ضعف عملکرد دولت در توسعه حمل ونقل

متاسفانه علی رغم این که مسوولان وزارت راه و ترابری درخصوص بهبود وضعیت حمل و نقل بار و مسافر در سالهای اخیر وعده هایی داده اند ، این سیستم بهبود چشمگیری نداشته است و نمی تواند به عنوان شریان اقتصادی پاسخگوی نیازهای داخلی باشد ، چه رسد به این که بتواند به عنوان جریانی پویا در کریدورهای ترانزیتی مختلف به فعالیت بپردازد.
کد خبر: ۳۳۶۱۱
به مناسبت روز حمل و نقل ، با کارشناسان اقتصادی درخصوص جایگاه حمل و نقل در ایران به گفتگو پرداخته ایم :

تسهیل در حمل ونقل ، فرآوری اقتصادی را افزایش می دهد
دکتر مرتضی الله داد، استاد دانشگاه معتقد است : برنامه های توسعه حمل ونقل در ایران ضعیف اجرا شده است . وی در گفتگو با خبرنگار ما ، راهها را شریان های موثر اقتصادی دانست و افزود: تسهیل در حمل ونقل موجب افزایش میزان فرآوری اقتصادی خواهد شد. این کارشناس اقتصادی افزود : در بسیاری از موارد به دلیل نساختن جاده در کشور متضرر شده ایم و فرصتها را از دست داده ایم . علاوه برآن حمل ونقل هوایی کشور در مقایسه با سایر کشورهای مشابه ایران عقب مانده و دچار کمبود است . وی آمار بالای کشته ها و مجروحان را در جاده های کشور نشاندهنده نبود برنامه ریزی صحیح در این بخش دانست و گفت : دولت در یک سال اخیر با پرداخت وامهایی با بهره اندک که قسمتی از بهره آن را خود پرداخت می کند، راه حل مناسبی را در پیش گرفته است که اگر امکان استفاده از مالیات برسوخت نیز برای ترمیم جاده هایی کشور و استاندارد کردن آنها به وجود آید، شاهد تلفات جاده ای کمتری خواهیم بود.
سیستم حمل ونقل ایران توسعه نیافته است
به اعتقاد یک اقتصاددان ، سیستم حمل ونقل نتوانسته است جایگاه مناسبی در اقتصاد کشور به دست آورد. سید محمود ابطحی ، کارشناس مسائل اقتصادی با ابراز تعجب از سخنان وزیر راه و ترابری که گفته بود جاده های ایران به جای 15سال ، 5سال عمر می کنند، اظهار داشت : این گونه سخنان از سوی وزیر نشان می دهد وزارت راه و ترابری با داشتن مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های تخصصی در زمینه راه و سرمایه گذاری در جاده ها، مطالعات تخصصی انجام نداده است . ابطحی ، افزایش قیمت را در بخش حمل ونقل ، اقدامی فاجعه آمیز دانست و تصریح کرد: درآمد پایین مردم و عدم تعادل در سیستم اقتصادی ، نه تنها باعث بهبود سیستم حمل ونقل کشور نخواهد شد، بلکه این نوع بخشی نگری ها به اختلاف طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی می انجامد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها