انتخابات مجلس حزبی می‌شود

کمیسیون بررسی طرح‌های سه‌گانه مجلس با اکثریت آرا به کلیات طرحی با عنوان تغییر نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی رای مثبت داد که در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی، علاوه بر استانی شدن حوزه‌های انتخابیه مجلس، احزاب نیز می‌توانند به‌طور رسمی نامزد معرفی کنند. به‌گزارش ایرنا، کمیسیون بررسی طرح‌های سه‌گانه مجلس متشکل از تمامی اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و نمایندگانی از 3 کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، قضایی و حقوقی و اجتماعی است.
کد خبر: ۳۳۳۲۱۰

اعضای این کمیسیون، وظیفه رسیدگی به‌طرح‌های تغییر نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و افزایش کارآمدی شوراهای اسلامی استان‌ها را بر عهده دارند.ولی اسماعیلی، سخنگوی کمیسیون بررسی طرح‌های سه‌گانه مجلس در گفتگو با ایرنا جزئیات طرح تغییر نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.وی گفت: براساس این طرح و در صورت تصویب نهایی، حوزه‌های انتخابیه به 2 بخش فرعی و اصلی تقسیم می‌شود.

وی افزود: در این طرح، حوزه‌های انتخابیه فعلی به عنوان حوزه‌های فرعی و هریک از استان‌های کشور به عنوان حوزه اصلی محسوب می‌شوند.

نماینده مردم گرمی در مجلس خاطرنشان کرد: داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس باید علاوه بر کسب اکثریت آرا در حوزه‌های فرعی، 20 درصد مجموع آرای کل استان را نیز کسب کنند تا امکان راهیابی به مجلس شورای اسلامی را داشته باشند.اسماعیلی افزود: در طرح 16 ماده‌ای تغییر نظام انتخاباتی مجلس شورای اسلامی این امکان برای احزاب نیز پیش‌بینی شده است تا به صورت حزبی نامزد انتخاباتی خود را به وزارت کشور معرفی کنند که در این صورت نیازی به حضور افراد برای ثبت‌نام نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها