مغز انسان در رایانه بازسازی می‌شود

نوروساینتیستهای ( عصب شناسان) بین المللی اعلام کردند که در سال 2030 اولین بازسازی فعالیتهای مغز انسان بر روی رایانه آماده خواهد شد.
کد خبر: ۳۲۳۷۸۵

این محققان که در کنفرانس تکامل مغز (The Brain Revolution) به مناسبت صد و یکمین سالگرد تولد "ریتا لوی مونتالچینی" برنده جایزه نوبل پزشکی 1989 در رم شرکت کرده بودند اظهار داشتند: "اگر بتوانیم فعالیت مغز انسان را شبیه سازی کنیم می توانیم آن چیزی را که در زمان بیماری مغز رخ می دهد نیز شبیه سازی کنیم."

این پروژه که از یکی از قویترین ابررایانه های دنیا برای بازتولید عملکرد مغز انسان استفاده می کند، تازه ترین مرز علم به شمار می رود.

اولین گام این پروژه بین المللی که "مغز آبی" (Blue Brain) نام دارد سازماندهی کورتکس مغز در یکسری ستون است. این ستونها در حقیقت قطعات کوچکی هستند که 100 هزار سلولی را که از طریق میلیاردها اتصالات سیناپسی با هم در تماس هستند شبیه سازی می کنند.

این محققان در این خصوص افزودند: "در این اتصالات راز خلاقیت و توانایی سازگاری مخفی می شود. در حال حاضر ما به دنبال بازسازی این ستونهای کورتکسی بر روی رایانه هستیم."

در حقیقت این عملیاتی است که برای آن محققان از ابررایانه Blue Gene محصول IBM استفاده می کنند. پیش از این با کمک این ابررایانه نقشه DNA انسان به دست آمده بود.

به گزارش آنسا، این دانشمندان توضیح دادند: "ستون کورتکسی می تواند به عنوان نوعی کد جهانی مغز بررسی شود. با تقسیم دوتایی قطعات کورتکس می توان رفتار 100 هزار سلول را شبیه سازی کرد. این سلولها از طریق 10 میلیارد سیناپس و چهار کیلومتر رشته به یکدیگر متصل می شوند. در مدت سه سال ما اولین مدل کامل از مغز موش را به دست می آوریم و سپس به شبیه سازی مغز اسب، گربه و میمون می پردازیم و در پایان یعنی در سال 2030 مغز انسان را در رایانه بازسازی می کنیم."

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها