معاون رئیس‌جمهور:

30 درصد کارمندان دولت می‌توانند دورکار شوند

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: حداقل 30 درصد شاغلان در مشاغل عمومی کشور می‌توانند در قالب دورکاری فعالیت کنند. به گزارش ایرنا، لطف‌الله فروزنده در نخستین همایش تحول اداری با محوریت دورکاری، انتقال از تهران و ضوابط تدوین تشکیلات تفصیلی دستگاه‌های اجرایی، در خصوص موضوع دورکاری و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن از سوی دولت، افزود: برای این منظور، کارگروه‌هایی در دستگاه‌ها جهت تحقق دورکاری تشکیل شده است.
کد خبر: ۳۶۹۰۱۳

وی از مشارکت 20 دستگاه از 29 دستگاه مشمول اجرای طرح دورکاری خبر داد و با بیان این‌که متاسفانه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بازرگانی، دفاع، نفت و سازمان‌های تامین اجتماعی، میراث فرهنگی و بانک مرکزی در این کارگروه‌ها حضور نیافته‌اند، گفت: هم‌اکنون در 20 درصد دستگاه‌ها کارگروه‌های اجرای طرح دورکاری تشکیل شده است.

وی داوطلب شدن کارکنان را یکی از شرایط مهم اجرای طرح دورکاری دانست و گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، 30 درصد مشاغل عمومی کشور را می‌توان در قالب طرح دورکاری انجام داد.

فروزنده در خصوص نیروهای شرکتی گفت: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری که در مهرماه 1387 به تصویب رسید، نیروهای شرکتی به 3 دسته تقسیم شدند. شاغلان شرکتی که پست داشتند به صورت پیمانی جذب می‌شوند و عده‌ای دیگر که در کارهای غیرحجمی (مانند منشی‌گری) هستند نیز به صورت قرارداد معین پذیرفته می‌شوند تا از این طریق بتوان با دستگاه‌ها به صورت مستقیم قرارداد منعقد کرد.

به گفته وی، گروه سوم که در قالب شرکت‌های خدماتی فعال بودند، می‌توانستند کارهای حجمی مانند نظافت، باغبانی، تهیه غذا و ایاب و ذهاب و چند مورد دیگر را در قالب قرارداد معین انجام دهند که برای این موضوع نیز دولت حقوق کارگران و مدیران را به صورت 2 حساب جداگانه برنامه‌ریزی کرده بود.

فروزنده تاکید کرد: در سال‌های 1385 تا 1387، دولت مصوباتی مبنی بر ممنوعیت استفاده دستگاه‌های دولتی از نیروهای شرکت‌های تامین کننده نیروی انسانی در کارهای غیرحجمی داشت.

وی گفت: اما در ضوابط اجرایی بودجه سال‌جاری نیز اعتبارات مربوط به این بخش حذف شده است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که هم اکنون وزارت آموزش و پرورش با تبدیل قرارداد 30هزار نفر دراین راستا گام‌برداشته است، افزود: این موضوع هم‌اکنون از سوی وزارت بهداشت نیز در حال پیگیری است و پیش‌بینی می‌شود از این طریق مشکل نیروهای شرکتی بزودی حل شود.

وی با تاکید بر این موضوع که نظر رئیس جمهور در این بخش باید اجرا شود و دولت نیز بر این کار تاکید دارد،افزود: بتازگی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به ذی‌حسابان اعلام کرده است هر گونه پرداخت برای شرکت‌های تامین نیروی انسانی را ممنوع کنند.

حاضرم دور کاری کنم

در همین حال وزیر کار و امور اجتماعی در حاشیه این همایش گفت: اگر بتوان کاری را در خانه انجام داد، برای تشویق کارکنان حاضرم بخشی از وظایفم را در منزل انجام دهم. به گزارش فارس، شیخ‌الاسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بحث واگذاری‌ها سیاست این است که حداکثر اموری که قابل واگذاری و برون‌سپاری است، انجام شود و این موضوع به مصلحت کشور است.

وی در واکنش به این نکته که به نظر می‌رسد با استقبال نه‌چندان در حد انتظاری که از طرح دورکاری شده است امکان تحقق 40 درصدی دورکاری کارمندان وزارت کار وجود دارد، تصریح کرد: به هر حال تلاش خود را خواهیم کرد و البته این طرح در اوایل کار است و برای تحقق کامل آن نیاز به گذر زمان دارد تا با تبیین ابعاد آن فرهنگ‌سازی در بدنه کارکنان ایجاد و سوءظن‌ها برطرف شود.

وزیر کار در پاسخ به این سوال که شما معتقدید حتی بعضی از امور وزیران را نیز می‌توان در منزل انجام داد آیا حاضرید خودتان به صورت داوطلبانه و برای تشویق کارکنان این کار را انجام دهید، اظهار کرد: بله؛ اگر واقعا کاری در منزل بتوان انجام داد این کار را می‌کنم و البته گاهی در اوقات تعطیل در منزل امور نامه‌ها و پژوهش و مطالعات را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: در روزهای تعطیل چند بسته پر از نامه و مباحث کاری را به منزل برده و به آنها رسیدگی می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها