معاون وزیر نفت از مذاکرات نهایی با 5 شرکت آسیایی و اروپایی برای سرمایه‌گذاری در 5 میدان بزرگ نفت و گاز ایران به ارزش حدود 30 میلیارد دلار خبر داد و اعلام کرد شرکت ملی نفت بر روی منابع داخلی برای سرمایه‌گذاری حساب باز نکرده است.
کد خبر: ۳۱۰۶۴۴

سیف الله جشن ساز در گفتگو با مهر از نهایی شدن مذاکرات با 5 شرکت اروپایی و آسیایی برای نهایی کردن قرارداد توسعه 5 میدان نفت و گاز ایران خبر داد و گفت: به طور تقریبی ارزش این پنج قرارداد بزرگ توسعه میادین نفت و گاز حدود 30 میلیارد دلار برآورد می شود.

خارجیها در صف سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بر خلاف برخی از اظهار نظرها، شرکتهای بزرگ اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری در توسعه میادین نفت و گازی ایران در صف ایستاده اند، گفت: به دلیل در نظر گرفتن برخی از مصالح نمی توان جزئیات امضای برخی از قراردادهای نفت و گاز با شرکتهای خارجی را اعلام کرد اما واقعیت این است که هم اکنون با شرکتهای متعددی برای سرمایه گذاری در توسعه میادین نفت و گاز ایران در حال مذاکره هستیم.

وی با اشاره به امضای برخی از قراردادهای بزرگ نفت و گاز با شرکتهای آسیایی در دو سال گذشته، بیان کرد: در این مدت قراردادهایی با شرکتهای آسیایی برای توسعه میدان نفتی یادآوران، میدان نفتی آزادگان شمالی، فازهای پارس جنوبی، میادین گازی پارس شمالی، فردوسی و گلشن امضا شده است.

30 میلیارد دلار قرارداد جدید نفت و گاز

وی در ادامه در تشریح برخی از جزیئات امضای 30 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی، توضیح داد: هم اکنون مذاکرات با 5 شرکت بزرگ اروپایی و آسیایی برای امضای قرارداد 5 میدان بزرگ نفت و گاز در حال نهایی شدن است.

معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکرات نهایی در حال انجام برای واگذاری طرح توسعه میدان گازی لاوان به یک شرکت اروپایی، دو بلوک اکتشافی دریای خزر به یک شرکت آسیایی، فازهای 13 و 14 پارس جنوبی به یک شرکت اروپایی، طرح توسعه میدان نفتی آزادگان به یک شرکت آسیایی و طرح توسعه میدان گازی کیش به یک کنسرسیوم داخلی و خارجی، تصریح کرد: به زودی با امضا شدن قراردادهای این 5 میدان بزرگ نفت و گاز با شرکتهای خارجی، جزئیات بیشتر آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ارزش این 5 قرارداد بزرگ را حدود 30 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می کنیم تا دو ماه آینده به تدریج این قراردادها امضا شوند.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: علاوه بر این 5 قرارداد، مذاکراتی با برخی از شرکتهای آسیایی و اروپایی برای سرمایه گذاری در فازهای باقی مانده پارس جنوبی، میدان گازی فارسی و چندین میدان بزرگ نفت و گاز در حال انجام است.

روی منابع داخلی برای سرمایه گذاری حساب باز نکرده ایم

به گزارش مهر، جشن ساز در ادامه در خصوص برخی از راهکارهای شرکت ملی نفت ایران برای تامین منابع مالی اجرای طرحهای توسعه صنایع بالادستی نفت و گاز در برنامه پنجم توسعه توضیح داد: برای اجرای طرحهای این برنامه باید سالانه به طور تقریبی 34 میلیارد دلار منابع مالی و سرمایه ای جذب شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از فروش اوراق مشارکت، منابع داخلی حاصل از فروش نفت خام، وامهای خارجی، داخلی و جذب سرمایه خارجی به عنوان برخی از راهکارهای پیش روی در این بخش یاد کرد و گفت: اولویت شرکت ملی نفت ایران برای تامین منابع سرمایه ای در برنامه پنجم توسعه جذب سرمایه های خارجی است.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته کل درآمدهای حاصل از فروش و صادرات نفت خام ایران حدود 78 میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: از این میزان با حمایت دولت و مجلس حدود 13 درصد این منابع که معادل 11 میلیارد دلار بود، به وزارت نفت اختصاص یافت.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه این 11 میلیارد دلار منابع داخلی حتی 50 درصد نیازهای سرمایه گذاری صنعت نفت را هم پوشش نمی دهد، بیان کرد: از این رو امکان اجرای طرحها از محل جذب منابع داخلی به تنهایی پاسخگو نیست و باید دنبال سرمایه های خارجی رفت که امکان آن نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید در سال گذشته و سالجاری قراردادهای بزرگی برای توسعه میادین نفت و گاز امضا شده است که در آینده قراردادهای جدیدی نیز امضا می شود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون بسیج خوبی برای انجام سرمایه گذاریها در صنعت نفت به ویژه در بخش بالادستی در حال شکل گیری است، تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری نکنیم، عواقب عدم سرمایه گذاری به موقع در صنعت نفت، در آینده نزدیک صدمه های بسیاری به کشور وارد می کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز در اولویت شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

به گزارش مهر، بر اساس طرح تدوین شده در وزارت نفت باید در برنامه پنجم توسعه حدود 155 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادستی میادین نفت خام و گاز طبیعی کشور انجام شود.

بر این اساس، در سالهای 1389 تا 1393 به ترتیب باید سالانه 34.3، 36.9، 38.3، 26.8 و 18.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها