لزوم استفاده از انرژی برای تولید الکتریسیته، گرما و همچنین بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل، ژاپنی‌ها را برآن داشته است تا با هدف کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی وافزایش کاربرد انرژی تجدیدپذیر در زمینه‌های مختلف استفاده از منابع جدیدی از انرژی را مورد توجه قرار دهند.
کد خبر: ۳۶۵۱۴۱

براین اساس قرار است در این کشور تا پایان سال 2030 با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر شبکه‌های هوشمند، میزان انتشار دی‌اکسیدکربن تا بیش از 40 درصد کاهش یابد. اجرای فناوری شبکه‌های هوشمند انرژی مستلزم راه‌اندازی 28 نیروگاه انرژی خورشیدی است. این شبکه‌های هوشمند، بخش قابل توجهی از انرژی الکتریکی مورد نیاز شهرها را از طریق منبع انرژی خورشیدی تامین می‌کنند و جالب است بدانید که این شبکه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به محض ایجاد کوچک‌ترین تغییرات محیطی نظیر حرکت ابرها یا تغییر الگوهای آب و هوایی یا حتی وزش باد، علائمی را به سیستم‌های هوشمند تامین انرژی ارسال می‌کنند تا فعالیت آنها را با تغییرات ایجاد شده تطبیق دهند و به این ترتیب در چنین شرایطی، دیگر منابع تجدیدپذیر انرژی نظیر انرژی باد جایگزین منبع انرژی خورشیدی خواهد شد.

از آنجایی که بیش از نیمی از انرژی مصرفی به صورت گرما مورد استفاده قرار می‌گیرد، برقراری تعادل بین میزان گرما و انرژی الکتریکی تولید شده در شبکه‌های هوشمند تامین انرژی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین علت پاناسونیک قصد دارد در این پروژه مشترک سیستمی را راه‌اندازی کند که بتواند سطح این دو انرژی را در هر واحد مسکونی به طور مجزا و هماهنگ با هم در حد تعادل حفظ کند. این سیستم متشکل از یک پل سوختی است که در حقیقت جریان الکتریسیته و گرما را از گازهای طبیعی تولید می‌کند. بخش دیگر این سیستم شامل مجموعه‌ای از سلول‌های خورشیدی و یک باتری است که مازاد انرژی حاصل از پیل‌های خورشیدی را در خود ذخیره می‌کند.

در طول روز، صفحات خورشیدی انرژی مورد نیاز مصرفی واحدهای مسکونی را تامین می‌کنند. از مازاد انرژی الکتریکی تولید شده در این فرآیند برای گرم کردن آب استفاده می‌شود و این در حالی است که این انرژی می‌تواند برای شارژ باتری اتومبیل هر خانواده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در هنگام شب یا در روزهایی که هوا ابری است، این سیستم، انرژی مصرفی مورد نیاز هر واحد مسکونی را از گازهای طبیعی یا مازاد انرژی الکتریکی ذخیره شده تامین می‌کند. انرژی گرمایی ایجاد شده در سیستم پیل‌های سوختی که معمولا به هدر می‌رود برای تامین گرمای مورد نیاز واحدهای مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب مصرف انرژی نیز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

فرانک فراهانی‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها