بزرگراه قزوین ـ رشت ؛ توقف ممنوع

چنانچه قصد تردد از بزرگراه قزوین ـ رشت را دارید، سوخت خودروی خود را پر کنید و از سلامت آن مطمئن شوید، به قدر کافی آب و غذا به همراه داشته باشید و سعی کنید به سرویس بهداشتی هم نیازی پیدا نکنید چراکه در این بزرگراه نه پمپ بنزین و تعمیرگاه هست و نه رستوران و سرویس بهداشتی. عدم مکان‌یابی واحدهای خدماتی گردشگری مهمترین عامل این کاستی‌ها در بزرگراه تازه احداث است.
کد خبر: ۳۳۵۰۷۴

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ، سه ماه از افتتاح بزرگراه قزوین  ـ رشت می‌گذرد. بزرگراهی که فاصله قزوین تا رشت را به لحاظ زمانی حدود 45 دقیقه نزدیک کرده و حجم تصادفات این مسیر را تا حد زیادی کاهش داده است. اما این بزرگراه یک روی دیگر نیز دارد و آن تعطیلی پرتعداد واحدهای خدماتی گردشگری جاده قدیم قزوین ـ رشت و محرومیت مسافران بزرگراه از حداقل امکانات ممکن است.
 
به دنبال راه‌اندازی بزگراه قزوین - رشت ، واحدهای خدماتی و پذیرایی بین‌راهی یکی پس از دیگری تعطیل شدند و معدودی هم هنوز چراغ خود را روشن نگه داشته‌اند، دست به تعدیل نیرویی گسترده زده و با حداقل ظرفیت ممکن خدمت رسانی می‌کنند.
 
یک رستوران‌دار در جاده رشت ـ قزوین که پس از افتتاح بزرگراه شرایط سختی را می‌گذراند، گفت: «از تاریخ 25 اسفند سال گذشته که بزرگراه افتتاح شده، مشتریان رستوران ما تا 90 درصد کاهش یافته است. این کاهش تقاضا هم سبب شده بخشی از نیروهای رستوران را تعدیل کنیم.»
 
سلیمان ، مدیر رستوران شقایق افزود: «با اینکه رستوران ما بیش از 30 سال سابقه فعالیت دارد، اگر فکری به حالمان نشود مجبوریم بعد از این سابقه طولانی در خدمت‌رسانی به مسافران و گردشگران ، شغل خود را ترک کنیم.»
 
به گفته این رستوران‌دار تنها خروجی هم که از اتوبان به جاده قدیم می‌‌رسید و معدود مشتریان را برای آنها به همراه داشت در حال بسته شدن است.
 
اما دامنه اتفاقات حادث شده تنها متوجه عده‌ای واحدهای خدماتی نیست که گردشگران مسافران عبوری از بزرگراه نیز از کمترین امکانات ممکن محرومند. رضا حسینی، مسافر عبوری از اتوبان قزوین ـ رشت گفت: «با اینکه این بزرگراه مسیر را نزدیکتر و ایمن‌تر کرده ، اما با کاستی‌ها بسیاری نیز همراه شده است. اگر خودروی من جوش بیاورد یک دبه آب در این مسیر پیدا نمی‌شود و یا اگر ماشینی پنچر شود باید خود را به جاده قدیم برساند. نبود رستوران و سرویس بهداشتی که جای خود دارد.»

ضعف بزرگراه، عدم مکان‌یابی واحدهای خدماتی

اسماعیل قادری ، کارشناس ارشد و مدرس گردشگری کاستی‌های موجود در بزرگراه قزوین ـ رشت را ناشی از عدم مکان‌یابی واحدهای خدماتی می‌داند.
 
این استاد دانشگاه گفت: در سال 80 پروژه‌ای با همکاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی سابق و وزارت راه و ترابری وارد فاز مطالعاتی شد و به سرانجام رسید که اگر شکل اجرایی پیدا می‌کرد امروز شاهد چنین مشکلاتی نبودیم. طرح مزبور «مکان‌یابی تاسیسات و خدمات بین‌راهی برای راه‌های جدید» بود. هدف این طرح شناسایی نیازهای مسافران و فراهم آوردن این امکانات در فواصل و کیلومترهای مشخص است.
 
به گفته قادری اگر طرح «مکان‌یابی تاسیسات و خدمات بین‌راهی برای راه‌های جدید» در بزرگراه قزوین ـ رشت دیده می‌شد، شاهد نارضایتی مسافران و ضعف شدید امکانات در مسیر نبودیم. این در حالی است که هم‌اکنون وزارت راه، تنها ساخت راه وظیفه خود دانسته و به حواشی توجهی نمی‌کند و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز مسئولیت خدمت رسانی به گردشگران را دارد ، اقدامی انجام نداده است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت نابه‌سامان و رو به تعطیلی واحدهای خدماتی در جاده قدیم رشت ـ قزوین گفت: با توجه به اینکه دیر یا زود باید امکانات و خدماتی در کنار این بزرگراه راه‌اندازی شود، دولت باید از واحدهای خدماتی جاده قدیم حمایت کرده و با دادن تسهیلاتی آنها را در اولویت انتقال به حاشیه بزرگراه قرار دهد.
 
قادری یادآورد شد: اگر تمام واحدهای خدماتی به مسافران با همان شمایل به حاشیه بزرگراه منتقل شوند، هم حادثه ساز است و هم جلوه بصری زیبایی ندارد بنابراین دولت باید این ‌ها را در واحدهای بزرگ متمرکز کرده و در فواصل معینی به حاشیه بزرگراه منتقل کند تا هم نیازهای گردشگران مرتفع شود و هم واحدهای خدماتی و پذیرایی جاده قدیم از ورشکستگی نجات یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها