با شنیدن خبر توافق شهرداری، شورای شهر، آموزش و پرورش و راهنمایی و رانندگی تهران بر سر ساماندهی سرویس مدارس، تصور می‌شد که امسال از بی‌نظمی، کمبود و هزینه هنگفت سرویس مدارس خبری نباشد؛ اما در 10 روز گذشته، خبرها از نبود کارایی مناسب این توافق‌نامه خبر داد. مدرسه که تعطیل می‌شود، غلغله بچه‌ها به‌هوا می‌رود، آن سوی در مدرسه، عده‌ای منتظرند، عده‌ای که با بوق بچه‌ها را صدا می‌زنند، پراید، پیکان، پژو، مینی‌بوس، ون و...، دانش‌آموزان هریک به طرفی می‌دوند، راننده پراید خطاب به دو دانش‌آموزی که بر سر نشستن بر صندلی جلو با هم گلاویز شده‌اند، فریاد می‌زند: «یکی، فقط یکی بیاد جلو...» اما در صندلی عقب خودرو که قرار بود فقط سه نفر بنشینند، محشری برپاست، 4 نفر اگر لاغر و جمع و جور باشند شاید 5 نفر، مخصوص حمل دانش‌آموز صندلی عقب است!
کد خبر: ۳۵۷۳۲۲

شهریور امسال برای اولین بار سازمان ترافیک، راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش به مدد شورای شهر تهران توافق کردند که از بی‌نظمی‌های سال‌های قبل در حوزه سرویس مدارس بکاهند.

طبق آن 12 هزار تاکسی به مدارس اختصاص یافت و افزایش 11 درصدی نرخ سرویس مدارس مبنای این توافق‌نامه شد. از سوی دیگر ارزیابی اخلاقی رانندگان و سنجش صلاحیت آنان و تهیه برچسب و معاینه فنی معتبر و بیمه کامل از ضروریات این توافق‌نامه عنوان شد.

حتی قرار شد، دوربین‌های نصب شده در سطح شهر، به طور دقیق رفت و آمد سرویس‌ها را نظارت کنند تا به گفته معاون هماهنگ‌کننده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، نابسامانی در زمینه ارائه سرویس مدارس برای همیشه برطرف شود.

«هنوز برای دخترم سرویس پیدا نکرده‌ایم، مدیر مدرسه به راحتی از مسوولیت شانه خالی می‌کند و معاون مدرسه می‌گوید: به ما هیچ ارتباطی ندارد، هیچ نشانه‌ای از انجمن اولیا و مربیان در این مدرسه نیست، آقایی خود را مسوول این انجمن معرفی می‌کند که گفته، بروید با یکی از سرویس‌ها به توافق برسید، اول سال که این قدر بی‌نظمی وجود دارد، وای به حال بقیه روزهای سال!» مادر یکی از دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی این را می‌گوید.

براساس توافق‌نامه ساماندهی سرویس مدارس، تمامی اختیارات تهیه سرویس به عهده انجمن اولیا و مربیان قرار گرفته است. هر چند که این انجمن به همت اولیای دانش‌آموزان در برخی مدارس فعال است، اما در بسیاری مدارس، انجمن تنها مفهومی ذهنی است یا اختیارات لازم را ندارد و امتناع مدیران مدارس از پاسخگویی، والدین را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش نیز دراین‌باره گفته است: من در زمینه سرویس مدارس شهر تهران، تاکنون اقدامی انجام نداده‌ام و در این مورد تصمیم‌گیرنده اصلی آموزش و پرورش نیست و مشکلات به شورای شهر و شهرداری نیز مربوط است.

امسال هیچ کس بدون سرویس نمی‌ماند

«امسال هیچ دانش‌آموزی بدون سرویس نخواهد ماند» رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این جمله می‌گوید: در صورتی که والدین نخواهند فرزندانشان از سرویس‌های مدارسی که برای آنها با تامین تمام زمینه‌ها از جمله رفاه و ایمنی فراهم شده، استفاده کنند، خود مسوول فرزندشان هستند.

وی از مدیران مدارس خواسته بود که میزان نیازشان را به سرویس مدارس تا 20 شهریور اعلام کنند، اما گویا در تمام مدارس این اتفاق نیفتاده است؛ چرا که به گفته هوشمند سالمی، پدر یکی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه در تهران، آنها همچنان مجبورند از سرویس‌هایی استفاده کنند که هیچ آرم و برچسبی ندارند و هیچ تاکسی یا ونی به این مدرسه خدمات نمی‌دهد.

این پدر اضافه می‌کند: در روزنامه‌ها خوانده بودم که سقف نرخ کرایه سرویس‌ها 70 تا 80 هزار تومان است که براساس میزان مسافت مدرسه تا منزل ما حدود ماهی 660 هزار تومان برای 9 ماه می‌شود، اما من امسال مجبور شده‌ام 800 هزار تومان بپردازم که این رقم برای بسیاری از خانواده‌ها سنگین است. اما در مدارس غیردولتی شاید کمی وضعیت نابسامان‌تر است و خودمختاری این مدارس، گاه به ضرر دانش‌آموزان تمام می‌شود. در برخی از این مدارس، مدیران در خلأ انجمن اولیا و مربیان با رانندگان قرار داد که سال‌ها در خدمت این مدارس بوده‌اند و از معاینه فنی و سنجش صلاحیت اخلاقی و نرخ مصوب شورای شهر خبری نیست. پراید و پیکان و سایر خودروهای شخصی جای خالی تاکسی‌های سبز رنگ سرویس را پر کرده‌اند.

هیچ سرویسی معاینه فنی ندارد!

شاهد این ادعا، گفته‌های وحید نوروزی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران است که می‌گوید: هیچ سرویس مدرسه استانداردی در کشور نداریم، چون در هیچ جای دنیا خودروسازان معمولی سرویس مدارس را نمی‌سازند، چون سرویس مدرسه طبق استاندارد روز دنیا باید علاوه بر استاندارد 51 گانه خودرو، 34 استاندارد دیگر هم داشته باشد که در ایران هیچ تفاوتی بین خودروی شخصی و سرویس مدرسه نیست.

براساس این خبر 65 درصد از خودروهایی که در نقش سرویس مدارس ظاهر می‌شوند، هیچ معاینه فنی ندارند و در بسیاری از مدارس به دلیل سهل‌انگاری والدین و بی‌اعتنایی مدیران و نبود انجمن منسجمی به نام اولیا و مربیان از تاکسی با راننده زن (در مدارس دخترانه) یا تاکسی های ون خبری نیست. همچنین تا آخرین روزهای شهریور، هر چند تاکسیرانی از تخصیص 12 هزار تاکسی برای سرویس مدارس خبر داد، اما به گفته مسوول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش تهران، تعداد دقیق سرویس‌های مدارس برای هر مدرسه مشخص نبوده و همین امر منجر شد تا در هفته گذشته والدین برای پیدا کردن سرویس مناسب، بلاتکلیف بمانند.

شهرستانی‌ها، مظلوم‌تر از همیشه

تهرانی‌ها به همان اندازه که امیدوارند تا توافق جدید ساماندهی سرویس‌ها به سرگردانی‌ها پایان دهد، شهرستانی‌ها با یادآوری خاطره تصادف چند سرویس مدارس طی سال گذشته از اصلاح وضع موجود ناامیدند. برخورد کامیون با سرویس مدارس در عجبشیر استان آذربایجان غربی که 31 کشته و مجروح در بر داشت یا تصادف سرویس مدارس در شیراز که 6 مجروح به همراه داشت و... نشان می‌دهد که ساماندهی در سرویس یا خودروهای حمل خودرو نه فقط در تهران که در شهرستان‌ها نیازمند بازنگری است. هنوز در بسیاری از روستاها و شهرستان‌های کوچک وانت‌مزدا یا نیسان‌های حمل دام، دانش‌آموزان را به مدارس می‌رسانند و در این فضا، صحبت از انجمن اولیا و مربیان و افزایش 11 درصدی کرایه‌ها و خودروهای ون و تاکسی‌بانوان به رویا شبیه است.

شکایات را به 1888 خبر دهید

با این حال، پیمان سنندجی، رئیس تاکسیرانی تهران به عنوان یک ضلع توافق‌نامه سرویس مدارس، سوار شدن بیش از 4 نفر، استفاده از خودروهای شخصی و بدون معاینه را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید: ما بارها ضوابط را اعلام کرده‌ایم و سعی می‌کنیم نظارت داشته باشیم، اگر کسی مشکل دارد به 1888 انتقال بدهد تا رسیدگی کنیم.

سنندجی توضیح می‌دهد: این که برخی مدارس خارج از مفاد توافق‌نامه بین تاکسیرانی، راهور، شهرداری و آموزش و پرورش همچنان از سرویس‌های متفرقه استفاده می‌کنند، مسوولیتی بر دوش ما نمی‌گذارد، چون این حوزه به مدیران مدارس مربوط است.

وی استفاده از سرویس‌های غیرمجاز را سنتی می‌داند که مغایر مقررات جاری است و اولیا و مدیران مدارس خودشان دوست دارند با رانندگانی کار کنند که می‌شناسند.

او می‌گوید: ما زنان راننده تاکسی را به سرویس مدارس دخترانه اختصاص داده‌ایم و این که برخی اولیا هنوز رغبتی به استفاده از این امکانات ندارند، به ما مربوط نیست. به هر حال ستاد مهر 89، هشدار داده تا خانواده‌ها از سرویس‌های غیرمجاز برای دانش‌آموزان استفاده نکنند، مدیران نیز مسوولیتی در این حوزه ندارند، انجمن اولیا و مربیان هم در برخی مدارس فاقد اختیار است و سهم شهرستانی‌ها از ساماندهی سرویس مدارس صفر است، آیا توافق‌نامه به راحتی اجرا خواهد شد؟!

کتایون مصری‌ /‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها