اتفاق روز

تقدیر از برگزیدگان جشنواره خوارزمی

پونه شیرازی: روز گذشته بیست و سومین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با معرفی 22 طرح برگزیده داخلی و 7 طرح برگزیده از محققان ایرانی و خارجی مقیم سایر کشورها در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد. البته در مراسم امسال برخلاف سال‌های گذشته به جای شخص رئیس‌جمهور، معاون اول و معاون علمی و فناوری وی و وزرای علوم و دفاع حضور داشتند. در مراسم امسال نیز برگزیدگان در 5 شاخه پژوهش‌های بنیادی، ‌کاربردی، توسعه‌ای، نوآوری و اختراع معرفی و تقدیر شدند. در این دوره از جشنواره تعداد 22 طرح داخلی در رشته‌های شیمی، علوم پایه، علوم پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، مکانیک، فناوری نانو، صنایع و مدیریت فناوری، هنر و معماری، برق و کامپیوتر، هوافضا و طرح‌های ویژه برگزیده شدند. تعداد طرح‌های ارائه شده از سوی محققان خارجی 144 طرح بود و ایرانیان مقیم خارج کشور نیز 22 طرح را از 44 کشور جهان ارسال کرده بودند که طرح‌های برگزیده محققان خارج کشور از کشورهای کانادا، ژاپن، چین و چین‌تایپه (تایوان) بود.
کد خبر: ۳۱۱۶۳۵

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جشنواره به نکته بسیار خوبی اشاره کرد، و آن این بود که رضایت و توقف در وضعیت علمی فعلی می‌تواند آفتی خطرناک در روند رشد و توسعه علمی کشور باشد. چرا که رشد و توسعه علمی در جهان امروز، بی‌وقفه و با ضریب تصاعد هندسی پیش می‌رود و بر این اساس وی تاکید می‌کند که چه بسا سرگرم کردن جامعه علمی ما به مسائل واهی سیاسی در جهت ایجاد فاصله میان حرکت رشدیابنده علمی کشورمان با دیگرانی است که ایران مقتدر و توانا در علم و فناوری جهانی را بر نمی‌تابند.

استقبال جوانان و پژوهشگران از این جشنواره رویداد مبارکی است؛ چرا که این رخداد علمی از جمله راهکارهای مناسب برای کشف استعدادها و زمینه‌سازی جهت رشد و شکوفایی آنها و نیز حمایت و تشویق بهترین‌ها در رشته‌های مختلف علمی است. جشنواره خوارزمی نیز در زمره جشنواره‌های موفق و ماندگاری است که باید با برنامه‌ریزی‌ و هدف‌گذاری بهتر، همه ساله بر نتایج موثر آن افزوده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها