سرانجام پس از حرف و حدیث‌های فراوان، صحن علنی مجلس در یکی از آخرین مصوبات خود در قالب لایحه بودجه 89 واردات انواع خودروهای سواری و باری با سوخت گازوئیل در سال آینده را آزاد کرد. به گزارش خبرنگارما، پیش از این و زمانی که کمیسیون تلفیق، واردات خودروهای دیزلی را تصویب کرده بود، بسیاری تصویب نهایی آن در صحن علنی را باور نداشتند، چون معتقد بودند موانع متعددی در اجرای عملی این مصوبه وجود خواهد داشت که مهم‌ترین آن سوخت این خودروهاست؛ چرا که گازوئیل مصرفی این خودروها با گازوئیلی که در کشور تولید و مصرف می‌شود و از کیفیت نازلی برخوردار است، بسیار تفاوت دارد. در واقع برخلاف تصور عامه که خودروهای گازوئیل سوز را تنها در کامیون‌های قدیمی و فرسوده یا بنزهای از رده خارج گازوئیلی که دود، بو و آلودگی بسیار بیشتری از خودروهای بنزینی تولید کرده، می‌بینند و نگاه مثبتی نسبت به آن ندارند، خودروهای دیزلی جدید از انواع تکامل یافته سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند که در مقایسه با بنزین از قیمت کمتر، آلودگی پایین‌تر و درجه احتراق و کیفیت بالاتری برخوردارند. لذا اکنون اکثر خودروهای مدرن و گرانقیمت دنیا و برندهای معروف به سوی تولید خودروهای دیزلی متمایل شده و تولید و مصرف این خودروها در دنیا افزایش قابل توجهی یافته است و مصوبه دیروز مجلس از این دریچه یک گام مهم به جلو است. اما باید پرسید مجلس و دولت برای واردات یا تولید گازوئیل بهبود یافته این خودروها چه خواهند کرد و با این وجود آیا فعلا استفاده از این خودروها در کشور اصولا امکانپذیر است؟
کد خبر: ۳۱۷۶۷۶

ابهام تعرفه

از سوی دیگر در مصوبه مجلس به روشنی از مقدار عوارض خودروهای دیزلی سخنی به میان نیامده است و صرفا عوارض واردات خودرو و به طور کلی و متوسط برای همه خودروها 70 درصد تعیین شده است. البته این رقم نسبت به رقم سال‌جاری 20 درصد کاهش یافته است اما مشخص نیست رقم دقیق تعرفه واردات خودروی دیزلی در این سبد تعرفه چقدر است و آیا پایین‌تر از تعرفه واردات خودروهای بنزینی قرار خواهد گرفت یا خیر، چرا که در نظر گرفتن تعرفه پایین‌تر برای خودروهای گازوئیلی در مقایسه با خودروهای بنزینی می‌تواند کمک قابل توجهی به اقبال افکار عمومی به مصرف این خودروها بکند. لذا به نظر می‌رسد دولت پس از این مصوبه مجلس باید درباره شرایط واردات خودروهای دیزلی به عنوان یک خودروی سبز و حافظ محیط زیست و به‌صرفه از نظر اقتصادی اطلاع‌رسانی کند تا این گونه خودروها که واردات آن به کشور تاکنون ممنوع بوده بتواند بازار مناسبی در کشور به خود اختصاص دهد. در واقع فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با نسل جدید خودروهای گازوئیل سوز و رفع انگاره‌های نامناسب قبلی از خودروهای قدیمی و فرسوده گازوئیلی برای جا افتادن فروش و استفاده از این خودروها در بازار خودروی کشور اصلی ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده، نمایندگان مجلس مقرر کردند وجوه واریزی به صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و غیردولتی پرداخت شود.

مجلس با تعیین نحوه اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی تاکید کرد: تا زمان تصویب اساسنامه صندوق توسعه ملی، وجوه واریزی به این صندوق به یک حساب غیرقابل برداشت به نام صندوق توسعه ملی به بخش‌های خصوصی، عمومی و تعاونی و عمومی غیردولتی پرداخت شود.دولت موظف به ارائه اساسنامه این صندوق تا پایان فروردین ماه به مجلس شده است.همچنین با مصوبه دیگر مجلس، وزرای عضو کمیسیون قانون مقررات صادرات و واردات موظف شدند در تعیین حقوق ورودی اقلام وارداتی به کشور، حمایت از تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهند تا زمینه بهبود و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی فراهم شود و ورود اقلام قاچاق به کشور کاهش یابد.

یارانه 600 میلیارد ریالی برای بلیت مترو

همچنین مجلس تصویب کرد تا در سال آینده مبلغ 600 میلیارد ریال یارانه برای بلیت مترو در سال آینده توسط دولت پرداخت شود.

پایان بررسی لایحه بودجه

بررسی لایحه بودجه 347 هزار میلیارد تومانی سال آینده روز گذشته در صحن علنی مجلس به پایان رسید و برای تایید نهایی به شورای نگهبان می‌رود.

دولت و مجلس برای حقوق کارکنان دولت کاری نکردند

پس از پایان بررسی لایحه علیرضا محجوب، نماینده تهران و رئیس فراکسیون کارگری مجلس با انتقاد از مصوبه مجلس درباره بودجه گفته است: متاسفانه نه دولت و نه مجلس یک ریال به حقوق کارمندان اضافه نکرده‌اند و این در حالی است که دولت می‌داند باید برابر با نرخ تورم و شاخص زندگی، حقوق کارکنان را افزایش دهد اما متاسفانه در لایحه بودجه 89 به این موضوع پرداخته نشد.

مینیاتور با تاخیر وارد بازار می‌شود

از سوی دیگر اعلام شد خودروی مینیاتورکه از آن به عنوان خودروی ملی دیگر یاد می شود با مقداری تاخیر وارد بازار می‌شود. مدت این تاخیر اعلام نشده است. محمدرضا روشنی مقدم مدیرعامل مگاموتور در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تاخیر ایجاد شده در تحویل خودرو مینیاتور افزود: به دلیل حساسیت پروژه با دقت نظر در حال پیگیری بوده و تصمیم گرفته شد که این محصول با مقداری تاخیر وارد بازار شود. وی افزود: با این حال در سال جاری تعداد معدودی از این خودرو تولید شده و از ابتدای سال آینده (1389) تولید انبوه آن آغاز خواهد شد. اوبه ایسنا در بیان آماری از تولید خودرو تندر 90 در سال جاری گفت: تاکنون مجموعا حدود 110 هزار دستگاه خودرو تندر90 تولید و حدود 9 هزار و 300 دستگاه از آن نیز صادر شده است. روشنی‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر مجموعا 55 سازنده داخلی برخی از قطعات تندر 90 را تولید می‌کنند که 439 قطعه این خودرو در حد 60 درصد داخلی‌سازی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها