه 5+1 باید در مورد شهادت دکتر شهریاری پاسخگو باشد.

به گزارش ایلنا، برخی اخبار حاکی از آن است که شب گذشته نیز نماینده انگلیس درخواست دیداری با جلیلی داشته که مورد پذیرش دبیر شورای عالی کشورمان قرار نگرفته است.مذاکرات دو روزه ژنو نخستین دور گفت‌وگوهای دو طرف در سطوح بالا از زمان دیدار نمایندگان گروه 5+1 و ایران در ژنو در سپتامبر سال گذشته و گفت‌وگوهایی است که چند هفته پس از آن برای بررسی پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.پیشنهاد آژانس شامل مبادله بخش عمده‌ای از ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور اتمی تهران بود که مورد قبول گروه 5+1 قرار گرفت اما جمهوری اسلامی به آن پاسخ قطعی نداد.

درخواست اعراب درباره مذاکرات هسته‌ای

در رویدادی دیگر، در شرایطی که نشست ایران با گروه 5+1 در حال برگزاری بود، کشورهای عربی خواستار حضور در مذاکرات ایران با 5+1 شدند.

به گزارش ایسنا، عبدالله بن زاید آل‌نهیان وزیر امورخارجه امارات با پرسش از دلیل دور بودن کشورهای حوزه خلیج فارس از گفت‌وگوهای جاری میان تهران و 5+1 بیان کرد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس باید در این گفت‌وگوها نقش داشته باشند.

این درخواست در حالی از سوی کشورهای عرب منطقه خلیج‌فارس مطرح می‌شود که پیش از این نیز بارها چنین درخواست‌های مشابهی مطرح کرده بودند اما پاسخ مثبتی نه از سوی ایران و نه کشورهای عضو گروه 5+1 دریافت نکرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها