سی و یکمین اجلاس شورای وزیران صندوق اوپک به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در شهر کاراکاس ونزوئلا برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۵۰۴۲

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران، سید شمس الدین حسینی که ‌در راس هیئتی متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس کل سازمان سازمان سرمایه گذاری در سی ویکمین جلسه شورای وزیران صندوق اوپک که توسط معاون رئیس جمهور ونزوئلا افتتاح شد، به عنوان رئیس شورای وزیران برای دومین سال متوالی شرکت کرد.

حسینی در مراسم افتتاحیه شورای وزیران صندوق اوپک ضمن اشاره به آخرین وضعیت و شرایط اقتصاد جهانی پس از بحران‌اقتصاد جهانی ‌و اثرات آن که در برخی اقتصادهای توسعه یافته است، اظهار داشت: نقش فعال صندوق اوپک به عنوان نهاد مالی توسعه ای بین المللی در این شرایط بسیار ضروری است.

در ادامه این نشست گزارشی از عملکرد مالی، عملیاتی و فعالیتهای صندوق اوپک ‌در سال 2009 ارائه شد که نشان دهنده  شکسته شدن رکورد میزان و حجم مصوبات و تعهدات صندوق بود.

همچنین از جمله مصوبات سی و یکمین اجلاس شورای وزیران تصویب اعطای کمک بلاعوض به فلسطین، اعطای کمکهای بلاعوض در قالب کمکهای اضطراری به آسیب دیدگان بلایای طبیعی و کمک به از بین بردن بیماری ایدز بود.

در این نشست بررسی و تحلیل تاثیر بحران بر منابع صندوق و برنامه انرژی برای فقرا و مرور روشهای تامین منابع مالی مورد نیاز صندوق، تصویب هیجدهمین برنامه وام دهی صندوق و گزارش حسابرس مستقل و تصویب صورتهای مالی صندوق برای سال مالی 2009‌ از دیگر مصوبات این نشست بود.

همچنین یکصدو سی یکمین‌ جلسه هیئت مدیره صندوق به منظور بحث و بررسی در خصوص پروژه ها و عملیات وام دهی صندوق و گزارش فعالیتها و عملکرد صندوق نیز تشکیل شد.

در سال 2009 صندوق اوپک  با تصویب 1.4 میلیارد دلار پروژه،  افزایش 25 درصدی در میزان مصوبات خود داشت که‌ بیشترین سهم از این افزایش مربوط به تسهیلات تجاری و تسهیلات اعطایی به بخش خصوصی بود.

همچنین این صندوق در سال 2009 با اعطای 40 میلیون دلار کمک بلاعوض با افزایش 33 درصدی، حجم فعالیتهای این بخش را افزایش داد و کمک اضطراری 500 هزار دلاری را بلافاصله پس از زلزله هائیتی در اختیار این کشور قرار داد.

ایران به عنوان یکی ازاعضای فعال صندوق اوپک، همواره نقش مؤثری در تصمیم گیری های اساسی آن داشته است و در حال حاضر12 کشور اعم از الجزایر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، گابن و ونزوئلا به عنوان اعضای صندوق هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها