حمید بقایی:

برج جهان‌نما بزودی تعدیل می‌شود

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی پایان یافتن مهلت تعدیل برج جهان‌نما در اصفهان، گفت: مطمئن باشید، برج جهان‌نما به‌زودی تعدیل می‌شود.
کد خبر: ۳۱۱۰۲۶

 حمید بقایی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان یک هفته پیش را زمان آغاز تعدیل برج جهان‌نما اعلام کرده بود، اما این تعدیل هنوز آغاز نشده است، بیان کرد: مطمئن باشید، در چند روز آینده، تخریب برج جهان‌نما آغاز می‌شود و این امر، موضوعی نیست که ما از آن بگذریم.

وی ادامه داد: تفاوت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بقیه ارگان‌ها و دستگاه‌ها این است که موضوعی را که نتواند آن را انجام دهد، اعلام نمی‌کند. بنابراین وقتی می‌گوییم، تعدیل جهان‌نما انجام می‌شود، مطمئن باشید که آن را انجام می‌دهیم.

برنامه‌ای برای بنزین سفر نداریم

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره اختصاص سهمیه بنزین سفر در تعطیلات نوروزی نیز گفت: اکنون برنامه‌ای برای اختصاص دادن سهمیه بنزین نوروزی نداریم.

وی با بیان این‌که طریقه مصرف و صرفه‌جویی بنزین در میان مردم به چارچوبی درست و سیستماتیک رسیده است، اظهار کرد: فضا طوری نیست که بخواهیم بنزین اختصاص دهیم. ممکن است، بعدها تصمیم‌هایی گرفته شوند، اما فعلا چنین برنامه‌ای نداریم.

بقایی درباره تغییر در مدیریت موزه ملی ایران و حرکت به سوی هیأت امنایی کردن موزه‌های کشور برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موزه‌ها به‌دنبال تغییرات مدیریتی، گفت: مدیریت موزه ملی آن‌چه را که می‌خواستیم اجرا نکرد. من بارها تأکید کرده‌ام، موزه ملی، موزه باستان‌شناسی نیست، بلکه موزه ملی، محل نگهداری اشیای فرهنگی، تاریخی، باستان‌شناسی، نسخ خطی، تابلوهای نقاشی، مردم‌شناسی و همه آثار و اشیای فرهنگی و تاریخی در همه حوزه‌هاست. بنابراین نباید موزه ملی را فقط در باستان‌شناسی منحصر کرد.

وی با بیان این‌که موزه ملی باید شامل زیرموزه‌های فراوانی باشد، ادامه داد: تک‌تک بخش‌ها و مجموعه‌های فرهنگی باید الزاما مدیریتی متخصص و مرتبط داشته باشند؛ اما ضرورتی ندارد، مدیریت کلی موزه ملی، تخصص یا تحصیلات مرتبط با آ‌ن را داشته باشد.

او با بیان این‌که آزاده اردکانی رئیس موزه ملی ایران از تمام زوایا و مجموعه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطلع و با آنها آشناست، گفت: او پنج‌سال است که در سازمان میراث فرهنگی مشغول فعالیت است و در موضوع‌های کاملا فرهنگی فعالیت کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که از برخی مصاحبه‌ها مبنی بر این‌که مدیر موزه ملی باید تخصص مرتبط داشته باشد، تعجب می‌کنم، بیان کرد: از نظر من، مدیر موزه ملی باید کسی باشد که دانش مدیریتی داشته باشد.

وی با بیان این‌که موزه ملی باید به مجموعه‌ای کامل از فرهنگ و تاریخ ایران تبدیل شود، اظهار کرد: ممکن است، در شرایط کنونی، فضای مناسب برای این تغییر و تحولات وجود نداشته باشد؛ اما من معتقدم، بسیاری از موزه‌ها باید زیرمجموعه موزه ملی قرار گیرند و حتی موزه ملی در استان‌های دیگر شعبه بزند.

بقایی درباره تشکیل هیأت امنا برای موزه ملی نیز گفت: ما معتقدیم، موزه ملی باید شورای راهبردی شامل اعضایی متخصص در حوزه‌های مختلف داشته باشد تا از نظر راهبرد و اجرا در مسیر درست قرار گیرد.

وی با بیان این‌که موزه ملی بیش‌ترین تعاملات را با کشورهای خارجی در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی دارد، تأکید کرد: من در دوره خودم تلاش می‌کنم، موزه ملی درست و حسابی داشته باشیم.

او با اعتقاد به این‌که هیأت امنا در پی‌گیری امور و برگزاری جلسات مستمر، جدیت لازم را ندارد، اضافه کرد: شورای راهبردی موزه ملی مانند هیأت مدیره آن عمل خواهد کرد و قابلیت برگزاری جلسات هفتگی و پی‌گیری مداوم امور آن را دارد.

آیین‌نامه اجرایی ماده 5 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با آخرین اصلاحات مصوب سال 1383، ترکیب اعضای هیأت امنای موزه ملی ایران را به این ترتیب مشخص کرده است: رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس هیأت امنا، رئیس سازمان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رئیس کل موزه ملی ایران (دبیر هیأت امنا)، شهردار تهران، شش نفر از شخصیت‌های علمی فرهنگی به پیشنهاد رئیس سازمان و با حکم رئیس‌جمهور، چهار نفر از صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی به پیشنهاد رئیس سازمان و با حکم رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها