ابراز نگرانی انگلستان از کاهش سطح روابط با ایران

بروجردی به نامه سفیر انگلیس در تهران پاسخ می دهد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این هفته پاسخ نامه «سایمون گس» در خصوص عدم کاهش روابط دولت ایران با انلگیس را ارائه می کند.
کد خبر: ۳۱۲۰۳۲

به گزارش فارس ، هفته گذشته ، سایمون گس سفیر انگلیس در تهران در نامه‌ای به علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که کاهش روابط ایران با دولت انگلیس اسفبار خواهد بود.

وی که پیش از این در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها قویا دخالت کشورش در امور داخلی ایران را رد کرده و دیدار خود با فعالان سیاسی و دانشجویان کشورمان را امری عادی خوانده بود ، طی نامه‌ای رسمی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین دیدگاه تاکید کرده و متذکر شده بود چنین مواردی نباید موجب کاهش روابط دو کشور شود.

نامه سفیر انگلیس در تهران به بروجردی در واکنش به طرح شماری از نمایندگان ملت در کاهش یا قطع کامل روابط دولت ایران با انگلیس بود.

در پی مشخص شدن نقش انگلیسی‌ها به ویژه شبکه بی بی سی فارسی در اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، طرح مذکور هم اکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دست بررسی کارشناسی است.

خبرنگار پارلمانی فارس کسب اطلاع کرده است علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قصد دارد تا در روزهای آینده به صورت رسمی و مکتوب پاسخ نامه سایمون گس سفیر انگلیس در تهران را به وی ارائه کند.

متن نامه سایمون گس سفیر انگلیس در تهران به علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بدین شرح است:

جناب آقای علاء الدین بروجردی
ریاست محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
عالیجناب

این نامه سرگشاده را در ارتباط با درخواست‌هایی که اخیرا توسط چندین نماینده محترم مجلس شورای اسلامی از جمله جنابعالی و دیگر اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای کاهش سطح روابط با بریتانیا مطرح شده است برای شما ارسال می‌کنم. چنین اقدامی تاسف آور خواهد بود: این اقدام به نفع هیچ یک از طرفین نخواهد بود.

مایلم به توجیه ذکر شده برای این اقدام - یعنی اینکه بریتانیا و سفارت آن در امور داخلی ایران دخالت می‌کنند - اشاره کنم. همانگونه که قبلا خاطرنشان کرده‌ام، این اتهامات کاملا غیرواقعی می‌باشد.

شنیدن مجدد این اتهامات باعث تاسف است. این سفارت و اعضاء و کارمندان آن نقشی در هیچ فعالیتی جهت تضعیف جمهوری اسلامی ایران نداشته‌اند.

کنوانسیون وین به طور صریح این مسئله را به رسمیت می‌شناسد که فعالیت و کار یک هیئت نمایندگی شامل «کسب اطلاعات از طریق کلیه راه‌های قانونی در مورد شرایط و رویدادهای کشور پذیرنده و گزارش در مورد آنها به دولت کشور فرستنده می‌باشد.»

اتهامات غیرواقعی و نامعقول که در بعضی از روزنامه‌ها گزارش شده است، به عنوان مثال اینکه کارمندان سفارت بریتانیا با اسکناس‌های پوند تظاهرکنندگان را تطمیع می‌کردند، صرفا بی معنی است.

اگرچه بریتانیا در صورت مشاهده شواهد دال بر عدم رعایت شرایط توافقنامه‌های بین‌المللی در مورد حقوق بشر - که ایران یکی از طرف‌های آنها می‌باشد - کماکان اظهارنظر خواهد کرد. این مسئله نه تنها در مورد ایران بلکه در مورد دیگر کشورها نیز صدق می‌کند.

ایران اغلب در مورد آنچه به عنوان مسائل مربوط به حقوق بشر در دیگر کشورها تلقی می‌کند، اظهارنظر کرده است.

البته در صورت تمایل جنابعالی مسرور خواهم شد در مورد این اصول با شما یا اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیشتر گفتگو کنم و از نقطه نظراتتان مطلع شوم.

با تقدیم احترامات فائقه
سایمون گس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها