با چهره طلایی ووشوی ایران در بازی‌های آسیایی گوانگجو

سیفی: طلایم را مدیون زحمات اوجاقی هستم

محسن محمد سیفی دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو در وزن منهای 60 کیلوگرم ووشو، نظم و برنامه‌ریزی دقیق و اصولی فدراسیون ووشو را عامل موفقیت‌های تیم ملی در بازی‌های آسیایی دانست.
کد خبر: ۳۷۰۰۲۴

محمد سیفی که در فینال بازی‌های آسیایی گوانگجو با غلبه بر حریف قدرتمند کره جنوبی، صاحب مدال طلا شد درباره مسابقه‌های وزن منهای 60 کیلوگرم این بازی‌ها گفت: با توجه به حضور نداشتن چینی‌ها در این وزن، امیدواری زیادی برای سایر کشورهای آسیایی به وجود آمده بود تا طلای 60 کیلو را از آن خود کنند، به همین دلیل این وزن، شلوغ‌ترین دسته مسابقه‌ها بود که خوشبختانه رقابت‌های آن با قهرمانی کشورمان به پایان رسید.

قهرمان 21 ساله ووشو آسیا کاهش وزن را بیشترین مشقت خود برای کسب این مقام دانست و گفت: وزن طبیعی بدن من حدود 69 کیلوگرم است و ناچار شدم حدود 9 کیلو از وزن بدنم کم کنم. البته خوشبختانه برنامه غذایی مشاور تغذیه‌ای فدراسیون در این زمینه کمک خوبی به من کرد. اصولا در فدراسیون هیچ کم و کسری برای اردو‌های ملی وجود نداشت و از روان‌شناس گرفته تا ماساژور، مشاور تغذیه و دیگر عوامل ، همه در خدمت موفقیت ملی‌پوشان قرار گرفتند. حتی حقوق ملی‌پوشان کاملا منظم و به موقع در اختیار آنها قرار گرفت، حقوقی که از لحاظ ریالی مبلغ قابل توجهی نیست و به بیش از 270 هزار تومان در ماه نمی‌رسد، ولی پرداخت به موقع همین مبلغ نیز نشان‌دهنده نظم خوب فدراسیون موجب تقویت روحیه ملی‌پوشان می‌شد تا راحت‌تر تمرین کنند.

محمد سیفی در مورد حفظ آمادگی خود با وجود کاهش وزن زیاد گفت: من طی یک سال گذشته فقط یکبار وزن کم کردم که آن هم در بازی‌های آسیایی بود، در حالی که ورزشکار بزرگ و شاخصی مثل حمید سوریان در رشته کشتی فرنگی به فاصله 2 ماه 2 بار ناچار به چنین کار سخت و مضری شد که اثر منفی و تخریبی آن را در بازی‌های آسیایی چشید و متاسفانه ناکام شد.

نایب قهرمان جهان درباره حضورش در رقابت‌های پیش‌روی ستارگان جهان گفت: من در این مسابقه‌ها که بزودی در شهر چون چینگ کشور چین برگزار می‌شود، در وزنی بالاتر از وزن حضورم در بازی‌های آسیایی یعنی دسته 65- کیلوگرم به میدان می‌روم. این مسابقه‌ها با حضور 4 ورزشکار برتر دنیا در هر وزن و با شرایط ووشوی حرفه‌ای برگزار می‌شود. حریفان من از کشورهای ترکیه، ماکائو و آمریکا هستند که فیلم بازی‌های هر 3 آنها را دیده‌ام و شناخت خوبی از هر 3 نفر آنها دارم.

قهرمان زنجانی ووشو در مورد حضور نداشتن حریفان چینی در دسته‌ای که او شرکت می‌کند، توضیح داد: مسابقه‌های ستارگان جهان در 11 وزن برگزار می‌شود که چینی‌ها به عنوان قدرت بلامنازع ووشو جهان، برای این‌که گردش بیشتری در تعداد مدال‌ها صورت گیرد و کشورهای دیگر بیشتر به کسب طلا امیدوار شوند به خود نیز تنها 6 سهمیه داده‌اند، بنابراین در 5 وزن، از جمله 65- کیلوگرم حاضر نیستند .

سیفی شگرد خود در مسابقه‌ها را بیرون انداختن حریفان از رینگ مسابقه خواند و گفت: در راند پایانی فینال بازی‌های آسیایی هم با همین تمهید حریف کره‌ای را شکست دادم چون در رشته ما اگر حریفی در هر راند، 2 بار از رینگ مسابقه به بیرون بیفتد، به اصطلاح امتیاز دوتایی به حریفش تعلق می‌گیرد و او برنده آن راند معرفی می‌شود. البته بیرون انداختن حریف مستلزم ایجاد درگیری‌های شدید و روحیه جنگندگی بسیار بالایی است که در بین ووشوکاران ما بشدت وجود دارد. درواقع رشته ساندا در ورزش ووشو، ترکیبی از ورزش‌هایی چون بوکس، تکواندو و جودو است که نیاز به هوشمندی بالایی هم دارد. در این رشته، با توجه به درگیری‌های فراوان، ایجاد آسیب‌دیدگی هم کاملا متداول است. به طور مثال خود من در شروع بازی‌های آسیایی با صدمه شدید زانو روبه‌رو بودم که با تدابیر درمانی امین نوروزی، که پزشک تیم ما و تیم فوتبال باشگاه استقلال است، این مشکل ختم به خیر شد و بهبود خوبی پیدا کردم.

محسن محمد سیفی نیز به مانند دیگر مدال‌آوران ووشو بازی‌های آسیایی، موفقیت خود را مرهون همیاری‌های فوق‌العاده حسین اوجاقی، قهرمان پیشین جهان و مدیر فعلی تیم ملی خواند و گفت: اوجاقی واقعا برای موفقیتم زحمت کشید و پا به پایم آمد، او حتی در لحظات پرمشقت کاهش وزن شدید همراه و راهنمایم بود و حتی پا به پایم از رفتن به رستوران و خوردن غذا امتناع می‌کرد و همپای خودم می‌دوید. به طور خلاصه حضور اوجاقی امتیاز بزرگ برخورداری از آرامش و تمرکز را به من بخشید که بالاترین امتیازم برای کسب طلای گوانگجو بود.

سیفی که دانشجوی ترم پنجم رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان است، از همکاری بسیار خوب این دانشگاه در مدت طولانی حضور وی در اردوها و رامین موحدنیا مربی بومی خود تشکر کرد.

مجید عباسقلی 
گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها