برای یوسین بولت، سریع‌ترین مرد جهان بودن کافی نیست. او می‌خواهد مایکل جوردن بعدی باشد و علاوه بر آن، مجموعه‌ای از رستوران های زنجیره‌ای در جهان داشته باشد. این هدف‌های بزرگ مردی است که خود را تنبل می‌خواند. البته پیش از آن که برای رسیدن به این هدف‌ها تلاش کند، چند هدف دیگر در دنیای رقابتی دوومیدانی دارد. یکی از آنها شکستن رکورد جهانی دو 100 متر است که خودش سال پیش در مسابقه‌های جهانی برلین به دست آورد. او می‌خواهد رکورد جهانی 9 ثانیه و 58 صدم ثانیه را به 9 ثانیه و 40 صدم ثانیه کاهش دهد.
کد خبر: ۳۵۸۵۰۲

بولت اعتقاد دارد دوهای سرعت، بهترین دوران تاریخ خود را می‌گذراند. دوندگان با استعدادی ظهور کرده‌اند و بسیاری از آنها 100 متر را خیلی راحت در زمانی کمتر از 10 ثانیه می‌دوند.

بولت بر این باور است که موفقیت او به شکل‌گیری دوره طلایی دوهای سرعت کمک کرده است.

در بازی‌های المپیک 2012 ، یوسین بولت از جاذبه‌های اصلی بازی‌ها خواهد بود و بی‌شک تماشاگران زیادی برای تماشای مسابقات بولت به ورزشگاه خواهند رفت. وقتی او به دفتر اسپورت میل آمد، گفت: می‌خواهم هر کاری در رشته ورزشی‌ام از من برمی‌آید، انجام دهم و به بالاترین سطح برسم و اعتبار بیشتری برای دوومیدانی رقم بزنم. پس از آن به کسب و کار خواهم پرداخت. کسب و کارم را البته با تاسیس رستوران‌های زنجیره‌ای در جامائیکا آغاز کرده‌ام، اما پس از کناره‌گیری از ورزش قهرمانی وقت کافی خواهم داشت تا رستوران‌هایم را در کشورهای مختلف گسترش دهم.

بولت ورزشکاری است با قدی نزدیک به دو متر و اندامی درشت و ورزیده، مردی که در کارهایش عجله نمی‌کند و خونسردی‌اش را حفظ می‌کند، لبخند می‌زند و لطیفه تعریف می‌کند و خوش صحبت است. در هم‌نشینی و گفتگو با او خسته نمی‌شوید. او هنگام عقد قرارداد کتابش در لندن، وقار خود را نشان داد. او باکی ندارد که بگوید حتما باز هم رکورد جهان را خواهد شکست. حرف‌هایش از روی جاه‌طلبی و غرور نیست.

او انگیزه و هدف دارد و برای رسیدن به هدفش تمام توانش را به کار می‌گیرد. او قصد دارد تا چند سال دیگر به حضورش در مسابقات و رسیدن به پیروزی‌های تازه ادامه دهد.

خود را اسطوره نمی‌داند اما می‌خواهد آنقدر پیروز شود و مدال‌های طلای زیاد کسب کند که اسطوره ورزش دوومیدانی شود. می‌گوید: می‌گویم می‌توانم 100 متر را در 10 ثانیه و 4 دهم ثانیه بدوم. امیدوارم اولین انسانی باشم که به این مرز می‌رسد. در دنیای ورزش هر اتفاقی ممکن است بیفتد. پس من هم برای رسیدن به چنین رکوردی امیدوارم.

کسی چه می‌داند. شاید به این هدف بزرگ برسم.

تایسون گای و آسفا پاول در 2 سال اخیر بولت را شکست داده‌اند. همین سبب پرهیجان‌تر شدن رقابت‌ها در دوهای سرعت شده و بی‌علت نیست که بولت سال‌های اخیر را هیجان‌انگیزترین دوران دوهای سرعت توصیف کرده است. بولت حضور دوندگان جدید و بااستعداد را عامل مهمی برای پویایی تازه دوهای سرعت می‌داند: به دوندگان جوان کشورم نگاه کنید. نستا کارتر 100 متر را در زمانی کمتر از 9 ثانیه و 8 دهم ثانیه دویده. یوهان بلیک هم حدنصاب 9 ثانیه و 8 دهم ثانیه را به دست آورده است. فرانسوی‌ها هم کریستف لماتره را دارند. او نخستین سفیدپوستی است که 100 متر را در زمانی کمتر از 10 ثانیه دویده است. اینها نشان می‌دهد که رقابت در دو 100 متر نزدیک‌تر و پرهیجان‌تر شده است.

بولت هر جا می‌رود از او درباره رقابتش با تایسون گای و آسفا پاول سوال می‌کنند. او اعتقاد دارد این سوال‌ها نشان می‌دهد مردم به رقابت ما توجه دارند و هیجان مسابقات ما بسیار زیاد است: این برای ورزش دوومیدانی خیلی خوب است. وقتی رقابتی نباشد، مسابقه معنی ندارد. من و آسفا واقعا دوستان بسیار خوبی برای یکدیگریم و با هم زیاد صحبت می‌کنیم. ما هر دو جامائیکایی هستیم.

اما با تایسون گای تنها در مسابقات که یکدیگر را می‌بینیم، صحبت می‌کنیم.

خیلی تنبل بودم

بولت ابایی ندارد که از ضعف‌های خود در گذشته بگوید و معتقد است با آگاهی از این ضعف‌ها و برطرف کردن آنها در مسیر موفقیت قرار گرفت. در طی سال‌ها آموخته‌ام اگر می‌خواهید در ورزش خود بهترین شوید، نباید تنبل باشید. البته من هنوز تنبلم، زیرا بعضی‌وقت‌ها کارهایم را خوب انجام نمی‌دهم. اما سعی می‌کنم تنبلی را کاملا از خود دور سازم تا بهترین شوم.

وقتی از بولت در مورد استفاده از داروهای نیروزا در ورزش پرسیدم، گفت: جای افسوس است که می‌بینیم برخی ورزشکاران اقدام به دوپینگ می‌کنند.

اما وقتی این سوال را از من می‌پرسید می‌فهمم که چرا این سوال را مطرح کرده‌اید. زیرا در گذشته ورزشکاران زیادی اقدام به دوپینگ کردند و همه نگرانند. اما من می‌گویم می‌توانید سریع بدوید ورزشکاری پاک باشید.

خودم بدون آن‌که سراغ مواد نیروزا بروم کارهای بزرگی در ورزش خود انجام داده‌ام. 100 متر را در 9 ثانیه و 58 صدم ثانیه و 200 متر را در 19 ثانیه و 19 صدم ثانیه دویده‌ام.

خداحافظی پس از المپیک

دارنده سه نشان طلای المپیک و سریع‌ترین مرد جهان می‌گوید احتمالا پس از المپیک 2012 لندن از دنیای قهرمانی خداحافظی خواهد کرد. بولت حضورش در بازی‌های کشورهای مشترک‌المنافع در دهلی را منتفی دانست و گفت: برنامه تمریناتم را بر مبنای از المپیک 2008 تا المپیک 2012 تنظیم کرده‌ام که در این دوره 4 ساله مسابقات جهانی 2009 و 2011 نیز قرار دارد که حالا تنها مسابقات جهانی 2011 را در پیش دارم. در مسابقات قهرمانی جهان و المپیک با تمام توان می‌دوم. بولت همچنین گفت: در سال 2011 برخلاف سال جاری، با انگیزه و قدرت در مسابقات حضور خواهم یافت.هدفم این است در دائه‌جو و سپس در المپیک 2012 لندن موفقیت‌های تازه‌ای کسب کنم تا بتوانم در جمع اسطوره‌های ورزش دوومیدانی قرار گیرم. البته می‌دانم دفاع از عنوان قهرمانی‌ام در دوی 100 متر دشوار است، زیرا جوانانی به این رشته وارد شده‌اند که استعداد زیادی دارند و حد نصاب‌های جالبی کسب کرده‌اند. بولت از احتمال کناره‌گیری خود از ورزش قهرمانی پس از المپیک 2012 سخن به میان آورد و گفت: اگر در لندن موفقیت‌های خود در المپیک پکن را تکرار کنم، شاید دیگر در مسابقات شرکت نکنم.

روزنامه دیلی میل / مترجم: جهانگیر چراتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها