نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌‌وگو با یک روزنامه فرانسوی در اظهاراتی اعلام کرد که امنیت برنامه هسته‌ای کشورش برای جامعه بین‌الملل محرز است.
کد خبر: ۳۲۳۲۲۸

«یوسف رضا گیلانی» در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی «فیگارو» درباره انتظارات خود از فرانسه اعلام کرد: «من چند روز پیش در واشنگتن با «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کردم و امیدوار بودم که پیش از سفر وی به پاکستان در اواخر ژوئیه آینده با وی دیداری داشته باشم.

ما هر دو خواستار بهبود و تقویت روابط دوجانبه فرانسه و پاکستان هستیم. پاریس و اسلام‌آباد پیش از این همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه دفاعی داشته‌اند و هم‌اکنون زمان آن است که تبادلات اقتصادی خود با فرانسه و اتحادیه اروپا را توسعه دهیم. ما خواستار تجارت بیشتر و کمک کمتر و دستیابی به بازارهای اروپا هستیم.»

وی درباره نشست امنیت هسته‌ای اخیر واشنگتن افزود: «من در نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن در کنار رؤسای جمهور و نخست‌وزیران بیش از 47 کشور شرکت کردم و مذاکرات با شمار زیادی از کشورها در زمینه همکاری هسته‌ای در جریان است و مطمئنا در پاریس نیز در این باره گفت‌وگو خواهیم کرد. پاکستان دستخوش یک بحران انرژی بسیار حاد است. ما واقعا به تأسیسات هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز نیازمندیم و وجود چنین تأسیساتی برای تولید انرژی مورد نیاز در مصارف خانگی، اساسی و حیاتی است.»

نخست‌وزیر پاکستان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان موفقیت پاکستان در بهبود وجهه تخریب‌شده خود در صحنه بین‌الملل که ناشی از اتهامات مربوط در خصوص گسترش سلاح‌های هسته‌ای در این کشور است، تصریح کرد: «پاکستان در امر بهبود وجهه تخریب‌شده خود در صحنه بین‌الملل بسیار موفق بوده است. امنیت و ایمنی برنامه هسته‌ای ما امروز برای جامعه بین‌الملل محرز شده است و حتی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا رسما اعلام کرد که برنامه هسته‌ای پاکستان در مسیر خوبی قرار دارد.»

وی همچنین درباره نقش پاکستان در حل و فصل مشکلات و درگیری‌های موجود در افغانستان گفت: «پاکستان یکی از عناصر اصلی در حل درگیری‌ها و مناقشات افغانستان است. ما نقاط مشترک بسیاری در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی با افغانستان داریم و پاکستان می‌تواند در برقراری ثبات در افغانستان نقش مرکزی و اساسی را ایفا کند. برقراری ثبات در افغانستان از جمله علایق پاکستان است. حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان ما را از استراتژی خود در خصوص مصالحه و سازش با طالبان و دیگر شورشیان مطلع کرده است. ما باید با هم‌اندیشی آمریکا این استراتژی را بررسی کنیم چرا که هر چه باشد ما با راه‌حلی که «تولید افغانستان» باشد موافقیم و معتقدیم که این خود افغانستان است که باید درباره روش برقراری ثبات در این کشور تصمیم‌گیری کند.»

گیلانی افزود: «ما نمی‌خواهیم خود را در امور مربوط به افغانستان دخالت دهیم، همانطور که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور نیز دخالتی نکردیم؛ اما قاطعانه مصمم هستیم که به این کشور کمک کنیم.»

نخست‌وزیر پاکستان در ادامه در خصوص اتهامات موجود مبنی بر عدم اقدام مؤثر کشورش برای مبارزه با طالبان تأکید کرد: «من با این اتهامات موافق نیستم. ما عملیات‌هایی را در دره سوات، منطقه ملکاند، وزیرستان جنوبی و سایر مناطق قبایلی پاکستان انجام دادیم و در این راستا موفقیت‌های بسیاری را نیز به ثبت رساندیم و به عملیات‌های خود ادامه خواهیم داد که البته این عملیات‌ها به آوارگی بی‌سابقه ساکنان این مناطق منجر شد اما در نهایت موفق شدیم حدود دو و نیم میلیون نفر از آوارگان را به خانه و کاشانه خود بازگردانیم. من فکر می‌کنم که این در تاریخ بشریت بی‌نظیر است و مطمئن هستم که جامعه بین‌الملل به فداکاری‌ها و موفقیت‌های پاکستان در شمال غرب این کشور واقف است. پاکستان بهای سنگینی را در امر مبارزه با تروریسم پرداخته است و در این راستا هزاران کشته داده است. پیامدهای مبارزه با تروریسم تمام سطوح جامعه پاکستان را تحت تأثیر قرار داده است که از میان آنها می‌توان به نظامیان شجاعی که در جریان این درگیری‌ها جان خود را از دست دادند، جامعه مدنی، شهروندان معمولی، مردان و زنان سیاسی و سایرین اشاره کرد. چنانچه ما تلفات نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نیروهای آمریکایی در افغانستان را با تلفات پاکستان مقایسه کنیم، در خواهیم یافت که پاکستان در این راستا بطور چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای قربانی داشته است.»

وی در ادامه درباره منافع مشترک آمریکا و پاکستان در منطقه مدعی شد: «آمریکا و پاکستان هدف مشترکی را در منطقه دنبال می‌کنند و آن مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم است و بخاطر همین هدف مشترک است که ما تمایل به همکاری با آمریکا داریم چرا که نمی‌خواهیم در این مبارزه بازنده باشیم.»

گیلانی تصریح کرد: «در خصوص آنچه به طالبان مربوط می‌شود باید بگویم که تروریست تروریست است و ما چیزی تحت عنوان طالبان خوب و طالبان بد نداریم. تروریست‌ها به هیچ دین و آئین و مرزی احترام نمی‌گذارند و مراعات و ملاحظه هیچ‌کس را نمی‌کنند. ما با هرگونه تروریسم مخالف هستیم و بر خلاف آنچه که گفته می‌شود، دستگیری ملا برادر رهبر طالبان در فوریه گذشته در کراچی هیچگونه تغییری در سیاست پاکستان ایجاد نکرده چرا که ما پیش از این نیز شماری از رهبران بلندپایه طالبان را دستگیر کرده‌ایم.»

نخست‌وزیر پاکستان قرار بود در چارچوب سفری رسمی به پاریس سفر کند و پس از آن به‌منظور شرکت در نشست اتحادیه اروپا و پاکستان عازم بروکسل شود و سپس به مادرید برود، اما پرواز وی به فرانسه به سبب گرد و غبار شدید ناشی از فعالیت آتشفشان ایسلند لغو شد و وی نتوانست به این کشور سفر کند./فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها