«مظلومی تجربه ایده‌آلی برای هدایت استقلال در اختیار دارد ولی مشکل این تیم به سرمربیگری برنمی‌گردد بلکه ارکان این باشگاه صاحب هیچ گونه هماهنگی و هارمونی نیست.»
کد خبر: ۳۳۵۹۸۱

عبدالعلی چنگیز، کارشناس فوتبال ایران و مهاجم پیشین تیم‌های ملی و باشگاه استقلال در تشریح این جمله خود به جام‌جم گفت: موفقیت در فوتبال، کار زمان‌بری است که به فرصتی چندین ساله و ایجاد هماهنگی بین تمام اجزا اعم از کادر مدیریتی، کادر فنی، بازیکنان، هواداران و حتی رسانه‌ها نیازمند است. در حالی که باشگاه استقلال دارای ناهماهنگی‌های زیادی است که علاقه‌مندان این تیم را از موفقیتش دلسرد می‌کند. هرچند مظلومی، فریبا و به طور کل اجزای کادر فنی و مدیریتی باشگاه استقلال افرادی توانا و درخور احترامند، ولی هیچ هارمونی خاصی بین آنها وجود ندارد. در فوتبال، مربی یک معجزه‌گر نیست و در چنین سطحی، مربی نباید بازیکن‌سازی کند بلکه کار اصلی و مهم او ایجاد هماهنگی کامل در تیم است و از آنجا که هماهنگی از سطوح بالای باشگاه به پایین منتقل می‌شود امیدواری چندانی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، برای مظلومی که مربی با لیاقتی است آرزوی موفقیت می‌کنم. فکر می‌کنم استقلال از تیم‌هایی در دنیا به شمار می‌رود که هواداران خوب و زیادی دارد ولی این باشگاه همواره از فراهم کردن ابزارهای موفقیت غافل می‌ماند و به اعتقاد من به هواداران خود ظلم می‌کند.

چنگیز که پیشینه بازی در ذوب آهن و عضویت در هیات مدیره این باشگاه را هم دارد در مورد موفقیت‌های اخیر این تیم می‌گوید: چند سال پیش تصمیم گرفتیم برنامه‌هایی به اجرا گذاریم تا ذوب آهن در مدت زمانی 10 ساله به قوی‌ترین باشگاه ایران تبدیل شود. کار رضایت‌بخشی هم شروع شد ولی نفهمیدیم به چه دلیلی پلی روی ما نصب شد تا اتوبانی احداث شود و افرادی از روی سرمان عبور داده شوند. به هر حال واقعیت این است که کار چندین ساله ذوب آهن با وجود آن که اشکالات زیادی هم در آن وجود دارد تا حدی ثمره داده و این تیم به موفقیت‌های خوبی دست یافته است. در حال حاضر این باشگاه از مربیان خوبی بهره می‌برد، مربی‌های پایه آنها هم عملکرد خوبی دارند، حمایت مالی و مدیریتی به موقعی در آنجا وجود دارد و ضمن برقراری ارتباط‌های موثر با شهرهای مختلف‌، بازیکنان خوب نوجوان و جوان، جذب این باشگاه می‌شوند.

چنگیز که سال‌هاست در تیم‌های پایه باشگاه العین امارات مسوولیت دارد و در فرآیند کارگروهی این باشگاه،‌ ملی‌پوشان زیادی را تحویل تیم ملی این کشور داده است، در مورد زمانبر بودن کار سازندگی و موفقیت در فوتبال می‌گوید: میشل هیدالگو سرمربی تیم ملی فوتبال فرانسه در زمان بازیگری میشل پلاتینی، طی یکی از جلسات یکساله‌ای که با مربیان حاضر در امارات داشت، می‌گفت: روزی ما در فرانسه تصمیم گرفتیم طی فرآیندی 30 ساله به قهرمانی جام‌جهانی برسیم و بر همین اساس کارهای پایه‌ای خود مثل تاسیس آکادمی، استعدادیابی، آنالیز شخصیت بازیکنان نونهال و نوجوان حاضر در آکادمی و ... انجام دادیم. سال‌هایی طولانی صبر کردیم تا همان برنامه‌ها منتج به ساخت تیمی شد که قهرمانی جام جهانی 1998 را به دست آورد و متعاقبا قهرمان جام ملت‌‌های اروپا و جام کنفدراسیون‌‌ها شد. این در حالی است که صبر ما در فوتبال ایران 2 روزه است و در نتیجه نه‌تنها به موفقیتی نمی‌رسیم بلکه ورزشمان را به سوی ابتلا به بیماری پیش می‌بریم، آنچنان که هرچه پول بیشتری به آن تزریق می‌کنیم وضع آن بدتر می‌شود. درست مثل بیماری که هرچه از غذای مضر بیشتری تغذیه کند، حال عمومی بدتری پیدا می‌کند. در حقیقت، دور شدن فوتبال ما از اخلاق حرفه‌ای و انسانی آن را به مرگ نزدیک کرده است.

مهاجم خوش‌نام دهه‌های 60 و 70 فوتبال آسیا افزود: متاسفانه اکنون جوی در فوتبال ما حاکم است که صحبت‌های منفی پسندیده می‌شود، در حالی که من علاقه‌ای به این ادبیات ندارم و مایلم از شور و عشق و احساس در فوتبال بگویم چون معتقدم قومی که فاقد اخلاق شود مردنی است و در حقیقت اگر عشق و اخلاق از فوتبال ما رخت ببندد این پدیده اجتماعی محکوم به مرگ شده است.

چنگیز افزود: به اعتقاد من احترام ویتامینی موثر است و جامعه ورزش و رسانه‌ها برای خروج از بحران موجود موظفند آن را برگردانند. اگر کودکی در خانواده مورد بی‌احترامی و هل داده شدن و ناسزاگویی قرار گیرد وقتی بزرگ شد و به جامعه ورزش آمد، همین کارها را با دیگران انجام خواهد داد. پس برای کسب موفقیت در ورزش، یکی از راه‌ها، ارتقای موقعیت فرهنگی در جامعه از طریق اصلاح و تقویت الگوهایی مناسب است. به همین دلیل فکر می‌کنم برنامه‌های ورزشی تلویزیون نه خنثی، بلکه باید خیلی مثبت‌ و پرشور تهیه و پخش شوند.

مجید عباسقلی/ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها