بهبود گازوئیل تولیدی کشور 5 سال زمان می برد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این‌که سهمیه‌بندی گازوئیل نخواهیم داشت، از رفع مشکل واردات خودروهای دیزلی سبک طی 5 سال آینده خبر داد. سید‌نورالدین شهنازی‌زاده در گفتگو با فارس اظهار کرد: گازوئیل تولیدی کشور که روزانه بالغ بر 78 میلیون لیتر برآورد می‌شود، از نظر مشخصات کیفی مطابق با استاندارد ایران و مورد استفاده خودروهای دیزلی کشور است.
کد خبر: ۳۱۵۹۰۱

وی ادامه داد: در صورتی که سیاستی مبنی بر کاهش آلاینده‌های داخلی یا تجهیز ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری به خودروهای سبک دیزلی اتخاذ و در دستورکار قرار گیرد ملزم به ارتقای کیفی گازوئیل تولیدی و کاهش حداکثری میزان گوگرد موجود در آن خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که واحدهای پالایشگاه‌های بهینه‌سازی شده از ابتدای سال آینده تا سال 93 متناسب با پیشرفت به ترتیب در مدار تولید قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: تا زمان تولید گازوئیل با کیفیت مطلوب متناسب با استاندارد روز در تعامل با مسوولان خودروساز یا تجهیز‌کنندگان ناوگان حمل‌ونقلی کشور، مقرر شده است اولویت در واردات خودروهای دیزلی را به خودروهای عمومی تخصیص داده و سیاست‌های وارداتی و تولیدی را فازبندی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقلی کشور به خودروهای سبک گازوئیل‌سوز دیزلی را طی مراحل مختلف و بتدریج اجرایی کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کمیسیون تلفیق بودجه 89 در مجلس، واردات خودروهای سواری دیزلی را از ابتدای سال آینده مجاز اعلام کرده است، اما به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات مدیرعامل شرکت حمل، پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حتی در صورت تصویب جواز ورود خودروهای سواری دیزلی در صحن علنی به دلیل زمانبر بودن بهینه‌سازی پالایشگاه و عدم دسترسی به گازوئیل مطلوب، واردات خودروهای دیزلی عملا بی‌معنا خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها