خودروهای سوخت هیدروژنی BMW در راهند

از آنجایی که ما به دنبال استفاده از منابع انرژی با قابلیت جانشینی برای حل معضل کمبود انرژی هستیم، استفاده از هیدروژن، جایگزین بسیار مناسبی است که می‌تواند به معضلات انرژی‌های موجود مثل آلودگی، کمبود و گرانی پایان دهد. در این میان نگرانی‌های موجود درمورد محیط زیست، از مدت‌ها پیش شرکت BMW را برآن داشته تا به فکر ساخت خودروهایی با سوخت هیدروژن بیفتد.
کد خبر: ۳۳۴۶۶۷

شرکت BMW بتازگی اعلام کرده است که سری 7خودروهای هیدروژنی خود را در دست تولید دارد. براساس گزارش‌ها این خودرو سرعتی معادل 143 مایل برساعت و قدرتی برابر با 260 اسب بخار خواهد داشت. همچنین موتور این خودرو طوری طراحی شده که قابلیت استفاده از بنزین را نیز دارد. موتورخودروهای هیدروژنی اغلب شبیه به یک سلول سوخت کامل می‌باشد و درآن یک سری واکنش الکتریکی ـ شیمیایی اتفاق می‌افتد و در این فرآیندها هیدروژن به وسیله اکسیژن یا مواد احتراقی مشابه می‌سوزد. در خودروی هیدروژنی شرکت BMW هیدروژن در موتور به‌صورت مرتب و منظم سوزانده می‌شود و به صورت سلول‌های سوختی نمی‌باشد.

به گفته سازندگان این خودرو استفاده از هیدروژن مستقیم به‌عنوان سوخت به جای سوخت‌های معمولی، بسیار تمیز بوده و عاری از هرگونه آلودگی‌های زیست محیطی می‌باشد.

از معایب آن این‌که، از آنجایی که وزن و بارالکتریکی مولکول هیدروژن خیلی کوچک است، ذخیره و حمل و نقل مقادیر فراوان هیدروژن به صورت گاز نیازمند محفظه‌هایی بزرگ با فشاربالاست. لذا از نظر عملی در وسایل نقلیه ممکن نیست و چون هیدروژن گازی است فعال، به همین دلیل مشکلات زیادی در ذخیره‌سازی و توزیع این گازوجود دارد. همان‌طور که می‌دانید هیدروژن قسمتی از مولکول آب است که به‌صورت طبیعی و فراوان در جو زمین وجود دارد و نسبت به دیگر منابع انرژی طبیعی قابل دسترس‌تر می‌باشد و همچنین استفاده از آن به‌عنوان منبع انرژی نسبت به سایر سوخت‌ها مخصوصا سوخت‌های فسیلی، تمیزتر و آسان‌تراست.

اما همان‌گونه که اشاره شد به دلیل معایب و موانعی که در استفاده از این گاز وجود دارد، تا به حال استفاده از آن توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. بنابراین محققان درصددند تا معایب و موانع را به حداقل برسانند تا بتوان هرچه بیشتر از این منبع مفید و فراوان بهره برد.

منبع: NEW TECHNOLOGY IN CARSA

آزاده میرزایی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها