معاون وزیر نفت با اشاره به توافق با کنسرسیوم چینی- استرالیایی برای توسعه سه میدان نفت سنگین، از ثابت ماندن رقم قراردادهای جدید بیع متقابل خبر داد.
کد خبر: ۳۵۸۵۵۰

محسن خجسته مهر در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات انجام گرفته با یک کنسرسیوم چینی- استرالیایی برای توسعه سه میدان نفت سنگین ایران، گفت: هم اکنون مذاکرات با این شرکتهای خارجی مراحل نهایی خود را پشت سر می گذارد.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت با تاکید بر اینکه امضای قرارداد نهایی در گروی آماده سازی تمامی شرایط توسعه میادین نفتی خواهد بود، تصریح کرد: وزارت نفت در امضای قراردادهای نفتی چارچوبهایی تعریف کرده است که باید به استناد این ضوابط قراردادهای جدید امضا شود.
 
دبیر ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت درباره حجم نهایی قرارداد نفتی با کنسرسیومی متشکل از شرکتهای چین و استرالیا، توضیح داد: در صورت نهایی شدن مذاکرات، اصل سرمایه گذاری در این پروژه نفتی حدود 655 میلیون دلار خواهد بود.
 
وی با اعلام اینکه قرار است فاینانس این پروژه نفت سنگین توسط یک بانک چینی تامین شود، بیان کرد: این احتمال وجود دارد که تعدادی از پیمانکاران داخلی و خارجی هم در این پروژه مشارکت کنند.
 
خبرگزاری مهر مرداد ماه امسال با انتشار گزارشی از نهایی شدن مذاکرات برای امضای قرارداد طرح توسعه سه میدان نفت سنگین کوه موند، کوه کاکی و بوشکان به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای چینی و استرالیایی خبر داده بود.
 
تاکنون مطالعات طرح توسعه میادین کوه کاکی، بوشکان و کوه موند به شیوه اجرای قراردادهای جدید بیع متقابل به پایان رسیده است که پیش بینی می شود با توسعه این میادین در سه فاز امکان تولید روزانه 20 هزار بشکه نفت سنگین فراهم شود.
 
بر اساس توافق به عمل آمده بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم چینی - استرالیایی برای توسعه زودهنگام این میادین 39 ماه، به منظور توسعه فاز یک 52 ماه و برای توسعه فاز دو حدود 81 ماه برنامه زمان بندی تعریف شده است.
 
همچنین با توسعه زودهنگام این سه میدان روزانه 5 هزار بشکه، توسعه فاز یک روزانه 9 هزار بشکه و با تکمیل طرح توسعه در فاز دوم روزانه 20 هزار بشکه نفت سنگین به ظرفیت تولید نفت ایران افزوده می شود.

تغییرات جدید در قراردادهای نفتی

خجسته مهر در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر یکی از چارچوبهای وزارت نفت "ثابت ماندن" (FIX) حجم سرمایه گذاری در قراردادهای نفتی است، اظهارداشت: پیش از امضای قراردادهای بیع متقابل باید حجم دقیق سرمایه گذاریها مشخص شود.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ثابت ماندن رقم قراردادهای نفتی منجر به بهبود شرایط اجرای پروژه های مختلف به ویژه در بخش بالادستی صنعت نفت خواهد شد، اظهار داشت: همچنین ثابت ماندن رقم قرارداد از تغییرات و افزایش هزینه های اجرا جلوگیری خواهد کرد.
 
معاون برنامه ریزی وزیر نفت با اعلام اینکه در قراردادهای نفت و گاز باید عدد ثابت رقم قرارداد منجر به افزایش توجیه اقتصادی پروژه ها شود، تاکید کرد: در یک قرارداد نفتی باید تمامی جوانب اجرای پروژه ها در نظر گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها