استفاده از تکنولوژی بی‌سیم در کشاورزی

ارتباط بی‌سیم؛ برای اکثر افراد این لغت تداعی‌کننده‌ کافی‌شاپ‌های مجهز یا لابی فرودگاه است. جایی که افراد در حال صحبت کردن در مورد مشاغل مختلف یا ارتباط با یکدیگرند. اما اکنون تحقیقات دانشمندان در A&M Agrilife تگزاس نشان می‌دهد که کشاورزی بی‌سیم در زمینه‌ کشت برنج و کتان مزایایی به همراه دارد. حالا سر و کله ارتباط بی‌سیم در مزارع کشاورزی پیدا شده تا غلات بهتری به عمل آیند و به این وسیله هم کشاورز پول بیشتری نصیبش شود و هم مصرف‌کننده محصولات باکیفیت‌تری برای انتخاب داشته باشد.
کد خبر: ۳۷۰۳۸۵

در این تحقیق متخصصان از مشاهدات بی‌سیم در مزارع برنج استفاده کردند. دکتر «لی تراپلی» می‌گوید: ما می‌توانیم به صورت مداوم شرایطی مانند دما و رطوبت خاک مزارع را زیر نظر داشته باشیم و استفاده از حسگرها این اجازه را به ما می‌دهد. این حسگرها در مزرعه نصب شده و می‌توان اطلاعات جمع‌آوری شده توسط آنها را در کامپیوتر شخصی‌مان مشاهده کنیم.این کار به وسیله شبکه‌های سیمی معمولی قابل انجام نیست. چراکه بسیار هزینه‌بر می‌باشد. شبکه‌های حسگر بی‌سیم اکنون به شکل تجاری در دسترس بوده و حرکت جدید انجام گرفته توسط متخصصان سرانجام کشاورزان را قادر خواهد ساخت تا چگونگی کار با این شبکه‌ها را آموخته و در نتیجه مدیریت کشت و تصمیم‌گیری مناسب را اعمال کنند.

سیستم بی‌سیم ابداعی توسط محققان به دقت اطلاعات مربوط به هر قسمتی که پنبه می‌رویید، نشان می‌داد. به این ترتیب، کشاورز می‌توانست علت تفاوت کیفیت پنبه در هر بخش از زمینش را متوجه شود.

پنبه پس از انتقال به ماشین پنبه‌پاک‌کن عدل‌بندی (بسته‌بندی)‌ می‌شود. یک نمونه از پنبه‌های عدل‌بندی شده برای اندازه‌گیری کیفیت الیاف به اداره کیفیت ارسال می‌شود. پس از تعیین کیفیت این موضوع به کشاورز اطلاع داده می‌شود تا در بازاریابی از آن استفاده کند.

محققان با طرح پیشنهادیشان می‌خواهند این اطلاعات را روی زمین منتقل کنند و مشخص کنند که بخش‌های مختلف زمین پنبه با چه کیفیتی را به عمل می‌آورد. هدف نهایی این طرح ایجاد نقشه‌‌ای مناسب از زمین است که نشان می‌دهد در هر قسمت چه میزان سود یا ضرر نصیب کشاورز شده است.

هنگامی که کشاورز هزینه‌های متحمل شده مانند کود و... را بداند با استفاده از سیستم نظارتی بی‌سیم می‌تواند میزان سودبخشی هر قسمت از زمین را تعیین کند. همچنین بدین وسیله قادر است علت پایین بودن کیفیت هر قسمت از زمین را متوجه شود و برای سال بعد در آن قسمت از زمین اعمال مدیریت کند تا سود بیشتری به دست آورد.

اگرچه بخش زیادی از پنبه تولیدی در ایالات متحده در کارخانه‌های همین کشور برای تولید پارچه مصرف می‌شود بخش دیگری هم به بازارهای آسیایی صادر می‌شود جایی که کیفیت بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و با پارچه پلی‌استر رقابت می‌کند. پلی‌استر دقیقا همان پنبه است که به صورت کارخانه‌ای تولید می‌شود،‌ اما از یکپارچگی زیادی برخوردار است به همین دلیل پنبه‌ای که برای تولید پارچه به کارخانه فرستاده می‌شود باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا یکپارچگی خود را از دست ندهد.

این سیستم که با نام wireless Module Tracking System شناخته می‌شود هنوز به صورت تجاری موجود نیست، اما می‌تواند با تجهیزات درو پنبه که هم‌اکنون موجود است سازگاری داشته یا به عنوان گزینه انتخابی در مدل‌های جدید تولیدی توسط کارخانجات سازنده در نظر گرفته شود.

ابداع‌کنندگان این سیستم معتقدند که فناوری بی‌سیم می‌تواند در فعالیت‌های کشاورزی به منظور کمک به مدیریت تصمیم‌گیری کشاورزان که منجر به قیمت بهتر محصولات‌شان و ارائه محصول با کیفیت‌تر به مشتری می‌شود مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: Physorg

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها