برای اولین بار در خاورمیانه صورت گرفت:

ریخته گری بزرگترین رینگ کوره کارخانه های سیمان کشور

همزمان با ایام دهه مبارک فجر به همت کارشناسان توانمند داخلی برگ زرینی بر تارک صنعت فولا کشور نقش بست و برای اولین بار در خاورمیانه ریخته گری بزرگترین رینگ کوره کارخانه های سیمان کشور (سیمان آبیک) در بخش فولاد سازی ذوب آهن اصفهان با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۳۱۱۲۸۰

اردشیر افضلی ، مدیربخش فولاد سازی ذوب آهن اصفهان به خبرنگار ما  در اصفهان گفت: رینگ بزرگ کارخانه سیمان آبیک با ابعاد نهایی 1213 میلیمتر و قطر خارجی 7375 میلیمتر با 18 عدد دندانه داخلی و وزن 390 تن مذاب توسط شرکت مهندسی ساخت صنایع فولاد سایا طراحی شد و به همت کارشناسان ذوب آهن اصفهان ذوب مورد نیاز تهیه و عملیات ریخته گری با موفقیت انجام گرفت.

وی گفت : تولید و ساخت قطعات سنگین و فوق سنگین در راستای خودکفایی کشور و خودباوری کارشناسان داخلی از سال 1373 در ذوب آهن اصفهان آغاز شد و تولید رینگ کارخانه های سیمان کرمان ، مازندران و... باعث خودباوری هر چه بیشتر کارشناسان و متخصصین داخلی شد و این توانمندی ها باعث گردید که ایران در زمره 5 کشور تولید کننده قطعات فوق سنگین جهان قرار گیرد.

افضلی ، نقش ذوب آهن اصفهان در روند تولید این گونه قطعات و نوآوری های جدید صنعتی را بسیار مهم دانست و گفت:با استفاده از امکانات و توانمندی های منحصر به فرد واحد فولادسازی ذوب آهن اصفهان و توانمندی و تجربه و حمایت ارزشمند کارشناسان و متخصصین این شرکت، تاکنون اقدامات مهم و موثری در تولید قطعات سنگین  و فوق سنگین صورت گرفته است.

محسن کهندل ، مدیرعامل شرکت سایا نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تکنولوژی تولید این قطعه از سال 1387 در شرکت سایا شروع و پس از شبیه سازی توسط نرم افزارهای ریخته گری فعالیت های اجرایی آن از اوایل سال 1388 با نظارت مرکز پژوهش متالوژی رازی آغاز شد.

وی افزود: این قطعه در داخل کشور علاوه بر صرفه جویی ارزی قابل توجه ، با ارائه توانمندی مهندسی ساخت و تولید ، جمهوری اسلامی ایران را در ردیف 5 کشور صاحب تکنولوژی جهان (آلمان ، فرانسه ، دانمارک ، آمریکا ، ایتالیا) در تولید اینگونه قطعات قرار می دهد.

مدیرعامل شرکت سایا کل هزینه تولید این قطعه را یک میلیون دلار معادل 10 میلیارد ریال و وزن خالص رینگ مذکور را 115 تن عنوان کرد و گفت: با ساخت این قطعه فوق سنگین در داخل کشور ، حدود 50 درصد معادل مشابه خارجی و یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی حاصل می شود.

کهندل ، زمان طراحی و ساخت قطعه مذکور را15 ماه(طراحی و تکنولوژی و مهندسی 3 ماه ، فرآیند مدل سازی و قالب گیری ذوب 6 ماه ، عملیات حرارتی و آماده سازی و ماشین کاری حدود 6 ماه) ذکر کرد.‌

تولید تیرآهن H18 سری IPB و  IPBC در ذوب آهن اصفهان

همزمان با دهه مبارک فجر پیروزی انقلاب اسلامی ،‌ تلاشگران ذوب آهن موفق شدند در راستای خود کفایی  برای اولین بار درکشور ودر سطح خاور میانه ، تیرآهن بال پهن سایز 180 (IPBC180  , IPB180)‌ را تولید کنند. 

بابایی ، مدیرعامل سابق ذوب آهن اصفهان در این باره گفت: بدنبال موفقیت های قبلی این شرکت در تولید پروفیل های جدید از جمله ( تولید H16 و میلگرد 60 و 80 ، مارک 70CR2 ، ناودانی 16 بال شیبدار مطابق استاندارد ملی) ، ‌ تولید تیرآهن بال پهن سایز 180 نیز در دستور کار قرار گرفت و پس از مطالعات اولیه ، طراحی آن توسط پرسنل طراحی مهندسی نورد با جدیت دنبال و در 14 بهمن ماه در کارگاه نورد 650 ذوب آهن اصفهان به صورت آزمایشی با موفقیت تولید شد.

وی افزود: تیرآهن بال پهن سایز 180 کاربرد صنعتی دارد و تا کنون از کشورهای خارجی نظیر ایتالیا ، آلمان ، لهستان ، کره جنوبی و... خریداری می شد و با تولید انبوه آن توسط ذوب آهن اصفهان از خروج ارز جلوگیری شده و گام مهمی در راستای خودکفایی صنعت فولاد کشور برداشته می شود. 

وی با اشاره به روند طراحی و تولید این محصول جدید صنعتی توسط کارشناسان و متخصصین ذوب آهن اصفهان  گفت: با توجه به تولید موفقیت آمیز تیرآهن بال پهن H16 و ارائه به بازار و در جهت تولید سایر سایزهای این تیپ پروفیل ، تولید سایز بعدی این پروفیل یعنی تیرآهن H18 مطرح و به منظور ایجاد آمادگی های مورد نیاز و انجام مراحل طراحی و تولید آزمایشی در دستور کار قرار گرفت که  وزن واحد طول (وزن یک متر) تیرآهن H18 سری IPB ،  51/2 کیلوگرم و وزن واحد طول تیرآهن H18 سری IPBC، 35/5 کیلوگرم است.

وی اضافه کرد: تمامی مراحل اجرایی طراحی وتولید تیرآهن H18 منطبق با استاندرادهای بین المللی وهمسو با نیازهای سیستم مدیریت کیفیت ISO9001-2008 و بر اساس برنامه زمان بندی انجام شد.

بابایی گفت : مرحله طراحی کالیبراسیون این پروفیل که یکی از مهمترین مراحل این پروژه است توسط تیم طراحی به مدت 4 ماه انجام پذیرفت و  قبل از تهیه نقشه های اجرایی تمامی مراحل طراحی کالیبراسیون توسط نرم افزارهای مدرن و مطابق با مبانی اجزاء محدود شبیه سازی و عبور فلز از کلیه قفسه های نوردی در نرم افزار فوق شبیه سازی و کنترل و تغییرات مورد نیاز قبل از انجام تولید آزمایشی در کارگاه در محیط مجازی نرم افزار مورد بررسی و کنترل قرار گرفت.

وی افزود :ذوب آهن اصفهان قادر است سالیانه صد هزار تن تیر آهن بال پهن  سایز 180 را جهت مصرف داخلی و صادرات در سبد محصولات خود به بازار عرضه کند.

اسدپور - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها