رئیس پارک ملی سرخه حصار و خجیر با بیان اینکه ساخت و ساز گسترده ای در این پارک صورت نگرفته بلکه برداشت سنگ و دیواره چینی در برخی مناطق انجام شده است گفت: مالکان قدیمی مناطق مورد مناقشه در این پارک 300 نفر بودند که اکنون تعداد مدعیان به چهار هزار نفر رسیده است.
کد خبر: ۳۲۹۸۳۴

حسن فراهانی در گفتگو با مهر گفت: ساخت و ساز در پارک ملی سرخه حصار به سالهای قبل مربوط می شود که با سوء استفاده هایی که در آن موقعیت صورت گرفت ساختمانهایی توسط مالکان بر خلاف قانون منع تغییر کاربری این منطقه ساخته شد.

وی ساخت و سازهای فعلی را در حد دیواره چینی دانست و افزود: ساختمان سازی به آن شکلی که عنوان می شود انجام نشده اما در بعضی نقاط پارک برداشت سنگ و دیواره چینی هایی صورت گرفته در حالی که قانون هر گونه ساخت و ساز در این مناطق را ممنوع اعلام کرده است.

مدیر پارک ملی سرخه حصار به پلمپ برخی بنگاههای خرید و فروش در این منطقه اشاره و اضافه کرد: از سوی دستگاه قضائی این بنگاهها پلمپ شد، ضمن اینکه بر اساس وظیفه ای که به عهده وزارت مسکن و شهرسازی نهاده شده این وزارتخانه باید زمینهای جایگزین در اختیار مالکان شهرک زیتون در پارک ملی سرخه حصار قرار دهد.

فراهانی با بیان اینکه اعضای اصلی و مالکان قدیمی در مناطق مورد مناقشه 300 نفر بودند که آنها هم بدون مجوز قانونی اقدام به فروش زمین و تغییر کاربری مناطق کرده اند، اضافه کرد: اکنون انبوهی از مدعیان مالکیت زمین در این منطقه وجود دارند که با ادعای در اختیار داشتن سند تعدادشان به چهار هزار نفر رسیده است.

این کارشناس و مسئول پارک سرخه حصار با تاکید بر نقش اداره محیط زیست در حفاظت از مناطق طبیعی و حیات وحش گفت: چون پارک ملی در حریم شهر تهران واقع است، ما تنها مسئولیتمان در حوزه جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و ملی و گونه های جانوری پارک است.

محمد باقر صدوق معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز با تاکید بر رای دیوان عدالت اداری مبنی بر واگذاری مالکیت مراتع و جنگلهای سرخه حصار به مالکان آن گفت: مالکان این مناطق حق ساختمان سازی و تغییر کاربری زمینهای خود را ندارند و شهرداری تهران (منطقه 13) موظف است با متخلفان برخورد کند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست اضافه کرد: ما همکاری خود را با شهرداری انجام می دهیم اما چون این اقدامات در حریم شهر تهران در حال انجام است شهرداری باید در برابر آن واکنش نشان داده و جلوی کار را بگیرد.

دو سال پیش با رای دیوان عدالت اداری هر گونه ساخت و ساز توسط مالکان شهرک زیتون در پارک ملی سرخه حصار به عنوان ریه تنفسی شهر تهران ممنوع اعلام شد. بعد از صدور رای، ذینفعان که منافع خود را در خطر می دیدند به اداره کل محیط زیست استان تهران حمله کرده و محمد باقر صدوق، مدیر وقت این اداره را مورد ضرب و شتم قرار دادند. با این وجود تا زمانی که مدیر سابق اداره محیط زیست استان تهران در آن منطقه حضور داشت هیچ ساخت و سازی صورت نگرفت.

پارک سرخه حصار در سال 1359 به عنوان پارک ملی در فهرست سازمان محیط زیست کشور انتخاب شد. با این وجود حدود 25 سال پیش، بخشی از زمینهای پارک ملی سرخه حصار توسط وزارت کشاورزی در آن دوران به کارمندان این وزارتخانه واگذار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها