طرح یک فوریتی نظارت مجلس بر نمایندگان که 55 نماینده آنرا امضا کردند، فردا در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۳۳۳۸۹۴

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین احمد توکلی نماینده تهران در مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس از تهیه طرح یک فوریتی نظارت مجلس بر نمایندگان با 55 امضا خبر داد و گفت: براساس این طرح دارایی های نمایندگان کنترل و امتیاز طلبی آنان ممنوع می‌شود.

این طرح دارای چهار محور، هفت ماده و چندین تبصره است.

نمایندگان مجلس در روز سه‌شنبه 18 خرداد با مقام معظم رهبری دیدار داشتند که ایشان تاکید کردند که ساز و کارهایی باید در مجلس تهیه شود تا بر خود نظارت کند.

توکلی از طراحان اصلی این طرح است.

متن کامل این طرح به شرح زیر است.

بسمه تعالی

مقدمه (دلایل لزوم تهیه و پیشنهاد):

سیره حکومتی پیامبر گرامی اسلام ص و حضرت علی (ع) بر مبنای عدالت، ساده زیستی و مبارزه با فساد و تبعیض استوار بوده است.
حضرت علی (ع ) به کارگزاران خویش فرموده‌اند: در کاری که مردمان گمان تخلف بر تو می‌برند به شفافیت، عذر خویش را برای آنان بازگو، این کار بد گمانی مردم را از تو و حکومت تو دور می‌سازد و بر مهر بین تو و مردم می‌افزاید. در آموزه‌های دینی ، وصایای حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای رهبر انقلاب نیز بر قطع پیوندهای قدرت و ثروت در نظام اسلامی و پرهیز مسئولان از تبعیض و اموال شبهه ناک، تاکید شده است . تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد کشورهایی که در آنها درآمدها ، ثروت‌ها و هزینه های شخصی و حتی هدایای دریافتی ومسئولان شفاف تر و نظارت پذیرتر است، از موفقیت و کارآمدی بیشتری برخوردار هستند و نهادهای قانونگذاری هر چه از نفوذ دولت و نهادهای ثروت مستقل تر بوده اند بیشتر و کارآمدتر به رای دهندگان خدمت کرده‌اند. با توجه به اصول فقه سیاسی اسلام، ایفای وظایف نمایندگی به تمهیداتی نیاز دارد که سلامت خانه ملت و منزلت نمایندگان را پاس دارد بنابراین و به منظور :

1- حفظ استقلال و شان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت

2- تامین امکانات لازم برای انجام درست و کامل وظایف نمایندگی

3- تقویت اعتماد عمومی به نمایندگان ملت و نهاد قانونگذاری

4- حفظ سلامت و منزلت خانه ملت از نفوذ و عوامل فساد انگیز

طرح یک فوریتی حفظ منزلت مجلس شورای اسلامی به شرح زیر تقدیم می‌شود:

عنوان طرح: طرح نظارت مجلس شورای اسلامی بر نمایندگان

ماده 1- هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی موظف است لوازم ایفای وظایف نمایندگی را به شکل کامل، کارآمد، شفاف ، محاسبه پذیر و دور از تجمل در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد.
لوازم ایفای نمایندگی شامل مسکن، دفتر مراجعات مردمی، تسهیلات مسافرت و سرکشی به حوزه های انتخابیه و اقصی نقاط کشور و منابع پژوهشی می ‌باشد. تشخیص مصادیق دیگر از «لوازم ایفای وظایف نمایندگی » به عهده هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

ماده2 – پذیرش مدیریت عامل ، عضویت در هیات مدیره (موظف یا غیر موظف) یا هر نوع مشاوره و یا شرکت در انجام طرح پژوهشی و نظایر آن در یا برای  شرکتها، موسسه‌ها، دستگاهها و نهادهایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به قوای مجریه و قضائیه و نهادهای عمومی غیر دولتی است، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی ممنوع است.
تبصره - . سمتهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی یا تدریس در آنها  از این حکم مستثنی است

ماده 3- نمایندگان مجلس شورای اسلامی موظفند تمامی منابع درآمدی مستمر و نیز دارایی‌های خود ، همسر و فرزندان خود را پس از تعیین اعضاء و هیات رئیسه «کمیسیون حفظ منزلت مجلس شورای اسلامی » ، موضوع ماده (7) این قانون ؛ در ابتدای هر دوره نمایندگی به  این کمیسیون گزارش کنند. نمایندگان همچنین موظفند در اولین روز کاری هر سال جدید کار مجلس ، گزارش یاد شده را روزآمد کرده و به کمیسیون حفظ منزلت مجلس شورای اسلامی تحویل دهند .در سال آخر زمان گزارش شش ماه مانده به پایان دوره است.

تبصره : منظور از دارایی‌ها در این ماده موجودی حسابهای بانکی ، هر نوع املاک و مستغلات اعم از زمین، باغ ، آپارتمان، ویلا، واحدهای تجاری ، مسکونی ، اداری ، تولیدی ، و خدماتی ، سرقفلی ، حقوق و امتیازات انتفاعی ، سهام و اوراق بهادار واقع در داخل و خارج از کشور است که تمام یا بخشی از آن متعلق به نماینده مجلس شورای اسلامی یا همسر یا فرزندان وی باشد.

ماده 4 – کلیه هزینه‌های سفرهای کاری داخلی یا خارجی نمایندگان به عهده مجلس شورای اسلامی است و هیات رئیسه موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا حسب درخواست نماینده، هزینه سفر کاری نمایندگان به حوزه انتخابیه یا دیگر نقاط کشور پرداخت شود.

تبصره 1 – در صورتی که نمایندگان جهت همراهی هیات‌های دولتی یا قضایی یا نظامی یا انتظامی   به سفر داخل کشور دعوت شوند، باید قبل از اعزام، هیات‌ رییسه مجلس شورای اسلامی را مطلع کنند هیات رییسه بعد از انجام سفر با مکاتبه با دستگاه ذیربط، هزینه‌های سفر و اقامت نماینده مجلس شورای اسلامی را در وجه ذیحسابی دستگاه مربوط واریز می‌کند.

تبصره 2 – اعزام نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ماموریتهای خارج از کشور و یا همراهی با هیات‌های دولتی یا قضایی یا نظامی و انتظامی  در سفرهای خارجی صرفا با تایید هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مجاز خواهد بود. کلیه هزینه سفرهای مشمول این تبصره بر عهده مجلس شورای اسلامی خواهد بود و به تدبیر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پرداخت می‌شود.

تبصره 3 – پرداخت هزینه مسافرت نمایندگان مربوط به این ماده مستقیما مربوط به شخص نماینده مجلس شورای اسلامی است و به اعضاء خانواده وی تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که نمایندگان در سفرهای کاری به همراهی کارشناس یا مشاوری نیاز داشته باشند. هزینه‌های مربوط به افراد همراه نمایندگان (که نباید از  اعضاء خانواده‌ آنها باشند)، پس از تصویب هیات رییسه قابل پرداخت خواهد بود.

تبصره 4 - هرگونه قبول دعوت اشخاص، شرکتها و نهادهای دولتی (یا شرکتها و نهادهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است)، خصوصی ، تعاونی و حکومتی داخلی و خارجی برای سفرهای خارجی تنها با اجازه و تصویب هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مجاز است. هزینه این نوع سفرها نیز درصورت تصویب؛ با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

تبصره 5 -  نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضاء خانواده تحت تکلف آنها در طول دوره نمایندگی اجازه ندارند دعوت اشخاص، شرکتها ، موسسات ، سازمانها و نهادهای دولتی(یا شرکتها و نهادهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است)، خصوصی ، تعاونی و حکومتی داخلی و خارجی برای استفاده از امکانات اقامتی و تفریحی در داخل یا خارج از کشور را بپذیرند.
هیات رییسه مجلس شورای اسلامی موظف است امکاناتی تدارک ببیند تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز اعضاء خانواده‌شان به طور متعارف و به دور از تجملات از امکانات و تسهیلات مناسب سیاحتی و تفریحی بهره‌مند شوند.

ماده 5 -  دریافت هر گونه هدیه نقدی یا غیرنقدی از اشخاص حقیقی یا حقوقی، داخلی یا خارجی، دولتی یا غیردولتی با هر مقدار و ارزش و تحت هر عنوان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ممنوع است.

تبصره – هدایای متعارف بستگان و آشنایان از این حکم مستثنی است.

ماده 6 -  کلیه مکاتبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی (اعم از معرفی نامه جهت اشتغال یا دریافت تسهیلات یا درخواست موکلان یا رسیدگی به حوزه‌های انتخابیه و نظایر آن) با دستگاههای دولتی و قضایی، شرکتها، نهادها و موسسات دولتی و غیردولتی و نهادهای وابسته به بخش عمومی باید در «دبیرخانه متمرکز مکاتبات نمایندگان» که زیر نظر هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود ثبت و از طریق این دبیرخانه ارسال شود.

تبصره  -  دبیرخانه متمرکز مکاتبات نمایندگان موظف است نامه های نمایندگان را به فوریت به دستگاه، شرکت، نهاد یا موسسه مربوط تحویل و با پیگیری دقیق و مستمر و دراسرع وقت، پاسخ دستگاه یا شرکت یا موسسه یا نهاد ذیربط را دریافت و به نماینده درخواست کننده تحویل دهد.
چنانچه پاسخ رسیده از طرف دستگاه، شرکت، نهاد یا موسسه مربوط ، از نظر نماینده مکاتبه کننده قانع کننده نباشد، هیات رییسه مجلس شورای اسلامی موظف است مورد را رسیدگی و پیگیری کند.

ماده 7 – برای نظارت بر حسن اجرای این قانون، کمیسیون خاصی با عنوان «کمیسیون حفظ منزلت مجلس شورای اسلامی»، با اعضاء زیر تشکیل می‌شود:

1 – یکی از نواب رییس مجلس شورای اسلامی به انتخاب هیات رییسه

2 – روسای کمیسیونهای قضایی و حقوقی و اصل 90

3 – دو نفر از روسای دیگر کمیسیونها و سه نفر دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب نمایندگان مجلس

4 – یکی از ناظران  مجلس شورای اسلامی به انتخاب هیات رئیسه

این کمیسیون موظف است ضمن دریافت و بررسی گزارش نمایندگان - موضوع ماده 3 این قانون - بر حسن اجرای این قانون نظارت کند.

تبصره 1- هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی می توانند اسناد و گزارش های مستند خود درباره موارد نقض احکام این قانون را به کمیسیون حفظ منزلت مجلس شورای اسلامی ارسال کنند. این کمیسیون  باید اسناد و گزارش های واصله را پذیرفته و بررسی کند.

تبصره 2 – تخلف نمایندگان از احکام این قانون، به تشخیص و تصویب این کمیسیون برای مرتبه اول به هیات رییسه گزارش می‌شود تا رییس مجلس به نماینده خاطی کتبا با درج در پرونده تذکر دهد.

در صورت تکرار تخلف، با رای این کمیسیون، مورد تخلف به اطلاع شورای نگهبان قانون اساسی و رسانه‌ها می‌رسد.

تبصره3 – در مواردی که کمیسیون به این نتیجه برسد که ثروت نماینده به شکلی غیرمتعارف و بدون دلیل موجه افزایش یافته، مورد به رییس مجلس شورای اسلامی گزارش می‌شود تا قبل از انتخابات دوره بعد، پرونده  جهت اطلاع به شورای نگهبان، و جهت رسیدگی به دستگاه قضایی ارسال شود.

تبصره 4– هرگاه مسوولان اجرایی به تشخیص کمیسیون حفظ منزلت در وقوع تخلف نماینده موثر بوده باشند، بالاترین مقام دستگاه مربوط جهت ادای توضیحات به این کمیسیون فراخوانده می‌شود و در صورت قانع نشدن کمیسیون، گزارش تخلف دستگاه اجرایی تهیه و با تصویب کمیسیون، برای اطلاع و پیگیری نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت می‌شود.

اسامی امضا کنندگان طرح مذکور:

محمد ابراهیم نکونام (خوانسار و گلپایگان)- احمد توکلی (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- الیاس نادران (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر) - حسن نوروزی (رباط کریم )-سید علی ادیانی (قائم شهر )- علی کریمی فیروزجایی (بابل)-  مرتضی آقا تهرانی (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر) - علیرضا سلیمی (محلات و دلیجان)-  محمد سقایی (استهبان و نی‌ریز)-  علی لاریجانی (قم )- محمدحسین فرهنگی(تبریز) – امیدواررضایی (مسجد سلیمان )- سید حسین ذوالانوار(شیراز) – علیرضا زاکانی (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- نادر قاضی پور (ارومیه ) – حسین نجابت (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)-سید یونس موسوی (فیروزآباد، قیرو کازرین )- سید احمد دستغیب«علی اصغر»(شیراز )- علی اصغر زارعی (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- محمد قسیم عثمانی (بوکان ) -سید حسین هاشمی (میانه )- حمیدرضا فولادگر(اصفهان )- حسین ابراهیمی (بیرجند و درمیان )- مصطفی کواکبیان (سمنان و مهدیشهر )-  حسینی صدر (خوی و چایپاره ) – عباسعلی نورا (زابل )- محمدرضا تابش (اردکان )-  سید کاظم دلخوش( صومعه سرا )- حسن تامینی (رشت )-عباس رجایی (اراک ، کمیجان )-  زهره الهیان (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- فاطمه آجرلو(کرج)-  محمدحسن دوگانی (فسا)- اسدا... عباسی (رودسر و املش )-  طیبه صفایی (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)-  نیره اخوان بیطرف (اصفهان )-لاله افتخاری (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- جمشید انصاری (زنجان، طارم ) – انوشیروان محسنی (نوشهر و چالوس)-  امین حسین رحیمی (ملایر )- محمد علی رضایی (تربت حیدریه )- محسن نریمان (بابل)-  غلامرضا اسداللهی (تربت جام و تایباد)- حسن کامران(اصفهان )-  روح الله حسینیان (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- سید مصطفی طباطبایی نژاد (اردستان )- محمد دهقان (چناران و طرقبه )-  سروری (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- مطهری (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)-  اکبرنژاد (تبریز)- سعادت (نجف آباد)- فدایی (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- کوچک نژاد (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- مصباحی مقدم (تهران،ری، شمیرانات و اسلامشهر)- خباز (کاشمر)- اکبری (قائم شهر)- سیدحسین دهدشتی (آبادان)- حسین سبحانی نیا (نیشابور)

یوسف اسدی-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها