رئیس پلیس‌راهور ناجا اعلام‌کرد:

آغاز طرح زمستانی پلیس از نیمه‌آذر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اعلام اینکه طرح زمستانی امسال از نیمه آذرماه آغاز می شود ، گفت: با آغاز این طرح خودروها در مبداء کنترل و در ابتدای مسیر از تردد خودروهایی که تجهیزات ایمنی ندارند جلوگیری می‌شود.
کد خبر: ۳۶۹۴۹۰

به گزارش مهر، سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا ظهر یکشنبه در نشستی با حضور خبرنگاران افزود:‌ 80 درصد تصادفاتی که در تهران موجب راه‌بندان می‌شود تصادفاتی هستند که خسارت وارد شده به طرفین کمتر از 50 هزار تومان است. بر همین اساس اجرای طرح پرداخت خسارت تا سقف 1.5 میلیون تومان می‌توان در روانی ترافیک تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی افزود: در بسیاری از کلانشهرهای کشورهای دیگر خسارت ها در تصادفات بدون نیاز به حضور پلیس پرداخت می‌شود که این موضوع در ایران و به خصوص تهران نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور اظهار کرد: 90 درصد جابجایی‌های بار و مسافر زمینی‌محور است و این در حالی است که تعداد بسیاری از خودروهای حمل و نقل عمومی برای فعالیت مناسب نیستند و از چرخه کار خارج هستند. جلسات متعددی را با دست اندرکاران این امر داشتیم تا ایرادات مسائل حمل و نقل عمومی برطرف شود.

سردار مومنی تاکید کرد: تعدادی از وسایل حمل و نقل عمومی هستند که به عنوان تاکسی خریداری شده‌اند اما هرگز با این عنوان وارد چرخه فعالیت نشده‌اند.

وی تصریح کرد: برای برخورد با این گونه خودروها در یکی از شهرهای کشور طرحی اجرا کردیم که به دنبال آن با حدود 300 خودرویی که با عنوان تاکسی مجوز دریافت کرده بودند اما هرگز وارد چرخه حمل و نقل عمومی نشده بودند برخورد شد.پلاک عمومی این خودروها باطل شده و به پلاک شخصی تبدیل می‌شود.

برخورد با خودروهای دارای زنون

وی افزود: با توجه به شدت نور بالای چراغ‌های زنون و ایجاد تیرگی چشم و نابینایی موقت برای رانندگان دیگر پلیس به طور جدی با خودروهای دارای چراغ‌های زنون برخورد می‌کند.تنها تا 15 آذرماه به این خودروها فرصت داده شده تا نسبت به تعویض چراغ‌های خود اقدام کنند در غیر این صورت علاوه بر اعمال جریمه از تردد آنان جلوگیری می‌شود.

وی گفت: در برخی از خودروهای خارجی چراغ‌های زنون به صورت استاندارد نصب شده است اما هیچکدام از خودروهای تولید داخل استاندارد لازم را برای استفاده از این چراغ‌ها ندارند بر همین اساس با افرادی که اقدام به نصب این چراغ‌ها در خودروهای خود کنند برخورد می‌شود.

افزایش 18 درصدی شماره گذاری

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور افزود: در 8 ماهه نخست سال جاری یک میلیون و 150 هزار گواهینامه جدید صادر و یک میلیون و 50 هزار خودروی جدید شماره گذاری شده است.در این مدت میزان شماره گذاری خودروها 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است به نحوی که تنها در تهران در سال جاری 400 هزار خودرو وارد شده است.

سردار مومنی افزود: همچنین در طول این مدت حدود 120 هزار خودرو از چرخه فعالیت خارج شدند.در مهر ماه امسال شاهد کاهش 2 درصدی تلفات و 10 درصدی تصادفات بودیم.

وی با اشاره به قانون جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی گفت:‌این قانون کارآمدتر، بازدارنده‌تر و تسهیل‌کننده تر در بخش آمد و شد است که در حال حاضر در صحن علنی مجلس تصویب شده و به شورای نگهبان ارجاع شد. شورای نگهبان 11 ایراد از این قانون گرفت که 10 ایراد آن توسط مجلس برطرف شده و تنها یک ماده مانده که ارتباطی هم با این لایحه ندارد.

وی گفت: دیگر نمی‌توان با قوانین گذشته که تنها برای یک میلیون خودرو پیش بینی شده بود به کنترل آمد و شد پرداخت. همه کشورها که توانسته‌اند تصادفات و کشته‌های خود را کاهش دهند روزآمدی قانون را مورد توجه قرار داده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به طرح زمستانی امسال گفت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته زمستان امسال در عین کم بارش بودن سردتر خواهد بود بر همین اساس هماهنگی‌ها امسال زودتر آغاز شده تا طرح زمستانی با موفقیت بیشتری در سال جاری اجرا شود.

سردار مومنی افزود: طرح زمستانی امسال از اواسط آذرماه آغاز می‌شود که امیدواریم امسال شاهد کاهش بیشتر سوانح و کشته‌ها باشیم. با آغاز این طرح خودروها در مبداء کنترل شده و خودروهایی که تجهیزات ایمنی نداشته باشند در ابتدای مسیر از تردد آنان جلوگیری می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌کنیم تا رانندگان قبل از آغاز این طرح نسبت به رفع نواقص خودروی خود اقدام کنند.

وانت نیسان، وانت پیکان و پراید پرخطرترین خودروها

سردار مومنی گفت:‌ در رابطه با تولید وانت نیسان و وانت پیکان یک سری اقدامات کارشناسی آغاز شده است و تمام سعی‌مان را می‌کنیم که هیچ خودرویی بدون داشتن استانداردهای لازم در کشور تولید نشود. در حال حاضر وانت نیسان، وانت پیکان و پراید پرخطرترین خودروهای تولید داخل هستند که توصیه‌های لازم به خودروسازان برای پیدا کردن یک جایگزین برای این خودروها داده شده است.

وی افزود: این موضوع که چرا افراد خارج از وظایف خود اقدام به اعلام اخباری در زمینه ممنوعیت شماره گذاری برخی خودروها می‌کنند از سوی پلیس نیز مبهم است و باید بررسی شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تصریح کرد: پلیس هر خودرویی را که بخواهد شماره گذاری آن را متوقف کند با در نظر گرفتن جوانب کار این موضوع را مطرح می‌کند زیرا پلیس موضوعی برای مخفی کردن ندارد.

وی با اشاره به طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: طرح هدفمندی یارانه ها از جمله طرح‌هایی است که همه تلاش می‌کنند تا به بهترین نحو اجرا شود.با افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی و همکاری مردم این طرح در کشور بدون هیچ مشکلی اجرایی می‌شود.افزایش سیستم حمل و نقل عمومی، کاهش تقاضای سفر و الکترونیک کردن فعالیت ‌ها ، آمایش واحدهای اداری و تجاری، اجرای دقیق طرح پرداخت خسارات در صحنه تصادفات، کاهش سفرها و ایستایی در ترافیک از جمله راهکارهای کاهش ترافیک و اجرای بهتر طرح هدفمندی یارانه‌ها است.

سردار مومنی با اشاره به مصوبه دولت در ورود کامیون‌های دست دوم به کشور گفت: این موضوع در برنامه 5 ساله مجلس به تصویب رسیده که پس از تصویب شورای نگهبان و ابلاغ دولت باید آیین‌نامه اجرایی آن تصویب شود تا مشخص شود که چه خودرویی و با چه طول عمری می‌تواند وارد کشور شود.‌تاکنون شرکت استاندارد هیچ خودروی ناایمنی را به پلیس اعلام نکرده در حالی که زمان شرکت استاندارد برای معرفی خودروهای ناایمن پیش از این بود.

وی گفت: بیش از 80 درصد علت بروز سوانح و حوادثی که منجر به فوت افراد می‌شود عدم استفاده از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی است. موتورسواران حدود 30 درصد از تصادفاتی را که منجر به فوت افراد می‌شود تشکیل می‌دهند.

سردار مومنی تصریح کرد: در برخی از کشورها استفاده از یک نوع وسیله نقلیه اولویت قرار می‌گیرد. در برخی از شهرهای کشور تحقیقی در زمینه استفاده نکردن از موتورسیکلت و یا ایجاد «لاین ویژه» برای موتورسواران انجام شده که نتایج نهایی آن در دست بررسی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به تعطیلی‌های اخیر کشور گفت: میزان سفرهایی که در تعطیلی ‌های دو هفته اخیر در کشور انجام شد بیش از سفرهای نوروز بود زیرا سفرهای نوروز در دو هفته اما این سفرها به صورت متمرکز در سه روز انجام شد. در طول این تعطیلی ها 40 هزار مامور پلیس راهور و بیش از 10 فروند بالگرد به انجام وظیفه پرداخته و بر نحوه تردد رانندگان نظارت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها