در برابر غزه همه مسوولند

یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی موجی از نفرت را در سراسر جهان به دنبال داشت. مردم در بسیاری از کشورهای جهان با برپایی اجتماعات و تظاهرات نسبت به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی ابراز انزجار کردند. رادیو گفت و گو در نشستی خبری با مسعود شجره دبیر حقوق بشر اسلامی در لندن به بررسی این موضوع پرداخته است.
کد خبر: ۳۳۲۶۸۹

رادیوگفت و گو:فعالان  ضد جنگ ایرلندی در اعتراض به یورش اخیر نظامیان صهیونیستی به فعالان صلح، سفارت رژیم صهیونیستی را در ایرلند به محاصره درآوردند. آقای  شجره، به نظر شما اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در خصوص فعالان صلح چه تغییراتی را در جایگاه این رژیم در جامعه جهانی بوجود خواهد آورد؟

شجره: روز به روز دارد وخیم ترمی شود. آبرو ریزی که  صهیونیستها و رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته ، مخصوصاً در چند ماه گذشته و بخصوص بعد از این جنایاتی که اخیراً کردند واقعاً وضع اینها را روشن کرد. یعنی مردم دنیا بینا شدند. الان در اروپا در امریکا در تمام کشورهای مختلف، شما اگر نگاه کنید در تمام کشورهای مختلف تظاهرات بود. از مالزی گرفته تا کشورهای اروپایی، کشور امریکا حتی در خود این رژیم صهیونیستی و در قسمت اشغالی فلسطین هم تظاهرات بود.
 
ولی متأسفانه هنوز دولتهای غربی و بخصوص امریکا دارند به اینها کمک می کند،با این ها همکاری می کنند، همین امروز ما خبر داریم که رژیم صهیونیستی اعلام کرده که به هیچ وجه اجازه نمی دهم که در مسائل پیش آمده در سطح بین المللی کمیته ای بر آن نظارت کند .

رادیوگفت و گو:فکر می کنید ادامه روند تجاوزگرانه صهیونیستها چه تأثیری در روند مناسبات این رژیم با کشورهای اروپایی خواهد داشت؟

 شجره:الان در برخی از کشورهای اروپایی،بخصوص من می دانم در 3 کشور اروپایی بحث های خیلی جدی هست که ناوگانهای جنگی،  کشتی هایی را که در آینده فرستاده خواهد شد  همراهی کنند  تا رژیم صهیونیستی به انها حمله نکند . یک سری از وکلای عالی رتبه بین المللی دارند در این مورد نظر می دهند.

اگر نظر مثبت دهند که من فکر می کنم نظر مثبت دهند،این کار یک یا دوسال این کشورها شروع کنند، یک محافظت جنگی و ناوگانی برای کشتهای صلح بزنند، این وضع غزه را به کل تغییر خواهد داد.و ما امیدواریم یک چنین مسئله ای پییش بیاید . چون واقعاً وضع غزه دارد روز به روز بدتر می شود و باید بالاخره این مسئله به اتمام برسد. و علناً نظر های بین المللی،نظرهای انجمن های حقوق بشر،نظرهای مردمی، حتی نظرهای بعضی از کشورها بسیار مثبت است و این یک حرکتی بود که حرکت مردمی بود.

این بسیار مهم است،حرکت مردمی است و حرکتی غیر دولتی است که  به جای حساسی می رسد. باید فشار آورد که دولتها و کشورهای اروپای بتوانند کمک کنند. یک عده از کشورها مثل ایرلند و نروژ جزء سران کشورهایی هستند که حاضرند کمک هایی به این مسئله بکنند. من فکر می کنم باید با بیتشر اینها همکاری کنیم،فشار آوریم، تشویق کنیم که بتوانند قدم بسیار مهم را بردارند.

رادیوگفت و گو:آقای شجره همین قدر که سفارت رژیم صهیونیستی در دوبلین، توسط ایرلندیها محاصره شد یک حرکت مثبتی بود . اما  به نظر شما برای جلوگیری از تکرار این جنایت ها چه راهکار عملی باید اتخاذ شود و راه کار برون رفت از این وضعیت چیست و چه طور می شود محاصره غزه را شکست؟

 شجره: همانطوری که  ناوگانهای جنگی، همکاری می کنند با کشتی ها اطراف سومالی تا  به آن ها  تجاوز نشود  در این مسئله هم  بمب افکنهای جنگی  باید وارد جریان شوند و یک حمایتی بگذارند برای کشتی هایی که دارند مواد اولیه را می برند به غزه.

الان مردم غزه واقعاً احتیاج به کمک دارند. یعنی چیز واضح است. بچه های غزه از نظر مواد غذایی از بچه های افریقا بدترند. دنیای امروز اگر کمک های اولیه را نتواند به مردم غزه برساند واقعاً این جنایت فقط جنایت رژیم صهیونیستی نیست،جنایت بین المللی است. مخصوصاً کشورهای غربی می توانند جلوی او را بگیرند و اگر نگیرند آنها در این جنایت شریک هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها