ستون شماره 37 داخل غار سنگ تراشان جهرم متعلق به دوره صفویه درحالی فرو ریخته که همه روزه تعداد زیادی بازدیدکننده و گردشگر از بزرگترین غار دست ساز جهان دیدن می کنند.
کد خبر: ۳۷۰۵۵۹

به گزارش مهر، بزرگترین غار سنگی دست ساز جهان در شهرستان جهرم که کارشناسان قدمت سنگتراشی های آن را مربوط به دوران صفویه می دانند بارها توسط متجاوزان آثار باستانی تخریب شده به طوری که در تازه ترین اقدام سنگ ستونهای این غار که از مدتها پیش به صورت غیرمجاز برداشت می شد منجر به فرو ریختن ستون شماره 37 غار شده است.

همچنین از مدت ها پیش دانشگاه صنعتی شیراز برای مقاوم سازی ستون های این غار فعالیت می کرد اما اکنون مدتی است این پروژه متوقف مانده و کارگاه های به جامانده از آنان منظر بکر داخل غار را بر هم زده است.

این غار با صد ستون بزرگترین غار مصنوعی و دست ساز سنگی جهان است که تا کنون در فهرست آثار ملی قرار نگرفته است. با تخریب یکی دیگر از ستون های این غار فضای گسترده بدون پایه و ستون بوجود آمده که در اثر نداشتن این ستون احتمال ریزش سقف غار و ریزش سنگ های آن وجود دارد.

نکته قابل تامل آنکه همواره از این غار افراد زیادی بازدید می کنند که وضعیت فعلی و ریزش ستون های آن برای گردشگران خطر جانی دارد.احتمال می رود که فشار وارده سقف غار به ستون شماره 37 باعث تخریب این ستون شده باشد.

در سال های اخیر نیز به دلیل حفاظت نکردن از این معدن سنگ، بسیاری از افراد اقدام به برداشت سنگ و باریک کردن ستونهای غار کرده اند.

غار سنگ‌شکنان جهرم در جنوب غربی شهرستان جهرم استان فارس قرار دارد. سال ها پیش عده‌ای سنگ‌تراش در دل کوهی نزدیک شهرستان جهرم این غار را به ‌وجود آورده‌اند. با وجود اینکه برخی از ساکنان محلی و کارشناسان قدمت این غار را مربوط به دوره صفویه می دانند، هنوز نمی توان تاریخ دقیقی در مورد زمان ساخت تونلهای غار عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها