جشنواره یازدهم فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس، یکشنبه شب با تجلیل از جوان‌ها و پیشکسوت‌های سینمای جنگ پس از 5 سال تعطیلی افتتاح شد. این جشنواره تا پنجشنبه این هفته در تهران و شهرستان‌ها ادامه دارد.
کد خبر: ۳۵۵۲۰۷

مراسم افتتاحیه با سخنرانی کوتاه «محمد خزاعی» دبیر جشنواره آغاز شد. دبیری که توانست انواع و اقسام چهره‌های سینمایی و هنری از فرهاد توحیدی گرفته تا علیرضا سجاد‌پور و محمد‌مهدی عسگرپور را کنار هم قرار دهد. پس از آن سخنان مرحوم «رسول ملاقلی‌پور» پخش شد که با استقبال شدید حاضران مواجه شد.

در ادامه این مراسم نیز از خانواده آن مرحوم تقدیر شد.

سردارمحمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفان یکی دیگر از حاضران در این مراسم بود. او با توصیف معارف دفاع مقدس به گنجینه‌ای تمام نشدنی گفت: سازمان بسیج مستضعفان آماده است تمام استطاعت خود را برای پشتیبانی از سینمای دفاع مقدس به میدان آورد، او به این نکته هم اشاره کرد که برگزاری این جشنواره اولین قدم در این راه است.

پس از آن نوبت به بزرگداشت «محمدحسین حقیقی» یکی از پیشکسوتان سینمای دفاع مقدس رسید و جایزه او را محمدمهدی عسگرپور رئیس خانه سینما، علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد و محمد خزاعی دبیر جشنواره اهدا کردند.

حقیقی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: آنچه باید مورد تقدیر قرار بگیرد، سینمای دفاع مقدس است. در واقع یادبود حقیقی یادبود سینمای جنگی است که با وجود تمام بی‌مهری‌ها در این مدت‌زنده مانده است.

او جایزه‌اش را به موزه سینما هدیه کرد.

برنامه پس از آن با اجرای قطعه شعری توسط علیرضا عصار ادامه یافت و پس از آن جوایز بخش فیلمنامه کوتاه اقتباسی، فیلمنامه سینمایی ویدئویی اقتباسی، فیلمنامه سینمایی و اقلام تبلیغی اهداء شد.

پس از اهدای جایزه جوان‌ها نوبت به بخش اهدای جوایز تصویر انقلاب رسید. این بخش به برگزیدگان 30 سال سینمای انقلاب اختصاص داشت. خسرو سینایی برای فیلم «هیولای درون» به عنوان بهترین کارگردان این بخش شناخته شد.

این کارگردان در سخنانی با بیان این که بعد از 25 سال دوباره نام این فیلم مطرح می‌شود، گفت: من امیدوارم بتوانم صدای همکارانم را به مسوولان برسانم، به سینماگران اعتماد کنید. آنها هم مثل شما این جامعه و مملکت را دوست دارند و می‌خواهند خدمت کنند.

در این بخش فیلم «ترن» به عنوان بهترین اثر شناخته شد و هادی مشکات تهیه‌کننده این فیلم جایزه‌اش را دریافت کرد. در این بخش جایزه ویژه‌ای هم به زنده‌یاد امیر قویدل کارگردان فیلم «ترن» تعلق گرفت.

اعلام اسامی برگزیدگان سینمای دفاع مقدس که براساس یک نظرسنجی صورت گرفته بود، از دیگر بخش‌های این مراسم بود. ابراهیم حاتمی‌کیا برای «آژانس شیشه‌ای»، رسول ملاقلی‌پور برای «سفر به چزابه»، احمدرضا درویش برای «دوئل» و عزیزالله حمید‌نژاد برای «هور در آتش» به عنون بهترین کارگردان معرفی شدند.

در بخش فیلمنامه نیز ابراهیم حاتمی‌کیا برای «آژانس‌‌شیشه‌ای»، بهرام بیضایی برای «باشو غریبه کوچک» و رضا مقصودی برای«لیلی با من است» به عنوان فیلمنامه نویسان برگزیده انتخاب شدند.

بازیگران برگزیده این بخش نیز پرویز پرستویی، خسرو شکیبایی و رضا کیانیان بودند و فیلم‌های «آژانس‌شیشه‌ای»، «سفر به چزابه»، «لیلی با من است» و «هور در آتش» هم به عنوان آثار برگزیده سینمای دفاع مقدس شناخته شدند.

رضا ایرانمنش، جعفر دهقان، قاسم زارع، جهانبخش سلطانی، اسماعیل سلطانیان، حسن عباسی، مهدی فقیه، اصغر نقی‌زاده و سید جواد هاشمی بازیگران برگزیده دفاع مقدس بودند.

این مراسم با پخش مناجات سیدمرتضی آوینی و نورافشانی در محوطه باز تالار وحدت به پایان رسید.

مهدی مسعودشاهی، شفیع آقامحمدیان، مسعود ده‌نمکی، فرهاد توحیدی، انسیه شاه‌حسینی و.... از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

رضا استادی ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها