نماینده ایران در هیئت عامل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به برگزاری یازدهمین اجلاس وزارتی این مجمع از فردا 11 آذر ماه به میزبانی قطر گفت: کشورهای ترکمنستان، نروژ، هلند، اندونزی، مالزی و عمان شرایط عضویت در این مجمع بین المللی را دارند.
کد خبر: ۳۷۰۰۹۸

سید محمدعلی خطیبی در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری یازدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از فردا 11 آذر ماه به میزبانی دوحه قطر گفت: حضور برخی از کشورهای تولید کننده و صادرکننده گاز در مجمع منجر به تقویت ترکیب این مجموعه برای ایجاد ثبات در قیمت گاز طبیعی خواهد شد.

نماینده ایران در هیئت عامل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی نابسامان است، تصریح کرد: ایجاد یک ثبات نسبی در بازار جهانی گاز ضروری به نظر می رسد؛ به طوری که هم اکنون نسبت قیمت گاز به نفت بسیار پائین و نازل بوده و حتی منجر به توقف بسیاری ازسرمایه گذاری ها در طرح توسعه میادین گازی اکثر کشورهای جهان شده است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه توقف سرمایه گذاری ها در صنایع گاز موجب نگرانی مصرف کنندگان بزرگ این حامل انرژی شده است، در خصوص احتمال پیوستن کشورهای گازخیز به این مجمع بین المللی بیان کرد: در حال حاضر کشورهای هلند و نروژ به عنوان ناظر در مجمع حضور داشته که پیش بینی می شود در سالهای آینده این دو کشور هم به عضویت مجمع صادر کنندگان گاز دربیایند.
 
وی با اشاره به جای خالی ترکمنستان در مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز به عنوان یک کشور بزرگ صادرکننده گاز، بیان کرد: علاوه بر این اندونزی، مالزی و عمان هم شرایط عضویت در این مجمع را دارند.
 
خطیبی با بیان اینکه حضور تمامی کشورهای تولید کننده و صادر کننده گاز طبیعی در مجمع جهانی منجر به سامان دهی بیشتر بازارهای جهانی خواهد شد، اظهار داشت: بر این اساس مدیریت و سامان دهی بازار توسط تمامی بازیگران بازار گاز انجام می گیرد.
 
نماینده ایران در هیئت عامل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به اینکه پیش بینی می کنیم در یک دوره تکاملی صادر کنندگان بزرگ گاز به این مجمع بپیوندند، یادآور شد: در بدو تاسیس اوپک نفت هم تنها پنج کشور عضو این مجموع در آمده بودند.
 
به گفته این مقام مسئول اما در شرایط فعلی 13 کشور بزرگ تولیدکننده و صادرکننده نفت خام به عضویت سازمان کشورهای صادرکننده نفت در آمده اند.
 
به گزارش مهر، یازدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادر کننده گاز پنج‌شنبه (11 آذر) با حضور 11 کشور عضو در دوحه قطر برپا می‌شود.
 
در این نشست بررسی و تصمیم‌گیری در باره نخستین اجلاس سران انجام می گیرد، همچنین افتتاح رسمی دبیرخانه، تصویب بودجه 2011 میلادی، بررسی بازار گاز و تدوین استراتژی پنج ساله مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دستور کار وزرای کشورهای عضو قرار دارد.
 
بر اساس توافق قبلی، اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در 2011 میلادی برپا خواهد شد؛ از این رو بررسی و تصمیم گیری درباره نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این نشست در دستور قرار گرفته است و کشورهای عضو در صورت تمایل، آمادگی خود را برای میزبانی اجلاس اعلام می‌کنند و در آن باره تصمیم گیری خواهد شد.
 
در همین حال اخیرا ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه از آمادگی کشورش برای حمایت از قطر برای برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در کشور قطر (در نوامبر سال آینده میلادی) خبر داده است.
 
در حال حاضر الجزایر، بولیوی، ایران، قطر، گینه استوایی، لیبی، مصر، نیجریه، روسیه، ترینیدادوتوباگو و ونزوئلا اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها