مسوول اجرایی مرکز شبکه شتاب نگاری مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت : اگر مسوولی هنگام ثبت علایم پیش لرزه های زلزله بم در کنار دستگاه حضور داشت و می توانست به مسوولان در این رابطه توضیح دهد و آن را تحلیل کند
کد خبر: ۳۴۴۲۳
، در آن صورت احتمال این که مردم می توانستند از منازلشان خارج شوند ، وجود داشت.
به گزارش خبرنگار ما ، مهندس حسین میرزایی با تاکید بر این که تمامی دستگاه های زلزله شناسی و شتاب نگاری سراسر کشور بدون نقص است ، افزود: حتی دستگاهی که در فرمانداری بم وجود داشت سالم باقی مانده بود و شتاب نگار 53دقیقه قبل از زلزله پیش لرزه هایی را دریافت کرده بود. وی با یادآوری این که در همان لحظه وقوع حادثه به دلیل قطع تلفن و دورنگار، ارتباط با دستگاه شتاب نگار برقرار نبود، تصریح کرد: اگر دستگاه on line بود و به ماهواره وصل می شد حتی می توانستیم اطلاعات را در تهران دریافت کنیم ؛ اما اطلاعات دریافتی از دستگاه شتاب نگار 2روز بعد از حادثه با اجازه فرمانداری از دستگاه تخلیه شد. میرزایی با اشاره به این که اطلاعات 110 ایستگاه لرزه شناسی در منطقه تخلیه شده است ، خاطرنشان کرد: پیش لرزه ها نمی توانند ملاک واقعی پیش بینی زلزله باشند. اولین پس لرزه های بعد از این زلزله تنها 6ثانیه پس از زلزله شروع شد.

حیدری نژاد: مقاوم سازی نمی شود

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی نیز گفت : با رعایت استاندارد 2800 در ساخت و ساز ، تنها با صرف 5درصد هزینه بیشتر می توان ساختمان ها را 100درصد در مقابل تخریب ناشی از زلزله حفاظت کرد. دکتر قاسم حیدری نژاد در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب ، از کوتاهی مهندسان ناظر ساختمانی ابراز تاسف کرد و افزود: بررسی آخرین اطلاعات از زلزله بم نشان می دهد که اگرچه ایران در کمربند زلزله قرار دارد ؛ اما خرابیها را پیش از آن باید در نبود توجه کافی به ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله و مقاوم سازی موجود جستجو کرد. وی با اشاره به این که ابزار قانونی برای حفظ ساختمان ها و مقاوم سازی آنها وجود دارد ، تصریح کرد: ما نمی توانیم برای کل کشور تعیین تکلیف کنیم ؛ اما در بسیاری از موارد شاهد سهل انگاری ها در اجرای قوانین هستیم به طور مثال شهرداری ها بسیاری از اشکالات را با پرداخت پول نادیده می گیرند. حیدری نژاد با تاکید بر حضور ناظران ساختمانی و پلیس ساختمان اظهار کرد: ساختمان های کشور شناسنامه ندارند ، بنابراین نمی توان سال ساخت ، سازنده ساختمان و طراحی دقیق آن را شناسایی کرد و در صورت وقوع مشکل خواستار توضیح سازنده ناظر شد. همچنین لازم است تا مهندس ناظر تمام وقت بر سر پروژه ساختمانی حاضر باشد که این امر به دلیل مشکلات مادی صورت نمی پذیرد. رئیس مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای ایمن سازی ساختمان های موجود در کشور گفت : مقاوم سازی ساختمان های شخصی و شناسایی آنها از عهده این مرکز خارج است و مقرون به صرفه نیست ؛ اما مطالعات لازم روی ساختمان ها و مراکز حساس مثل بیمارستان ها و ساختمان های دولتی صورت گرفته است . وی خواستار ایجاد مراکز فنی مهندسی و NGOهای مربوط به نظارت بر ساخت و ساز کشور شد و افزود: این مراکز می توانند تحت نظارت عالیه وزارت مسکن و شهرسازی به نظارت بر امر ساخت و ساز بپردازند. همچنین دولت می تواند با ارائه یارانه ها، تخصیص اعتبار و وامهای کم بهره مردم را تشویق به مقاوم سازی ساختمان های خود کند. حیدری نژاد همچنین در خصوص آخرین گزارش ها و اطلاعات زلزله بم گفت : به نظر می رسد که بزرگی زلزله نزدیک 8/6 تا 9/6 ریشتر بوده که این زلزله در 200 سال گذشته در این منطقه بی سابقه بوده است . کانون زلزله کاملا در زیر شهر بم قرار داشته است و تکانهای حاصل از آن عمودی بوده است که شهر را از پایین به بالا لرزانده است . وی ساخت مجدد شهر بم را مقرون به صرفه ندانست و افزود: برای بازسازی این شهر باید تمام ساختمان های باقیمانده را تخریب و مجددا اقدام به ساخت وساز کرد.

400میلیارد ریال بودجه برای مقاوم سازی ساختمان ها

طیبه پرهیزگار ، معاون تحقیق و پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان وزارت مسکن از اختصاص 400میلیارد ریال بودجه برای مقاوم سازی ساختمان ها در سال جاری خبر داد. وی با اشاره به این که از سال آینده بودجه ادواری برای مقاوم سازی ساختمان های اصلی در نظر گرفته شده است ، افزود: متاسفانه در خصوص ساخت و ساز ، آموزش هدفمند نداریم و هیچ یک از کارگران و تکنسین های ساختمانی ما برای ساخت و ساز آموزش ندیده اند و مجوز ندارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها