در دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی معماری

ونیز مبهوت باغ‌های‌ ایرانی می‌شود

دوازدهمین دوسالانه بین‌المللی معماری «ونیز» امروز شنبه با حضور 63 کشور آغاز به کار کرد و هنرمندان ایرانی برای نخستین بار با عنوان «باغ ایرانی»، 46 تصویر و پلان از 'باغ‌های نهفته در ذهن ایرانیان' را در این بینال جهانی به نمایش گذاشتند.
کد خبر: ۳۴۹۶۷۹

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه «باغ ایرانی» با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم و شماری از ایرانیان و ایتالیایی‌های ایران دوست، در محل دائمی نمایشگاه‌های موزه هنرهای معاصر تهران در «ونیز» برگزار شد.

روسیه، آرژانتین، استرالیا، اتریش، ایران، بلژیک، برزیل، کانادا، فرانسه، انگلیس، ژاپن، ‌فنلاند، آمریکا، یونان، ایرلند، مالزی، لهستان، پرتغال، سوئیس، چین و مجارستان از جمله کشورهای شرکت کننده در این دوره از بینال ایتالیا هستند.

'سید محمد علی حسینی' سفیر ایران در ایتالیا در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه درسخنانی، گفت که گوشه گوشه ایران، باغ‌های ایرانی جای گرفته اند و این فضاها بیانگر سبزی، شادابی، طراوت، حیات و سرزندگی ملت ایران است.

وی ادامه داد: این طراوت و شادابی با رفتار و خلاقیات مردم ایران عجین شده است و لذا ملت ایران تمامی ملل دنیا را از همین زاویه می‌نگرد.

وی افزود: بین ملت ایران و ملت‌های مختلف از جمله ایتالیایی‌ها زمینه‌ها و فرصت‌های زیادی برای تقویت روحیه همکاری، شادابی و نشاط وجود دارد و معتقدیم که این روحیه پیام آور صلح، امنیت و عدالت برای همه ملت‌ها است و ثمره آن شکوفایی و توسعه است.

حسینی ابراز امیدواری کرد که پیوند دو ملت ایران و ایتالیا روز به روز گسترده تر و عمیق تر شود.

'محمود شالویی' مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز، در این مراسم با تقدیر از مساعدت سفیر ایران و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در شکل دهی نمایشگاه «باغ ایرانی»، عنوان کرد: براساس شواهد موجود، باغ ایرانی دارای تاریخی 'هزاران' ساله است که با معماری هنرمندانه‌ای درهم عجین شده است.

وی با بیان این‌که در نمایشگاه «باغ ایرانی» دوازدهمین دوسالانه معماری «ونیز»، تصاویر باغ‌های 'نارنجستان قوام شیراز، باغ فین کاشان، باغ ماهان کرمان، باغ دولت‌آباد یزد و چهل ستون اصفهان' به همراه پلان و نقشه این باغ‌ها به نمایش گذاشته شده است، افزود: پلان‌ها و نقشه‌های باغ‌های ایرانی نشان می‌دهد که ایرانیان حتی در جهت توسعه و احداث باغ از روشهای مهندسی که ریشه‌ای 'دوهزار ساله ' دارد، استفاده می‌کردند.

وی اظهار کرد:مهندسی باغ‌ها با اعتقادات دینی و ریشه‌های ملی با هم گره خورده اند و در ساختمان باغ‌ها بخوبی می‌توان به آئین‌های ایرانی و ملک‌های عرفانی پی برد.

در این دوره از بینال معماری ونیز، نگاهی نو به معماری، زیبا شناسی و کارکرد اجتماعی باغ در قرون متمادی شده است و موزه هنرهای معاصر تهران علاوه بر پلان و نقشه‌های پنج باغ مهم ایران در دوران مختلف، دو اثر کانسپت (هنر مفهومی) را نیز به نمایش گذاشته است.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه باغ ایرانی در دوازدهمین دوسالانه معماری ونیز،کتاب و کاتولوگ‌ مربوط به معماری ایران و همچنین توضیحاتی در ارتباط با معماری باغ‌های ایرانی به فارسی و انگلیسی رونمایی شد.

دوازدهمین دوره دوسالانه معماری «ونیز» امروز ششم شهریور آغاز به کار کرد و تا سه ماه ادامه دارد.

فضای نمایشگاهی ایران در میدان «سن ساموئل» «ونیز» واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها