انتظار مردم و سیاستمداران آمریکا روز 2 نوامبر (11 آبان) برای برگزاری انتخابات میاندوره­ای به پایان خواهد رسید و آرای انتخاباتی نشان خواهد داد کدام یک از احزاب سیاسی اکثریت مجلس سنا را در دست خواهد گرفت.
کد خبر: ۳۶۳۷۴۱

نظرسنجی ­های مختلف انجام شده حکایت از این دارد که احتمالا دموکرات­ها باید خود را برای شکستی سخت آماده کنند. همه شواهد نشان می‌دهد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و هری رید، رئیس حزب اکثریت (دموکرات) در سنای آمریکا در جریان انتخابات 11 آبان ماه، کرسی‌های خود را ناچارا به رقبای جمهوریخواه واگذار می‌کنند.

عملکرد ضعیف دموکرات‌ها بویژه در دو سال گذشته و درحالی که کنترل کامل قوای مجریه و مقننه را در اختیار داشتند، باعث شده تا عمده نظرسنجی‌ها موید این باشد که جمهوریخواهان قطعا مجلس نمایندگان را از کنترل دموکرات‌ها خارج و در سنا نیز دموکرات‌ها را با اکثریت بسیار شکننده مواجه می‌کنند. دموکرات‌ها هم اکنون 255 کرسی از مجموع 435 کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند. جمهوریخواهان نیز در مجلس نمایندگان، 178 کرسی را تحت کنترل دارند و دو کرسی ایندیانا و نیویورک نیز خالی است؛ اما در سنا جمهوریخواهان فقط 41 کرسی را در حال حاضر در اختیار دارند. 57 کرسی در اختیار دموکرات‌ها و دو کرسی هم تحت کنترل مستقل‌هاست که تاکنون عموما همسو با دموکرات‌ها رای می‌داده‌اند.

رهبر اکثریت سنا در این دوره بر عهده هری رید، سناتور کهنه کار آمریکایی است که همه شواهد نشان می‌دهد یکی از اعضای حزب نومحافظه‌کار حزب چای، او را در ایالتش یعنی نوادا شکست خواهد داد. اما جایگزین پلوسی هم جان بوهنر خواهد شد که هم اکنون رهبرحزب اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان است؛ اما با شکست دموکرات‌ها در انتخابات مجالس در 11 آبان ماه، به رهبر اکثریت تبدیل خواهد شد.

در همین راستا روزنامه ­های فرانسه به تحلیل این انتخابات پرداخته و روزنامه فرانسوی «لاکروآ» روز پنجشنبه نوشت: افزایش بیکاری و وضعیت بد اقتصادی در آمریکا، هواداران اوباما را سرخورده کرده است تا آنجا که می‌توان گفت، افزایش رقم بیکاری در ماه‌های اخیر ممکن است حزب دموکرات را از بخش‌های عمده‌ای از رای‌دهندگان خود محروم سازد. روزنامه فرانسوی لیبراسیون نیز در گزارش خود نوشت: حزب دموکرات و در راس آن اوباما، با توجه به احتمال از دست دادن اکثریت در دو مجلس آمریکا، اکنون تلاش می‌کنند تا رای‌دهندگان دموکرات را در مورد مفید بودن سیاست‌های اعمال شده، متقاعد کنند. لیبراسیون در ادامه نوشت: براساس سنتی ناگفته و نانوشته، انتخابات میاندوره‌ای در آمریکا فرصتی است برای ارزیابی میزان موفقیت رئیس‌جمهور در نیمه اول دوره کاری خود که البته در بیشتر مواقع، این انتخابات به قهر رای‌دهندگان از صندوق‌های رای می‌انجامد.لازم به ذکر است در جریان انتخابات 11 آبان‌ماه، سرنوشت 435 کرسی مجلس نمایندگان، 37 کرسی سنا و 37 فرمانداری از مجموع 50 فرمانداری آمریکا تعیین خواهد شد. / خبرگزاری ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها