برگزاری جام‌جهانی 2010 در قاره آفریقا بزرگ‌ترین شگفتی دنیای فوتبال بود. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان در قاره سیاه برگزار شود، اما فیفا به خاطر گسترش فوتبال در قاره‌های مختلف تصمیم به برگزاری مسابقات در آفریقای جنوبی گرفت و جالب این که فقر و ناامنی باعث بروز مشکلات بسیار زیادی هنگام برگزاری این مسابقات شد. در این مطلب که در پایان دور دوم بازی‌های مرحله گروهی نوشته شده، نکات جذابی در روزهای اول مسابقات جام‌جهانی رخ داد که مرورشان خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۳۳۷۴۸۲

حسرت ما

نمی‌دانیم حسرت در کدام دوره از تاریخ با ما پیوند خورد، اما وقتی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی شروع شد، معنی این کلمه را بیش از پیش فهمیدیم. تا قبل از شروع جام، نمی‌دانستیم که چه پیش خواهد آمد، ولی وقتی سوت شروع مسابقات به صدا درآمد، حسرت خون ما بالا رفت. تیم ملی ایران با تمام بازیکنان بزرگ و شایستگی‌هایی که داشت، نتوانست جواز صعود به این مسابقات را به دست آورد تا مانند سال 2002 در حسرت حضور در این تورنمنت بزرگ بمانیم. عدم صعود ایران به جام‌جهانی 2010 باعث شد تا یک نسل دیگر از فوتبالیست‌های ایرانی بسوزند و نتوانند خودشان را در ویترین جام‌جهانی به دنیا نشان دهند تا خبری از اعزام ستاره‌های ما به اروپا نباشد.

کره شمالی

یکی از عجیب‌ترین و پرحاشیه‌ترین تیم‌های حاضر در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، کره شمالی بود. آنها که پس از چند دهه به این تورنمنت راه یافته بودند، در بازی اول خود مقابل برزیل نمایشی بسیار خوب و فراتر از انتظار داشتند به طوری که شاگردان دونگا با تلاش زیاد و
با خوش‌شانسی توانستند این بازی را ببرند، اما پس از این بازی کره شمالی وارد حاشیه‌های زیادی شد. ناپدید شدن 4 بازیکن این تیم، موجی از اضطراب و استرس را بر اردوی این تیم حاکم کرد تا جایی که تیم خوب آنها در بازی دوم مقابل پرتغال 7 گل خورد و یک شگفتی جدید را رقم زد. این نتیجه بعید و دور از انتظار باعث شد که نمایش خوب آنها در بازی اول مقابل برزیل هم زیر سوال برود.

کره جنوبی

یکی از تیم‌های خوب آسیایی در جام جهانی 2010، کره جنوبی بود. آنها در اولین بازی خود مقابل یونان دست به کار بزرگی زدند و با ارائه یک بازی برتر مقابل قهرمان سابق اروپا، آنها را 2 بر صفر شکست دادند. در بازی دوم، کره جنوبی مقابل آرژانتین شکست خورد، اما از حق نگذریم کسی انتظار دیگری هم نداشت، چرا که آرژانتین با آن همه ستاره نامدار و بزرگ، به چیزی کمتر از قهرمانی رضایت نمی‌دهد.

ژاپن

بدون شک ژاپن بهترین تیم آسیایی حاضر در این مسابقات بود. آنها در اولین بازی خود مقابل کامرون پیروز شدند تا شیرهای رام‌نشدنی را رام کرده و در قاره آفریقا یک تیم بزرگ آفریقایی را شکست دهند. ژاپن در بازی دوم خود مقابل هلند هم نمایش بسیار خوبی داشت و اگر خوش‌شانس بود، می‌توانست باخت را با تساوی عوض کند. به هر حال بازی گروهی و تاکتیک خوب ژاپنی‌ها باعث شد که عملکرد آنها مورد تحسین همگان قرار بگیرد.

انگلیس

تیم ملی فوتبال انگلیس با هدایت فابیو کاپلو و ستاره‌هایی مثل وین رونی، فرانک لمپارد، جان تری، استیون جرارد و ... یکی از امیدهای بزرگ فتح جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی محسوب می‌شد اما 2 تساوی شیرهای جزیره در 2 بازی اول، شرایط بحرانی را به فوتبال انگلیس و فابیو کاپلو تحمیل کرد. فرانس بیکن بائر، صاحب نام فوتبال آلمان در این خصوص در اظهارنظری جالب گفت: «فوتبال انگلیس چوب ندانم‌کاری‌های مسوولانش را می‌خورد چون در لیگ این کشور بازیکنان غیرانگلیسی زیادی بازی می‌کنند و نتایج امروز انگلیس نتیجه همان تصمیمات غلط مسوولان فوتبال این کشور است.» پس از نتایج ضعیف انگلیس در 2 بازی اول، تماشاگران این تیم در آفریقای جنوبی مشکلات زیادی را به وجود آوردند و انتقادات از کاپلو و تیمش هم به حداکثر ممکن رسید.

تنها ایرانی

حسن کامرانی‌فر، تنها ایرانی حاضر در رقابت‌های جام جهانی است. کمک‌داور بین‌المللی کشورمان در 2 بازی اولی که جزو تیم داوری بود، 2 توپ مشکوک به آفساید را پرچم نزد تا مورد تحسین و تشویق تمام کارشناسان داوری در دنیا قرار بگیرد. عملکرد درخشان کامرانی‌فر باعث شده تا امیدواری به حضور او در مراحل بالاتر هم قوت بگیرد.

فرانسه

هواداران فوتبال فرانسه از مدت‌‌ها قبل اعتقاد و اعتمادی به دومنش، سرمربی تیم ملی این کشور نداشتند. هرچند این تیم با هدایت دومنک به فینال جام‌جهانی 2006 آلمان رسیده بود، اما همان زمان هم کارشناسان و هم مردم فرانسه معتقد بودند که دومنش در این تیم کاره‌ای نبوده و ستاره‌های فرانسه با توجه به توانایی‌های منحصر به فردی که داشتند، توانستند تیم را به فینال جام‌ جهانی 2006 برسانند. پس از شکست فرانسه در بازی دوم مقابل مکزیک، بحران عظیمی فوتبال فرانسه را در برگرفت. آنلکا که بین 2 نیمه در این بازی به دومنش فحاشی کرده بود، حاضر به عذرخواهی نشد و از اردوی تیم ملی کشورش اخراج شد. والنتین، مدیر تیم ملی فرانسه هم از سمت خود استعفا کرد و گفت که جمع کردن تیم دومنک غیرممکن است. جالب این که سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه هم در نامه‌ای خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال این کشور، دلایل ناکامی و عدم نتیجه‌گیری فرانسه را در آفریقای جنوبی جویا شد. انتقاد زیدان از دومنک هم در نوع خود جالب بود تا تیم ملی فرانسه که در کشور آفریقای جنوبی منفور بود، با مشکلات بیشتری مواجه شود.

محرومیت ستاره

جان لوئیجی بوفون، بزرگ‌ترین ستاره‌ای است که هنگام برگزاری مسابقات، به دلیل مصدومیت از حضور در این تورنمنت بزرگ محروم شد. دروازه‌بان اول تیم ملی ایتالیا که از ناحیه کمر مصدوم شده بود، با تلاش پزشکان ایتالیا هم نتوانست به جام‌جهانی برسد و اعلام شد که او حداقل 4 ماه از حضور در میادین فوتبال دور خواهد بود. این خبر یک شوک بزرگ برای فوتبال ایتالیا و مارچلو لیپی محسوب می‌شد تا جایی که سرمربی ایتالیا در این باره گفت: «متاسفانه در این دوره نمی‌توانیم از بوفون در درون دروازه ایتالیا استفاده کنیم. بوفون خیلی بیشتر از یک دروازه‌بان یا بازیکن برای ما ارزش داشت و ما روی توانایی‌های او در مراحل بالاتر جام حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم، اما متاسفیم که تلاش پزشکان هم نتیجه‌ای نداد و از حضور او در این جام محروم شدیم.»

وین رونی

وین رونی، ستاره تیم ملی انگلیس یکی از خبرسازان جام‌جهانی بود. او که با یک تصویربردار تلویزیونی و چند تماشاگر در بازی تیمش مقابل الجزایر درگیر شده بود، جنجال تازه‌ای را در آفریقای جنوبی رقم زد. انتقادات از رونی باعث شد تا مهاجم انگلیسی و باشگاه منچستر یونایتد با نوشتن نامه‌ای از این تصویربردار عذرخواهی کنند.

زین‌الدین زیدان

اعجوبه سال‌های گذشته فرانسه، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های جام‌جهانی 2010 محسوب می‌شود. زیدان اگرچه در زمین فوتبال نیست اما هرجا که باشد، یک چهره دوست‌داشتنی و بزرگ است. زیدان که اصلیتی الجزایری دارد در آفریقای جنوبی بیشتر وقت خود را در یتیم‌خانه‌ها گذراند و به دیدار بچه‌های بی‌سرپرست رفت. اسطوره فوتبال فرانسه با حضور در این مکان‌ها به محبوبیتی بیش از حد انتظار در قاره سیاه دست یافت. او در بازی‌های تیم ملی الجزایر هم حاضر شد تا به تیم ملی کشوری که به آنجا تعلق دارد، روحیه بدهد. او و دروگبا از فیفا و ستاره‌های حاضر در جام‌جهانی خواستند که مبلغی از درآمد خود را صرف مبارزه با فقر در آفریقا بکنند تا بلکه مردم این قاره هم زندگی راحتی داشته باشند.

دیدیه دروگبا

دیدیه دروگبا، مهاجم تیم ملی ساحل عاج که در تیم چلسی با نیکلاس آنلکا همبازی است، در جام‌جهانی علاوه بر کارهای خیرخواهانه، از آنلکا هم حمایت کرد. در جریان دعوای آنلکا و دومنک در اردوی تیم ملی فرانسه، دروگبا گفت: «دومنک مشکلات بازیکنان بزرگ را نمی‌تواند درک کند. آنلکا در این مدت تحت فشار بالایی بوده و مشکلات زیادی را تحمل کرده و دومنک باید این شرایط را درک کند.» علاوه بر دروگبا، زیدان و چند بازیکن دیگر تیم ملی فرانسه هم از آنلکا حمایت کردند.

 وووزلا

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی وووزلا یا همان بوق‌های جام جهانی است. این بوق‌ها با صدای بسیار عجیب خود، چشم دنیا و علاقه‌مندان به فوتبال را به خودشان خیره کردند و شهرتی جهانی یافتند. صدای این بوق‌ها که مردم را آزار می‌داد، باعث شد تا مخترع وووزلا را وادار به عذرخواهی کند اما کارخانه تولیدکننده وووزلا با جهانی شدن این بوق‌ها، سود بسیار خوبی را به جیب زده است. این کارخانه اعلام کرده که استقبال بسیار خوبی از وووزلا شده و درخواست‌های بسیار زیادی برای تولید این بوق‌ها دریافت کرده‌اند، به همین دلیل قصد دارند در تمام دنیا شعبه زده تا وووزلا در اختیار تمام علاقه‌مندان به فوتبال قرار بگیرد. کشورهای آسیایی از جمله ایران هم از جمله کشورهایی هستند که وووزلا به آنجا هم خواهد رفت.

پله

ستاره سال‌های دور برزیل باز هم حاشیه‌ساز شد و همسو با مشکلات گذشته خود با دیه‌گو مارادونا، باز هم این ستاره تمام‌نشدنی آرژانتین را به چالش کشید. پله در این رابطه گفت: مارادونا چون اوضاع مالی خوبی نداشته، مسوولان فوتبال آرژانتین هدایت این تیم را به او سپردند تا به مارادونا کمک کنند.

جالب این که بازیکنان آرژانتین که همواره از او حمایت کرده و شیفته مارادونا هستند، هیچ‌ واکنشی به حرف‌های پله نشان ندادند، چون معتقد بودند پله برای به حاشیه بردن آرژانتین این حرف‌ها را زده است.

مارادونا

کوچولوی دوست‌داشتنی آرژانتین، حالا به دنبال بزرگی کردن در دنیای سرمربیگری است. نام او با حاشیه و جنجال عجین شده و هر حرفی که بزند یا هر کاری که انجام دهد، باعث ایجاد حاشیه‌های ریز و درشت زیادی می‌شود. مارادونا در جام جهانی آفریقای جنوبی هم، همان‌طور که حدس می‌زدیم یک چهره استثنایی بود. حرکات او در کنار زمین، کت و شلواری که می‌پوشد و اظهارنظرهای جنجالی او در کنار درگیری‌اش با خبرنگار آرژانتینی، از آن دسته کارهایی است که همیشه او را جذاب نگه می‌دارد. مارادونا در رابطه با حرف‌های پله اعلام کرده بود که جواب او را بعد از جام جهانی می‌دهد، اما چند ساعت بعد، گفت: «پله همیشه به من و فوتبالم حسادت کرده و می‌کند، چون می‌داند من خیلی بهتر از او بوده و هستم و چون مثل من محبوب نیست، این حرف‌ها را می‌زند. به نظر من پله را باید در موزه نگهداری کنند.» به هر حال چیزی که عوض داره، گله نداره آقای پله.

رختکن یا دستشویی؟

2 تماشاگر انگلیسی بعد از تساوی این تیم مقابل الجزایر، در حالی که 2 شاهزاده این کشور در رختکن این تیم بودند، وارد رختکن تیم ملی انگلیس شدند که این اتفاق حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. جالب این که یکی از این 2 تماشاگر در جلسه محاکمه خود گفته بود که ما دنبال دستشویی می‌گشتیم و اشتباهی وارد رختکن شدیم، چون فکر می‌کردیم آنجا دستشویی است.

این توجیه در نوع خودش خیلی جالب است و این که رختکن چه شباهتی به دستشویی دارد هم در نوع خودش بی‌نظیر است، ولی مانده‌ایم که این 2 هوادار انگلیسی چطور توانسته‌اند از دایره ماموران امنیتی رد شده و خودشان را به رختکن برسانند.

نوه ماندلا

در آستانه جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، نوه نلسون ماندلا در یک سانحه تصادف رانندگی جان خودش را از دست داد تا ماندلا حتی در مراسم افتتاحیه مسابقات هم حاضر نشود. البته بعد از 2 نتیجه ضعیف آفریقای جنوبی مقابل مکزیک و اروگوئه، ماندلا برای تیم ملی این کشور پیغام فرستاد که اگر قرار است حذف شوید، فرانسه را ببرید و شجاعانه ببازید و اگر این کار را انجام دهید، مردم آفریقا شما را خواهند بخشید.

اعتصاب

اعتصاب کارگران ورزشگاه‌ها و برخی نیروهای امنیتی در روزهای اول جام جهانی از آن نکات بسیار جالب بود که حتی عملکرد فیفا را هم زیر سوال برد و نکته تاریک مسابقات بود. کارگران ورزشگاه‌ها و نیروهای امنیتی به عدم پرداخت درست دستمزد خود اعتراض داشتند. گویا به کارگران استادیوم‌ها قول پرداخت روزانه 200 دلار داده شده بود، اما به هر نفر از آنها 30 دلار پرداخت شد که باعث خشم و اعتصاب این افراد شد.

دیوید بکام

ستاره سال‌های قبل تیم ملی انگلیس در آستانه جام‌جهانی مصدوم شد تا نتواند در این تورنمنت بزرگ بازی کند، اما فابیو کاپلو به عنوان یکی از دستیاران خود، بکام را به آفریقای جنوبی برد. پس از نتایج ضعیف انگلیس در 2 بازی اول، انتقادات از کاپلو به خاطر حضور بکام در تیم ملی افزایش یافت. منتقدان معتقد بودند که اگر حضور بکام به خاطر روحیه دادن به بازیکنان تیم است، این تیم در 2 بازی اول خود بسیار کم روحیه ظاهر شده و حضور بکام در این تورنمنت توجیه منطقی نداشته است. جالب است بدانید که پس از شدت گرفتن انتقادات از کاپلو، بکام نقش میانجی و آرامش‌دهنده را بین مردم و مطبوعات انگلیس و تیم ملی کشورش بازی کرد و از آنها خواست که به کاپلو و تیمش فرصت بدهند و به جای انتقاد، به تیم ملی انگلیس روحیه بدهند.

گرانی در کنار ناامنی

گرانی در آفریقای جنوبی بیداد می‌کند. شاید باور نکنید اما یک قوطی نوشابه در این کشور 3000 تومان و یک ساندویچ همبرگر 4500 تومان است. در کنار تمام این مشکلات، ناامنی بزرگ‌ترین معضلی است که در این کشور به چشم می‌خورد و باعث بروز مشکلات زیادی شد.

سرما

برگزاری مسابقات در فصل سرما هم از آن کارهایی بود که فیفا را زیر سوال برد. در حال حاضر آفریقای جنوبی فصل زمستان را می‌گذراند و برگزاری مسابقات در چنین فصلی، باعث انتقادات بسیار زیادی از سپ‌‌بلاتر به عنوان رئیس فیفا شد. بلاتر که دوست داشت در دوران ریاستش اولین جام جهانی تاریخ در آفریقا را برگزار کند، به خاطر رسیدن به این آرزو، انتقادات زیادی را به جان خرید.

پرچم ایران

هرچند که تیم ملی ایران در آفریقای جنوبی نبود؛ اما پرچم کشورمان در ورزشگاه‌های این کشور به چشم
می‌خورد. یک گروه 50 نفره از هموطنان ما که مقیم آفریقای جنوبی هستند، با پرچم ایران در بازی‌های مهم شرکت کردند تا یاد و خاطره ایران را در این تورنمنت زنده نگه دارند، ایرانیان وطن‌پرستی که هرجا باشند، به عشق این آب و خاک زندگی می‌کنند.

کفاشیان

علی کفاشیان در ایران یک استثناست. وقتی او حرف می‌زند، مردم می‌خندند و وقتی مردم حرف می‌زنند، کفاشیان می‌خندد. این ویژگی را در ایران تنها او دارد. او وقتی برای حضور در مراسم افتتاحیه جام جهانی وارد آفریقای جنوبی شد، ملاقاتی هم با سپ‌بلاتر داشت که معلوم نیست در این جلسه مهم و تاریخی چه گذشته است؛ اما هرچه بوده، بعد از این جلسه بلاتر باید حسابی خندیده باشد.

قطبی

افشین قطبی، یکی از افرادی بود که در ناکامی تیم ملی در راه صعود به جام جهانی نقش پررنگی داشت.

او به آفریقای جنوبی سفر کرده تا این مسابقات را از نزدیک ببیند؛ اما جالب است بدانید که خبرنگاران ایرانی حاضر در آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند که در این کشور دسترسی به سپ‌بلاتر به مراتب راحت‌تر از دسترسی به افشین قطبی است، چون هیچ کسی تا این لحظه سرمربی تیم ملی کشورمان را در آفریقای جنوبی از نزدیک که هیچ، از فاصله چندصد کیلومتری هم ندیده است.

علی‌آبادی

محمد علی‌آبادی، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی هم برای حضور در مراسم افتتاحیه جام جهانی به آفریقای جنوبی سفر کرده است. مهندس که علاقه زیادی به مراسم افتتاحیه و اختتامیه دارد، پس از بازگشت از این مسابقات شاید بگوید: «تا سال 2012 می‌توانیم مراسمی به‌مراتب بهتر از آفریقای جنوبی در کشور خودمان برگزار کنیم.» خسته نباشی مهندس.

مهدی نوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها